مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد گفت: وضعیت منابع آبی استان بحرانی است.
کد خبر: ۵۴۶۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵ 01 January 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي استان يزد گفت: به طور متوسط ساليانه افت 45 سانتي‌متري منابع آب زيرزميني و کسري 251ميليون مترمکعبي مخزن داريم که اين موضوع نشاندهنده وضعيت بحراني منابع آبي استان است.

محمدمهدي جواديان زاده، با اشاره به کمبود 80درصدي بارندگي استان يزد از ابتداي فصل پاييز تاکنون، گفت: متاسفانه چند سالي است که از بارش‌هاي پاييزي کم شده و به بارش زمستاني اضافه شده است.

محمدمهدي جواديان زاده با بيان اينکه ما در تلاشيم که در خصوص آب شرب کمبودي ايجاد نشود، افزود: در ساير بخش‌هاي کشاورزي و صنعت نيز بايد با مديريت مصرف و اجراي طرح تعادل بخشي، منابع آب را به گونه‌اي حفظ کرد که با وجود کمبود بارش‌ها دچار مشکل نشويم.

وي با بيان اينکه از ابتداي سال تاکنون به طور متوسط شاهد 0.6ميليمتر بارندگي در استان يزد بوديم، افزود: اين بارندگي بسيار ناچيز و نسبت به دو سال گذشته تغيير چنداني نداشته است.

جواديان زاده گفت: پيش بيني‌ها نشان مي‌دهد که براي ادامه سال کمتر از متوسط بارش دراز مدت استان، بارندگي داشته باشيم که نشاندهنده تداوم خشکسالي‌ها است و همچنان بايد مديريت مصرف در بخش‌هاي شرب، کشاورزي و صنعت در دستور کار باشد چرا که کاهش ورودي به منابع آب همچنان ادامه دارد.

وي تصريح کرد: به طور متوسط ساليانه افت 45 سانتي‌متري منابع زيرزميني و کسري 251 ميليون مترمکعبي مخزن داريم که اين موضوع نشاندهنده وضعيت بحراني منابع آبي استان است.

مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي استان يزد با اشاره به وضعيت انتقال آب به استان گفت: براي انتقال آب برنامه‌ريزي شده و کارهايي نيز در حال انجام است ولي اين موضوع صرفا مربوط به آب شرب است و حجم محدودي را در برمي‌گيرد و بايد مديريت مصرف در بخش کشاورزي و حفظ منابع آبي را مد نظر داشت.

جواديان‌زاده با بيان اينکه به طور جدي اجراي طرح احيا و تعادل بخشي آب‌هاي زيرزميني در دستور کار قرار دارد، افزود: براي اجراي اين طرح تمام نيروها را بسيج و پيگيري‌هاي لازم را انجام مي‌دهيم و در حال حاضر خاموشي زمستانه چاه‌ها از ابتداي آذرماه شروع شده است که اميدواريم اين اقدام بتواند باعث صرفه‌جويي در استفاده از منابع آبي باشد.

به گزارش صداوسیمای یزد، وي با تأکيد بر اينکه از دولت انتظار داريم اعتبار لازم را در اختيار ما بگذارد تا در اجراي اين طرح موفق باشيم، ادامه داد: جلوگيري از بهره‌برداري از چاه‌هاي غيرمجاز، گشت و بازرسي از کليه منابع آبي در سطح استان، اصلاح و تعديل پروانه‌ چاه‌هاي کشاورزي، نصب کنتور روي چاه‌هاي کشاورزي و صنعتي، فرهنگ سازي و اطلاع رساني به مردم و يک سري کارهاي مطالعاتي متعدد و اندازه‌گيري منابع آبي استان شامل اين طرح هستند.

جواديان‌زاده ادامه داد: اجراي طرح احيا و تعادل بخشي آب‌هايي زيرزميني از گسترده‌ترين و مترقي‌ترين طرح‌هايي است که براي حفظ منابع آبي در سراسر کشور در حال اجراست و با اينکه چند سالي است اجراي آن آغاز شده در دوسال اخير به صورت جدي‌تر درحال پیگیری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار