همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی هشتادمین محفل ادبی «دو رکعت داستان» ویژه ادبیات انقلاب اسلامی در حوزه هنری یزد برگزار و داستان«بوی گل و سوسن و یاسمن آید» خوانده شد.
کد خبر: ۵۶۲۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۱ 07 February 2018

به گزارش تابناک یزد «وحید حسنی» مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری یزد با بیان این‌که محفل ادبی «دو رکعت داستان» به ایستگاه هشتادم رسید، اظهار کرد: این محفل از اوایل سال 95 فعالیت خود را با هدف ارائه، خوانش و تحلیل داستان‌های تراز انقلاب اسلامی و داستان‌هایی که نوشتن و خواندن‌ آن‌ها عبادت به حساب می‌آید، آغاز کرد .

وی این محفل را یکی از اقدامات و برنامه‌های مداوم واحد آفرینش‌های ادبی این نهاد عنوان کرد و افزود: با راه‌اندازی کارگاه‌های داستان نویسی احساس کردیم جای یک محفل ادبی مجزا برای خواندن و مرور داستان خالی است، از این رو این محفل با هدف نمونه‌خوانی آثار خوب، ایجاد فرصت مناسب برای ارائه داستان نوقلمان و نویسندگان جوان در جمع و نقد و بررسی آثار در جهت رشد و پیشرفت هنرجویان راه‌اندازی شد .

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری یزد با اشاره به تأکید علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری مبنی بر لزوم گسترش محافل ادبی در استان‌ها، گفت: حوزه هنری یزد تلاش می‌کند تا برای همه مخاطبان خود بستر مناسبی را در جهت رشد و پیشرفت در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی فراهم کند .

حسنی با بیان این‌که این محفل جنبه آموزشی و کارگاهی دارد و سعی می‌شود با روش‌های مختلف نویسندگان جوان را به خلق اثر تشویق کند، تصریح کرد: در محفل این هفته که همزمان با پنجمین روز دهه فجر برگزار شد به طور ویژه به موضوع ادبیات انقلاب اسلامی پرداخته شد و علاوه بر گفتگو و مباحثی در این زمینه، داستانی نیز با عنوان «بوی گل و سوسن و یاسمن آید»؛ روایت مستند تلاش‌های زنده‌یاد محمدعلی ابرآویز در تولید و پخش سرودهای انقلابی، خوانده شد. بازخوانی این روایت در هشتادمین محفل دو رکعت داستان، یادآور خاطرات آن دوران و پاسداشت خدمات آن هنرمند انقلابی بود .

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: هنوز هم وقتی بعد از نزدیک به چهل سال سرودهای «دیو چو بیرون رود فرشته درآید» یا «خمینی ای امام» پخش می‌شود آن روزهای پر تب و تاب بهمن 57 را در اذهان تداعی می‌کند. سرودها و ترانه‌های روحیه بخشی که بسیار تأثیرگذار بوده و هست.

 بیشتر این آثار سروده زنده‌یاد محمدعلی ابرآویز است که در شش ماه مانده به پیروزی انقلاب آن‌ها را با هزینه شخصی خود تولید می‌کرد .

این نویسنده در ادامه به ارتقای سطح آثار هنرجویان و نویسندگانی که به طور پیوسته در محفل «دو رکعت داستان» شرکت می‌کنند اشاره و خاطر نشان کرد: مخاطبان این نشست به سه دسته تقسیم می‌شوند. افرادی که همیشه حضور دارند و برنامه خود را با این محفل تنظیم کرده‌اند، افرادی که هرگاه اثری خلق می‌کنند برای قرائت آن به محفل می‌آیند و دسته سوم کسانی‌ هستندکه به عنوان استاد و مهمان ویژه حضور می‌یابند .

وی افزود: تاکنون کارشناسان و اساتیدی همچون حجت الاسلام‌والمسلمین مظفر سالاری ـ‌‌نویسنده برجسته کشور و استان یزدـ، دکتر مصطفی کرم‌پناه ـ‌مدرس دانشگاه‌ـ و خانم دکتر دهقان‌دهنوی از اساتید دانشگاه‌های استان در این نشست حضور یافته‌ و نکات آموزشی لازم را به هنرجویان گفته‌اند. همچنین محمدعلی جعفری ـ‌نویسنده‌ـ، احسان عابدی ‌ـ‌منتقد و کارشناس ادبیات‌ـ و هادی شمس‌الدینی ‌ـ‌نویسنده و مستندنگار تاریخ شفاهی نیز از جمله هنرمندانی هستند که در این محفل شرکت کرده‌اند .

گفتنی است؛ محفل «دو رکعت داستان» دوشنبه‌ها از ساعت 18 تا 20 در حوزه هنری یزد برگزار می‌شود و حضور عموم علاقه‌مندان در آن آزاد است .

نشست‌های دیگری نیز با عنوان «کارگاه طنزنویسی» شنبه‌ها ساعت 19و «کارگاه داستان‌نویسی» پنجشنبه‌ها ساعت 9 صبح در حوزه هنری استان یزد برگزار می‌شود .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار