شاید تاکنون بتوان از مدیر کل حفاظت محیط زیست استان به عنوان تنها مدیری نام برد که به شدت وارد میدان کارزار با شهرداران در خصوص عدم رعایت دفع اصولی پسماند ، شده است.
کد خبر: ۵۴۹۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱ 07 January 2018

موضوع پسماند و دفع غیر اصولی آن در استان گردشگرپذیر کهگیلویه و بویراحمد ، تا آنجا مهم و تاثیرگذار است که به باور برخی کارشناسان و صاحبنظران ، این احتمال وجود دارد که بر رونق گردشگری تاثیر منفی برجای بگذارد. از طرف دیگر دفع پسماند خصوصا پس ماندهای خطرناک ، مدت هاست که از نظر سازمان محیط زیست ، سلامت محیط زیست و مردم را به مخاطره انداخته است.
شاید تاکنون بتوان از مدیر کل حفاظت محیط زیست استان به عنوان تنها مدیری نام برد که به شدت وارد میدان کارزار با شهرداران در خصوص عدم رعایت دفع اصولی پسماند ، شده است.
هشدار دادگاهی شدن شهرداران توسط هاشمی
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد که سال گذشته اعلام صدور رای بر علیه شهرداران و به نفع محیط زیست را اعلام کرده بود امروز هم در نشست کارگروه مدیریت پسماند کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج این موضوع را یادآوری کرد تا به شهرداران و اعضای شوراها یادآوری کرده باشد در خصوص پسماند و آلودگی محیط زیست مماشاتی در کار نیست.
سید اسدالله هاشمی گفت: حمل و دفن پسماند در شهرهای مختلف این استان به ویژه یاسوج به طرز غیراصولی و غیربهداشتی انجام می‌شود.
سید اسدالله هاشمی اظهار داشت: گاهی اوقات نیز پسماندهای معمولی و بیمارستانی در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد با یکدیگر مخلوط می‌شوند که خلاف قانون مدیریت پسماند است.
وی افزود: شواهد نشان می‌دهد که برخی از شهرداران کهگیلویه و بویراحمد اراده و تمایل چندانی در زمینه مدیریت صحیح پسماند ندارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به نظر می‌رسد که یکی از عوامل مؤثر در این زمینه وجود برخی اعضای شوراهای اسلامی شهر در استان است که آشنایی لازم را با مسائل زیست محیطی و بحث مدیریت پسماند نداشته و یا چندان اهمیت نمی‌دهند.
هاشمی عنوان کرد: تعدادی از شهرداران کهگیلویه و بویراحمد تاکنون در همین راستا به مراجع قضایی این استان معرفی شده و رأی دادگاه نیز به نفع اداره کل حفاظت محیط زیست استان صادر شده است.
وی ابراز داشت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد سال گذشته 16.5 هکتار زمین در منطقه دوپشته دشتروم شهرستان بویراحمد برای ایجاد مکان جدید دفن پسماند و ساخت کارخانه بازیافت زباله به شهرداری یاسوج واگذار کرد که عملیات فنس کشی در اطراف آن انجام شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک هکتار از این میزان زمین به دفن پسماندهای بیمارستانی شهر یاسوج اختصاص می‌یابد.
هاشمی اظهار داشت: سال 1388 ساخت محل جدید دفن پسماند شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا در نشست کارگروه مدیریت پسماند کهگیلویه و بویراحمد به تصویب رسید.
وی افزود: قرار شد حدود 30 هکتار زمین در فاصله شهر سی سخت تا روستای توت نده توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در اختیار شهرداری سی سخت قرار گیرد اما تاکنون این امر مهم انجام نشده است.
هم اینک 57 دستگاه خودروی معمولی و 14 دستگاه خودروی ویژه به همراه 466 نفر پرسنل در شهرداری‌های 17 گانه کهگیلویه و بویراحمد کار جمع آوری، حمل و دفن پسماند را انجام می‌دهند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مدیریت ناصحیح و غیراصولی پسماند در این استان گردشگر پذیر توسعه صنعت گردشگری آن را به خطر می‌اندازد.
 
از انتقاد محتاطانه فیلی به بحث دفع پسماند تا هشدار دادگاهی شدن شهرداران  توسط هاشمی

انتقاد محتاطانه فیلی به بحث دفع پسماند
اما یکی دیگر از مسئولین متذکر در خصوص پسماند معاون عمرانی استاندار بود که کمی محتاطانه تر برخورد کرد و گفت: به دلیل اهمیت چشمگیر بحث مدیریت پسماند باید متولیان امر و دستگاه‌های اجرایی مربوطه در این استان با حساسیت بیشتری آن را انجام دهند.
وی خواستار جمع آوری، حمل و دفن پسماند در کهگیلویه و بویراحمد به نحو صحیح‌تر و اصولی‌تر شد.
فیلی افزود: برای مدیریت مطلوب‌تر پسماند و ساخت مکان‌های جدید دفن زباله در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد از توان بخش خصوصی استفاده شود و همکاری لازم نیز با متقاضیان سرمایه گذاری این حوزه انجام خواهد شد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: حمل و دفن پسماندهای بیمارستانی در این استان پس از بی خطرسازی آنها انجام شود و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهرهای مختلف استان نیز نظارت کافی داشته باشند.
فیلی عنوان کرد: هرگونه کوتاهی، سهل انگاری، کم کاری و یا بی توجهی در این راستا خلاف قانون بوده و با عاملان آن برخورد جدی می‌شود.
وی ابراز داشت: رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی یاسوج در نشست بعدی کارگروه مدیریت پسماند کهگیلویه و بویراحمد گزارشی از وضعیت بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی در مراکز درمانی دولتی و خصوصی این شهر ارائه دهد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، باید به این نکته توجه داشت که موضوع پسماند و دفع غیر اصولی آن اگر هر چه سریعتر به سرانجام نرسد ، مطمئنا پاشنه آشیلی برای موضوعات مهمی مانند ، گردشگری و همچنین سلامت افراد جامعه خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار