معاون حقوقی رئیس جمهوری که برای نشست حقوق بشر و تنوع فرهنگی جنبش عدم تعهد به نیویورک سفر کرده بود، شامگاه یکشنبه به وقت محلی عازم تهران شد.
کد خبر: ۵۳۳۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶ 04 December 2017
به گزارش تابناک : لعیا جنیدی شامگاه سه شنبه 28 نوامبر(7 آذر) به نیویورک آمد تا در این نشست که به پیشنهاد ایران بود و ونزوئلا به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد، مسئولیت اجرای آن را به عهده گرفت، شرکت کند.
معاون امور حقوقی رئیس جمهوری با حضور در جایگاه هیات رئیسه این نشست که در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد، درباره ظرفیت های قانون اساسی و مدنی جمهوری اسلامی ایران در به رسمیت شناختن فرهنگ های مختلف، مذاهب و ادیان توضیح داد.
جنیدی همچنین بر لزوم در نظر گرفتن تنوع فرهنگی در حقوق بشر هم تاکید کرد و گفت تحمیل فرهنگ، قابلیت فراگیر شدن ندارد و چه بسا برخی به دلیل احساس تبعیض و تحقیر به مقابله برخیزند و در صدد ترویج اندیشه های افراطی برآیند.
وی تنوع فرهنگی را منشا تنوع نظام های حقوقی دانست و افزود: چون نظام حقوقی علی الاصول بر آمده از مقتضیات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و افتصادی یک جامعه است. بنابراین تنوع فرهنگی و به تبع، تنوع حقوقی که منابع غنی فرهنگی و تمدنی ملل عضو جنبش کشورهای غیر متعهد را نشان می دهد نه تنها مطلوب، بلکه گریز ناپذیر است. 
تاسیس مرکز حقوق بشر و تنوع فرهنگی در تهران نتیجه تصمیم اجلاس وزرای جنبش عدم تعهد درباره حقوق بشر و تنوع فرهنگی بود که اواسط شهریور سال 86 با حضور بیش از 116 هیات عالی‌رتبه خارجی در تهران برگزار شد.
این مرکز از معدود نهادهای وابسته به جنبش در دنیاست و تنها نهاد وابسته به جنبش است که در کشورمان مشغول فعالیت است. با تشکیل این مرکز که تنها نهاد حقوق بشری متعلق به نهضت عدم تعهد محسوب می‌شود، یک ساز و کار دایمی برای نهادینه‌سازی گفت‌وگوهای بین فرهنگی در زمینه حقوق بشر ایجاد شده است و در جهت افزایش مشارکت نهضت عدم تعهد در گفتمان جهانی حقوق بشری فعالیت می‌کند.
نشست روز نهم آذرماه «حقوق بشر و تنوع فرهنگی» در دهمین سالگرد تاسیس این مرکز برگزار شد که دبیرخانه دائمی آن در تهران است و به همین دلیل سند آن «تهران+10» نام گرفت.
**حضور در نشست روز همبستگی با مردم فلسطین
او به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در نشست روز همبستگی با مردم فلسطین شرکت کرد. 
این نشست با حضور رئیس هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، رئیس دوره ای شورای امنیت، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد که پیام آنتونیوگوترش را قرائت کرد، برگزار شد و همه شرکت کنندگان بر لزوم توجه به حقوق مردم فلسطین تاکید کردند.

**دیدار با معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسان دوستانه
پس از آن معاون رئیس جمهوری با مارک لوکاک معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور انسان دوستانه و کمک های اضطراری دیدار کرد.
در این دیدار بر ظرفیت همکاری های این بخش از سازمان ملل و جمهوری اسلامی ایران تاکید شد و علاوه بر اقدامات مناسب ایران در مدیریت زلزله کرمانشاه درباره مساله مسلمانان روهینگیا، یمن و سوریه هم گفت و گو شد. 

**دیدار با وزیرخارجه ونزوئلا
معاون امور حقوقی رئیس جمهوری همچنین به منظور تشکر از برگزاری موفق این نشست دیداری با وزیر خارجه ونزوئلا داشت.
او در این دیدار درباره مسایل دوجانبه، منطقه ای و راه های کاهش مشکلات موجود گفت و گو کرد.

**دیدار با معاون حقوقی دبیرکل سازمان ملل متحد/نگرانی از سیاسی شدن حقوق
جنیدی همچنین با میگایل دی سرپا سوارز معاون حقوقی دبیر کل سازمان ملل متحد دیدار کرد.
در این دیدار طرفین با ارائه توضیحاتی در خصوص ادارات و بخش های تابعه تحت نظر خود، درباره امکان همکاری های متقابل در زمینه های مختلف حقوقی به ویژه در زمینه معاهدات چند جانبه و نیز موضوعات مرتبط با حقوق تجارت بین الملل تبادل نظر کردند.
همچنین موضوع روند هنجار سازی و شکل گیری قواعد و نرم های حقوق بین الملل در نظام ملل متحد و آژانس های تابعه همچون کمیته ششم به بحث گذاشته شد.
معاون امور حقوقی رئیس جمهوری با توجه به تغییر تدریجی روش تصمیم گیری در ایجاد اسناد بین المللی درباره احتمال تضعیف حقوق بین الملل معاهداتی و تکیه بیشتر بر حقوق بین الملل عرفی به عنوان منبع نرم سازی و هنجار سازی و خطر به حاشیه رفتن فرایند حقوقی و سیاسی تر شدن فرایند هنجار سازی و نرم سازی در حوزه حقوق بین االملل عمومی نکاتی مطرح کرد.

**دیدار با قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد
معاون حقوقی رئیس جمهوری همچنین با امینه محمد قائم مقام دبیر کل سازمان ملل متحد
دیدار و گفت و گو کرد.
در این دیدار، طرفین ضمن گفت و گو درباره بخش های تابعه، اولویت ها و موضوعات حوزه کاری خود به ویژه مساله توسعه پایدار که قائم مقام دبیر کل پیگیر آن است را بررسی کردند.
معاون حقوقی رئیس جمهوری، آموزش گسترده در ایران تا سطح آموزش های عالی و دانشگاهی نسل جوان اعم از زن و مرد را موفقیتی در رسیدن به یکی از عناصر توسعه پایدار دانست.
جنیدی اظهار کرد با توجه به ضرورت مهارت آموزی برای امکان ورود به بازار کار همکاری سازمان ملل در این خصوص با نهاد های مرتبط در ایران را مفید دانست که مورد استقبال قائم مقام دبیر کل قرار گرفت.
همچنین معاون حقوقی رییس جمهور به تحولات نظام تصمیم گیری و حضور بیشتر زنان و جوانان در جایگاه های تصمیم سازی و مدیریتی که از تصمیمات و مصوبات دولت یازدهم و دوازدهم است، اشاره کرد که قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد از آن به شدت استقبال کرد.
در مقابل نظر به فعالیت های قایم مقام دبیر کل در جهت تامین مالی پروژه هایی که موجب اشتغال و توسعه پایدار باشد، معاون حقوقی رییس جمهور بر ضرورت مشارکت بیشتر سازمان ملل متحد در تامین مالی پروژه های زیر ساختی و کار آفرین در ایران تاکید کرد که قائم مقام دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام آمادگی کرد.
حضور در جمع ایرانیان مقیم نیویورک که در جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) گرد هم آمده بودند هم پایان بخش سفر 6 روزه معاون رئیس جمهوری به نیویورک بود.







منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار