چندی است که سگ‎کشی در شهرهای کوچک همدان بیداد می‏‌کند؛ از این رو مرکز نگهداری سگ‎های بی‏‌سرپرست در همدان ایجاد می شود.
کد خبر: ۵۴۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰ 29 June 2015

کاهش غذا و آب در خارج از شهر همدان سبب شده تا سگهای بی‌سرپرست برای تامین نیاز غذایی خود به داخل شهرها روی بیاورند که این مسئله سبب ایجاد چهره‏ای نامطلوب در شهر همدان شده است.

به گزارش تسنیم، متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد افزایش سگهای بی‌‏سرپرست و ولگرد در سطح شهر همدان هستیم که متاسفانه سیما و منظر شهری همدان را نیز مخدوش کرده است.

از سوی دیگر وجود این سگها در سطح پارک‌ها و معابر شهری همدان سبب از بین آرامش و امنیت خانوادههایی شده است که برای گذراندن اوقات فراغت خود به پارکها مراجعه کرده و با حضور سگ‌های بیسرپرست مواجه می‏‌شوند.

متاسفانه در سطح جاده‌ها سگهای زیادی تلف شده و جان خود را از دست می‏دهند که نیاز است تدبیری در این زمینه از سوی دستگاه‏‌ها و مسئولان مربوطه اندیشیده شود.

البته برخی دستگاهها و شهرداریها سگ‏‌کشی را مهمترین تدبیر و اقدام در این زمینه دانسته و شاهد سگ‏‌کشی در برخی از شهرهای استان همدان با اسلحه شکاری هستیم.

متاسفانه در ماههای گذشته در سطح کشور با روش‌های غیرمعمول نسبت به از بین بردن سگها اقدام شد که افکار عمومی را نسبت به وضعیت این حیوانات حساس کرده و اعتراضاتی را نیز در پی داشت.

از این رو در همدان به دنبال این هستند تا با راهاندازی مرکز نگهداری سگهای بی‌‏سرپرست اقدام اساسی در راستای ساماندهی وضعیت سگ‏‌های بی‌سرپرست داشته باشند.

سرپرست محیط زیست همدان در این باره در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، از ایجاد مرکزی برای نگهداری سگهای بی‌‏سرپرست خبر داد و گفت: سگ‏‌کشی در شهرهای کوچک همدان رواج دارد.

سیدعادل عربی درباره پدیده سگکشی در استان همدان اظهار داشت: شهرداری همدان اعلام می‌کند سگ‌ها را نمی‌کشد و البته در ظاهر این صحبت درست بوده و خلاف آن ثابت نشده است.

وی با اشاره به اینکه سگ‏‌کشی در شهرهای کوچک همدان رواج دارد، افزود: اینگونه رفتارها در شهرهای کوچک همدان برخلاف دستورالعمل نحوه کنترل جمعیت سگهای بی‌سرپرست است.

عربی با بیان اینکه اداره کل محیط‌زیست عضو کارگروه کنترل جمعیت سگ‌های بی‌سرپرست است، تصریح کرد: سگها جز حیواناتی نیستند که سازمان حفاظت محیط زیست از آنها حفاظت کند ولی به عنوان یک موجود جاندار محیط زیست به آن حساس است.

وی بیان کرد: مقرر شد تا شهرداری همدان به عنوان شهر پایلوت در استان همدان مرکزی برای نگهداری سگ‌های بی‌سرپرست در همدان ایجاد کند که اقدامات اولیه در این زمینه انجام شده و شهرداری همدان دو اسلحه بیهوشی برای این منظور خریداری کرده است.

سرپرست محیط زیست استان همدان عنوان کرد: سگهای بیسرپرست از سطح شهر جمعآوری شده و در این مرکز نگهداری و شناسنامه‏دار شده و سگها در صورت بیمار بودن به روش ترحم‌آمیز اتلاف میشوند.

عربی با اعلام اینکه شهرهای کوچک قدرت مالی خرید اسلحه بیهوشی را ندارند، بیان کرد: از این رو در این شهرها شاهد کشتن سگ‏ها به روشهای سابق یعنی استفاده از اسلحه شکاری برای تلف کردن آنها هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون روش‏های غیرمعمول همچون استفاده از اسید در کشتن سگ در استان همدان مشاهده شده است، بیان کرد: تاکنون موردی در زمینه کشتن سگ‏ها با اسید وجود نداشته است، این روش چند وقت پیش در یکی از شهرهای کشور رخ داد که سبب واکنش جامعه شد.

عربی تصریح کرد: دفتر امور شهری استانداری نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با کاهش کنترل جمعیت سگهای بیسرپرست را به استان خراسان رضوی برای بازدید از مرکز نگهداری سگهای بیسرپرست برده بودند که تجارب مهم و موثری در این زمینه کسب شد.

سرپرست محیط زیست استان همدان بیان کرد: خوشبختانه چند تشکل مردمی محیط زیستی در همدان برای نگهداری از سگهای بیسرپرست تشکیل شده و با هزینه و امکانات خود نسبت به این مسئله اقدام میکنند که برای کمک به شهرداری همدان در راهاندازی مرکز نیز اعلام آمادگی کردهاند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار