رويکرد عمراني شهرداري تبريز در پروژه‌هاي آسفالت؛
تابناک - شايد اگر بخواهيم شاخص هاي توسعه يک شهر را در نظر بگيريم، کيفيت راه هاي ارتباطي و معابر عمومي شهر نيز، در زمره اين شاخص ها قرار گيرد. چرا که راههاي درون شهر، به عنوان شريان هاي ارتباطي و مجاري تنفسي ترافيک شهر عمل مي کنند و هرگونه ارتقاي کيفيت در اين معابر، موجب سهولت تردد، کاهش ترافيک و در نهايت آسايش و راحتي شهروندان را مي شود .
کد خبر: ۵۳۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷ 27 June 2015
به گزارش خبرنگار ما ، به دليل موقعيت جغرافيايي و آب و هوايي تبريز، بحث آسفالت کردن خيابانهاي شهر، موضوعي بسيار حائز اهميت است؛ چرا که در صورت رعايت استانداردهاي لازم، عمر آسفالت طولاني و بالتبع صرفه جويي در هزينه ها حاصل خواهد شد .

سال جاري، علاوه بر ديگر پروژه هاي عمراني، آسفالت معابر نيز در دستور کار شهرداري قرار گرفته و در بيشتر مناطق نيز، عمليات اجرايي آن، آغاز شده است .

اما نکته مهمي که در آسفالت ريزي هاي امسال جالب توجه است، اجراي پاره اي اصول فني، نظارتي و مديريتي است که در راستاي ارتقاي کيفيت و بهره وري اسفالت‌کاري انجام مي گيرد .ظر به اهميت موضوع، از بهيجي، ناظر عالي آسفالت و مسوول کميته آسفالت معاونت فني و عمراني شهرداري تبريز، در زمينه اين اصول و موارد پرسيديم .به گفته بهيجي، اين اصول و مقررات در کميته آسفالت معاونت فني وعمراني شهرداري تبريز تدوين و تصويب شده است و تمامي مناطق دهگانه شهرداري، موظف به اجراي اين مقررات هستند .هيجي در توضيح اين اصول مي گويد: مهم ترين نکته اي که بايد در اين زمينه به آن اشاره کرد، اين است که مناطق و سازمان‌هاي وابسته شهرداري، موظف شده اند با پيمانکاراني همکاري نمايند که خود، داراي کارخانه آسفالت باشند. اين موضوع، مي تواند در پيشرفت کمي و کيفي آسفالت، بسيار موثر باشد. همچنين در بندهاي ديگر مصوبه کميته آسفالت، مقرر شده که تمامي تجهيزات و ماشين آلات آسفالت، نوسازي شوند؛ يعني حداقل تاريخ توليد اين ماشين آلات، سال 2008 باشد. در اين زمينه نيز مناطق شهرداري، وظيفه دارند نسبت به نوسازي و بهينه سازي تجهيزات مربوطه، اقدام نمايند .


وي اضافه مي کند: يکي ديگر از اصول اساسي اين مصوبه، اين است که پروژه هاي لکه گيري آسفالت، دوره تضمين 3 ساله و در پروژه هاي آسفالت اساسي 5 ساله مي باشد. به اين ترتيب، پيمانکار عامل، ملزم مي شود تا در ارتقاي کيفيت اجرايي خود، بيش از پيش، دقت و همت به خرج دهد. علاوه بر آن، کميسيون تحويل در صورتي پروژه ها را تحويل مي گيرد که در صورت نياز به عمليات ترميم و درزگيري در محل آسفالت شده، پيمانکار اين کارها را به هزينه خود انجام و سپس، پروژه را تحويل دهد. اگر در منطقه و محلي نيز، آسفالت موجود، با روش هاي لکه گيري و درزگيري، قابل ترميم نباشد، پيمانکار مي بايست آسفالت موجود را به طور کامل برداشته، و پس از اصلاح بستر اوليه، عمليات آسفالت ريزي را انجام دهد .


مسوول کميته آسفالت معاونت عمران، در ادامه، به بخش ديگري از مفاد اين مصوبه اشاره مي کند و مي گويد: در معابر و و محل هايي که به هر دليل، امکان کمپکت و تراکم لايه هاي روسازي با مصالح سنگي وجود ندارد، مي باست به جاي لايه اساس، از يک لايه بتني به ضخامت 20 سانتي متر و با عيار 250 کيلوگرم بر مترمکعب، استفاده گردد .

به گفته بهيجي، تمامي کارخانجات آسفالت، توسط موسسه قير وآسفالت وزارت مسکن و راه شهرسازي و به منظور اخذ گواهي نامه فني ارزيابي مي شوند. در کنار اين ها، براي 200 نفراز پيمانکاران شهرداري نيز، دوره اپراتوري کارخانه آسفالت برگزار شده است .

آن چه از سخنان مسوول کميته آسفالت بر مي آيد، شهرداري تبريز، در جهت بالا بردن کيفيت آسفالت در سطح شهر، تدابير بسيار موثري را به کار برده است و در تلاش است در کنار ديگر اصول فني و مهندسي و نظارتي، سطح کيفي آسفالت را بهبود بخشيده، در هزينه هاي مربوطه تصرف کند .

شهرداري تبريز، توانسته با پيگيري عقد قرارداد با اداره کل آزمايشگاه فني و مکانيک خاک اداره راه و ترابري، نظارت اين اداره بر پروژه هاي روسازي و آسفالت را به مرحله تحقق برساند .

همچنين، موسسه قير و اسفالت وابسته به وزارت مسکن وشهرسازي ، در سايه پي گيري هاي شهرداري تبريز، موظف شده تا محصولات کارخانجات قير را ارزيابي نمايد که در اين مورد، تبريز جزو چند کلان شهري است که قبل از اعلام فهرست بهاي سال 94، اين امر را تحقق بخشيده است .

بازيافت آسفالت هاي تراشيده شده در مناطقي که آسفالت جديد در آن جا اجرا مي شود، يکي ديگر از اقدامات شهرداري در سال جاري است. بنا به گفته خانم مهندس بهيجي، اين اسفالت ها، در مراحل مختلف، بازيافت شده و براي زير سازي در پروژه هاي ديگر آسفالت ريزي ، مورد استفاده قرار مي گيرند .

معاون فني و عمراني شهردار تبريز در اين مورد مي‌گويد: پروژه‌هاي متعدد بهسازي آسفالت در مسيرهايي از قبيل بي.‌آر.تي يا اتوبان پاسداران، با توجه به لزوم حفاري‌هاي گسترده، با استخراج حجم قابل‌توجهي از آسفالت‌تراشه توام است .

وي با بيان اين که متاسفانه اين ماده ارزشمند، در گذشته به عنوان نخاله تلقي و به خارج از شهر هدايت مي‌شد، خاطرنشان مي‌کند: با دستور ويژه شهردار تبريز در خصوص لزوم مطالعه فني و راهکاريابي جهت بازيافت آسفالت سرد، معاونت فني و عمراني شهرداري تبريز، استفاده از اين ماده ارزشمند را در چند مسير حومه شهر تبريز مورد توجه قرار داده است .

عبداله‌پور تصريح يادآور مي‌شود: آسفالت‌تراشه پروژه‌هاي روسازي و بهسازي هم‌اکنون در چند محور مواصلاتي از جمله مسير روستاهاي باغ‌معروف و کجوار مورد استفاده قرار گرفته‌است .

معاون فني و عمراني شهردار تبريز در عين حال تاکيد مي‌کند: بازکاربرد آسفالت‌تراشه در مسيرهاي يادشده، با کيفيت قابل‌قبول همراه بوده و خروجي آن، عملاً تفاوت خاصي با آسفالت گرم ندارد.

ازاين واقعيت نمي توان گذشت که عمليات و پروژه هاي اسفالت ريزي، بخش قابل توجهي از بودجه عمراني شهرداري را به خود اختصاص داده است و اتخاذ سياست هاي اين چنيني، البته که مي تواند در کاهش اين هزينه ها، موثر واقع شود .

با توجه به نکات ذکر شده، به نظر مي رسد اجراي عمليات اسفالت ريزي در سطح شهر، اين بار با دفعات گذشته فرق خوهد داشت. چرا که تمامي اقدامات، هدفي را نشانه رفته که تاکنون، حتي از آن، حرفي نيز در ميان نبوده و اميد است با اجراي اين راهکارها، بعد از اين شاهد معابري بدون دست انداز و با آسفالتي مناسب باشيم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار