کد خبر: ۵۵۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۵ 30 June 2015

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری تحلیلی چرام، از کارهای که در دین مبین اسلام توصیه فراوان شده است کسب روزی حلال است که در شرایط رایج در جامعه دستیابی به آن کاری بس دشوار بوده تا جایی که امام صادق(ع) کسب لقمه حلال را از جنگ تن به تن هم سخت تر می داند که این روایت نشان از اهمیت روزی حلال دارد.

حال اگر این تلاش برای کسب روزی حلال در ماه مبارک رمضان و با زبان روزه باشد، با توجه به آیات قرآن کریم و روایات معصومین(ع) از ارزش و پاداش بسیار بالاتری برخوردار خواهد بود.

در حالی که همزمانی ماه مبارک رمضان با روزهای گرم و طولانی تابستان یکی از مهمترین دغدغه هایی است که بسیاری تلاش می کنند تا در طول روز کمتر گرسنه و تشنه شوند، شالیکاران روزه دار چرامی با تلاشی مثال زدنی به دنبال کسب یک لقمه روزی حلال برای خود و خانواده هستند.

اگر این روزها گذرتان به شهرستان چرام افتاده باشد حتما با کشاورزانی روبرو می شوید که شال همت را به کمر بسته و با کلاه های حصیری به سر، قصه رنج و برنج را با زبان روزه به تصویر می کشند.

شالیزارهای سبزی که اگرچه ﺑﺮای طﺒﯿﻌﺖ ﮔﺮدان ﺗﺠﺮﺑﻪ ای ﻟﺬت ﺑﺨﺶ و ﺟﺪﯾﺪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر می آﯾﺪ، ولی لحظه لحظه آن برای کشاورزان از اهمیت زیادی برخوردار بوده و زحمات طاقت فرسایی را برای آنها به همراه دارد.

در سالهای اخیر به دلیل کم بارشی، کاهش آبهای جاری و رودخانه ها، کشاورزان چرامی با مشکلات متعددی روبرو شده و دیرتر از همیشه درحال نشاء برنج هستند و بعضی از زمین‌ها نیز به ‌دلیل کم آبی کشت نشده و یا کشاورزان مجبور شده اند به کشت محصولات کم بازده و کم مصرف تر آب روی بیاورند.

مسئولان سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز این روزها دنبال برنامه‌هایی هستند تا کشاورزان را قانع به عدم کشت برنج کنند چرا که برنج، محصولی بسیار آب ‌بر است.

برنج در طول دوره رشد خود به طور متوسط به ۳۰ تا ۳۵ هزار مترمکعب آب نیاز دارد که این مقدار آب باید در هنگام پنجه‌ زنی، تشکیل خوشه و گلدهی به اندازه کافی در اختیار گیاه قرار گیرد.

اما نکته ای که نباید از آن چشم پوشی کرد این است که برنج و نان قوت غالب مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان چرام است و با ممنوعیت کشت برنج بسیاری از روستانشینان معیشت خود را از دست می دهند.

بنابراین برای رفع مشکلات فوق،باید مسئولان ذیربط و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی به فکر بوده و ضمن معرفی محصولات مقاوم در برابر خشکسالی و ارائه تسهیلات مناسب، نگرانی کشاورزان را در این زمینه مرتفع کنند.

یکی از راههای که می تواند به حل بحران پیش رو کمک کند نگاهی به چگونگی کشاورزی در کشورهای کم آب و مناطق گرم و خشک می باشد که کشاورزان آنها با کشف روشهای مختلف و کشت سبزیجات و گیاهان دارویی مناسب، در مناطقی که حتی هیچگاه آب پیدا نمی شود، محصول فروانی درو کرده و سود خوبی نیز بدست می آورند.

کاهش درآمد کشاورزان بر اثر خشک سالی های اخیر و افزایش قیمت هزینه های اولیه کشاورزی آبی سبب شده است تا بسیاری از کشاورزان در ازای درآمد ناچیزی به پیشنهادهای دلالان زمین تمکین کنند .

به نظر می رسد طی سالهای اخیر لزوم توجه به کشاورزی خشک بیش از پیش احساس می شود و باید با نگرشی جدید و تغییر در نوع کشاورزی، بحران پیش رو را مدیریت کرد.

گزارش و عکس ؛ میثم دهقان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار