معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: بیش از ۸۰ درصد از نیازهای اساسی غذایی کشور توسط بخش کشاورزی تولید می‌شود،.
کد خبر: ۵۶۲۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۲ 05 February 2018

به گزارش تابناک قم، اسکندر زند ظهر امروز در مراسم افتتاح پروژه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان قم که در سالن جلسات شهرداری برگزار شد، اظهار داشت: بخش کشاورزی اگر به‌درستی در کشور توسعه پیدا کند، بخش قابل‌توجهی از تهدیدات خارجی عملاً بی‌اثر خواهد بود.

وی افزود: در بین نیازهای مختلفی که برای انسان ذکرشده نیاز به غذا از مهم‌ترین واصلی‌ترین  نیازها بوده  که باید قبل از هر چیزی مسئله امنیت غذایی در سطح جامعه تأمین  و راهکارهای تقویت آن پیگیری شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان برخی از مهم‌ترین ضرورت‌های تأمین امنیت غذایی در کشور گفت: بدون تأمین امنیت غذایی که یکی از ارکان اصلی امنیت ملی بوده رسیدن به هیچ امر دیگری نیز ممکن نیست، همچنین ستون امنیت در کشور امنیت غذایی بوده که باید برای تأمین آن در زمان‌های مختلف تمهیدات لازم اندیشیده شود.

زند با اشاره به دو شاخص بسیار مهم در زمینهٔ امینت غذایی عنوان کرد: مسئله امنیت غذایی در کشور دارای دو رکن اساسی است که تولید و  حفاظت و نگهداری از محصولات و تولیدات مختلف کشاورزی دو رکن اساسی این زنجیره مهم را تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: امروز خوشبختانه بیش از 80 درصد از نیازهای اساسی غذایی کشور توسط بخش کشاورزی تولید می‌شود و در زمینهٔ کمیت تولید نیز توسعه خوبی در کشور شده که باید همراه با افزایش کیفیت تولید باشد.

وی با تأکید بر اهمیت سلامت تولیدات و محصولات کشاورزی در کشور خاطرنشان کرد: در دهه 80، 58 درصد بیماری و مرگ و مرگ میرها و دلیل بیماری غیر واگیردار بوده اما در دهه 90 این آمار به 67 درصد رسیده که نگران‌کننده است، ریشه اصلی بیماری‌های غیرواگیر آلاینده‌های مختلفی بوده که به راه‌های مختلف وارد زندگی بشر از طریق آب، خاک و غذا می‌شود.

زند تأکید کرد: باکیفیت بودن و سازگاری با محیط‌زیست دو شرط اساسی تولید در کشور بوده که خوشبختانه امروز کشاورزان ثابت کردند می‌توانند تولیدی را انجام دهند که علاوه بر کمیت و کیفیت  بالا به محیط‌زیست هم صدمه‌ای وارد نشود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به همت والا و قابل‌تقدیر کشاورزان کشور در بخش‌های مختلف ابراز کرد: کشاورزان و باغداران کشور 7 برابر بیشتر از متوسط جهانی تولید را در کشور ثبت کردند که نشان از داشتن همت و اراده‌ای برتر است و آن چیزی که امروز در سطح جامعه از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است داشتن اراده‌ای قوی در زمینهٔ کار و دانش است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اهمیت به‌کارگیری فناوری‌های نوین را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: استفاده درست و به‌جا از فناوری‌های روز و مدرن و استفاده از سرمایه‌های در دست، ازجمله مهم‌ترین عوامل پیشرفت‌های اخیر در بخش کشاورزی بوده است، کشاورزی برای فردی که از دانش و علوم مدرن استفاده نکند امری سخت و دشواری خواهد بود.

زند عنوان کرد: حمایت‌های دولت از بخش کشاورزی نسبت به دوره‌های قبل کم‌نظیر بوده است، چراکه در طول سده‌های مختلف این حجم از سرمایه‌گذاری در زمینهٔ آب‌وخاک در کشور را شاهد نبودیم اما عقب‌ماندگی‌های موجود در زمینهٔ کشاورزی بسیار بیشتر از این مقدار بوده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خاطرنشان کرد: دانش و فناوری در بخش کشاورزی در حد کافی و موردنیاز وجود ندارد که برای این منظور نیز نیازمند به‌کارگیری از فناوری‌های مدرن و نوین داخلی و خارجی در عرصه‌های مختلف کشاورزی هستیم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار