هاشمی مدیر عامل آب منطقه ای ، ایمانلو، مدیر عامل آب و فاضلاب شهری و صمدنژاد مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی
با این حال، میزان بارشها، تغییر نکرده بلکه نوع بارشها تغییر کرده به گونه ای که روان آبها کم شده است. از طرفی با افزایش دمای سالانه، خشکسالی ها تشدید شده است. به گونه ای که با افزایش یک درجه ای دما، ۲۰ درصد آب به خاطر تبخیر از دسترس خارج شده و مصرف آب کشاورزی نیز شش درصد افزایش می یابد.
کد خبر: ۵۶۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲ 04 July 2015

تکمیل شبکه فاضلاب تبریزبه چهار سال زمان نیاز دارد

برای حل  معضل بزرگی به نام خشکی دریاچه ارومیه سبب شد تا سه دسنگاه دست اندرکار در امر احیای نگین فیروزه ای آذربایجان به طور مشترک در برابر پرسش های خبرنگاران قرار گیرند.

گزارش عملکرد سه دستگاه اجرایی استان: یعنی شرکت آب منطقه ای ، شرکت آب و فاضلاب شهری و آب و فاضلاب روستایی در سایه موضوع مهم دریاچه ارومیه قرار گرفت اما ارتباط تنگاتنگ عملکردها با اقدامات مربوط به احیای دریاچه انکار ناپذیر است.

هاشمی مدیر عامل آب منطقه ای ، ایمانلو، مدیر عامل آب و فاضلاب شهری و صمدنژاد مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی در این کنفرانس خبری آخرین دستاوردها و عملکرد های این سه دستگاه را تشریح کردند.

احیای دریاچه ارومیه با ترحم ممکن نمی شود

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در کنفرانس خبری خود گفت: احیای دریاچه ارومیه، با ترحم نمی شود. اگر مصرف را مدیریت نکنیم و جلوی مصرف های غیرمجاز را نگیریم مشکل حل نخواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در کنفرانس خبری خود گفت: احیای دریاچه ارومیه، با ترحم نمی شود. اگر مصرف را مدیریت نکنیم و جلوی مصرف های غیرمجاز را نگیریم مشکل حل نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار تابناک تبریز ، غلامرضا هاشمی در ابتدای صحبت های صریح خود این پرسش را مطرح کرد که: به نظر شما آیا ما با بحران آب مواجه هستیم یا نه؟ اگر ما با بحران موجه هستیم پس چرا کمبودی احساس نمی کنیم و همچنان به مصرف بی رویه آب ادامه می دهیم؟

او در پاسخ به این سوال گفت: برای اینکه این موضوع به صورت بطعی و تدریجی اتفاق می افتد ما آن را احساس نمی کنیم و گرنه با تنش آبی شدید به ویژه در شرق دریاچه ارومیه و بحران شدید آب مواجه هستیم.

هاشمی با بیان اینکه ۵۰ درصد آب مصرفی ما به آبهای زیرزمینی بستگی دارد گفت: متاسفانه به دلیل خشکسالی و برداشت های بی رویه، تراز آب هر سال پایین تر رفته و کیفیت آب استحصالی نیز پایین می رود. آلودگی آبها نیز به شدت اتفاق می افتد و این در حالی است که یک متر مکعب آب را آلوده سازد.

هاشمی به شدت توسعه بی رویه کشاورزی و اصرار برخی ها برای توسعه کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را مورد انتقاد قرار داد و با طرح این پرسش که: توسعه کشاورزی به چه بهایی؟ به بهای ایجاد اشتغال اندک و نابودی تمدن؟!

تغییر اقلیم و تغییر نوع بارشها:

هاشمی با تایید تغییر اقلیم در طی چند دهه گذشته افزود: با این حال، میزان بارشها، تغییر نکرده بلکه نوع بارشها تغییر کرده به گونه ای که روان آبها کم شده است. از طرفی با افزایش دمای سالانه، خشکسالی ها تشدید شده است. به گونه ای که با افزایش یک درجه ای دما، ۲۰ درصد آب به خاطر تبخیر از دسترس خارج شده و مصرف آب کشاورزی نیز شش درصد افزایش می یابد.

هاشمی با بیان اینکه سه عامل: تغییر اقلیم؛ آلودگی منابع آبی و افزایش مصرف، منابع آبی و افزایش مصرف، منابع آبی ما را با چالش جدی مواجه ساخته و ذخایر آبی را به مخاطره انداخته است گفت: شک نکنید که در چنین شرایطی تنش های اجتماعی، محلی، استانی، ملی و حتی فراملی ایجاد می شود باید واقعیت را همگان باور کنند که ما به شدت از نظر منابع آبی با مشکل مواجه هستیم و در این رابطه، نیازمند عزم همگانی و جدی هستیم.

چرا سوبسید گاز قطع می شود اما همچنان به آب سوبسید می دهند؟

مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه: ساختار مرتبط با مدیریت، و اقتصاد آب باید اصلاح شود به انتقاد از وضع سوبسیدها پرداخت و گفت: در حالیکه برای مصرف گاز شهری که دارای ذخایر عظیم گازی به مدت چند صد سال هستیم. سوبسید پرداخت می شود، اما همچنان برای آب سوبسید کلانی می دهند که سبب می شود تا ارزان بودن و مصرف بی رویه به یک باور عمومی تبدیل شود. هاشمی در ادامه به تشریح آخرین وضعیت دریاچه ارومیه پرداخت و گفت: بر خلاف سالهای گذشته که به طور متوسط هر سال با کاهش ۴۵ سانتی متری سطح آب دریاچه روبرو بودیم امسال خوشبختانه در سایه افزایش نزولات آسمانی و برخی اقدامات، به وضعیت پایدار و حالت تثبیت رسیدیم و با کاهش چندانی نسبت به سال گذشته روبرو نیستیم.

رودخانه مصنوعی به سوی دریاچه:

هاشمی در ادامه از احداث یک کانال رودخانه ای مصنوعی در قالب «آجی چای تبریز» خبر داد و گفت: نزدیک به ۵۲ کیلومتر کانال در این رابطه، لایروبی و اجرا شده و در کنار آن، قریب به اتفاق برداشت های غیرمجاز را برچیده ایم.

وی افزود: در یک دوره زمانی کوتاه، بیش از ۱۲۰ دستگاه پمپ برداشت آب را توقیف کرده ایم که هر کدام از آنها حداقل به اندازه ۶ چاه آب، از رودخانه آب برداشت می کردند. این تعطیلی دو اثر مثبت داشت اول اینکه: آب آزاد شده به سوی دریاچه ارومیه جاری شد و دوم اینکه از کاربرد آب غیربهداشتی و تصفیه نشده برای آبیاری مزارع صیفی جات جلوگیری کردیم که سبب ایجاد مشکلات بهداشتی برای مصرف کنندگان می شد. هاشمی از تشکیل و فعال سازی ۲۷ اکیپ گشت در شهرستانهای پیرامون دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: فعالیت جدی این اکیپ ها سبب شد تا ۳۳۰ حلقه چاه پر شده و ۱۲۰ دستگاه پمپ برداشت آب نیز توقیف شود.

اجرای طرح برق دار کردن چاه های شهرستان های شبستر، آذرشهر، اسکو و ملکان

وی همچنین از نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاههای مجاز استان خبر داد و گفت: تاکنون ۴۰۰ دستگاه کنتور بر روی چاهها نصب شده و ۴ هزار دستگاه دیگر نیز در دست خرید داریم.

وی به ضرورت برق رسانی به چاههای دیزلی خبر داد و گفت: برای پیاده کردن سیستم های نوین و توسعه متوازن، نیاز به برق داریم. تولیدات کشاورزی باید ثابت بماند. اما با کاهش مصرف آب بهره وری باید بالا برود. از همین رو در چهار شهرستان شبستر، آذرشهر، ملکان و اسکو به دلیل نزدیکی به دریاچه ارومیه، طرح برق دار کردن چاه ها را در دستور کار قرار دادیم و به زودی تعداد چاههای برق دار از ۱۲۶ حلقه به ۲۰۰ حلقه خواهد رسید.

هاشمی، انتقال فاضلاب تصفیه شده شهرهای بزرگ به دریاچه، راه اندازی فاز دوم فاضلاب شهر تبریز و راه اندازی تصفیه خانه عجب شیر را از دیگر اقدامات این شرکت در زمینه انتقال آب و احیای دریاچاه ارومیه برشمرد. وی با انتقاد از رویکرد برخی رسانه ها در زیر سوال بردن عملکرد دولت در زمینه احیای دریاچه ارومیه گفت: دولت اعلام آمادگی کرده تا اعتبار لازم برای این طرح ها را تامین کند. دولت چه کار دیگر می توانست بکند؟

وی افزود: در دوره های گذشته، ابزار و منابع لازم برای انجام کار وجود نداشت. ما معتقدیم که بدون حضور و مشارکت مردم، احیای دریاچه راه به جایی نخواهد برد.

احیای دریاچه ارومیه، با ترحم ممکن نمی شود

مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی، با تاکید بر اینکه برخی از اقدامات انجام شده، ایجاد محدودیت برای بهره برداران است تصریح کرد: احیای دریاچاه ارومیه، با ترحم نمی شود. اگر مصرف را مدیریت نکنیم و جلوی مصرف های غیرمجاز را نگیریم مشکل حل نخواهد شد. احیای دریاچه عزم ملی و همگانی را طلب می کند. نباید تنها به اجرای صرف طرحهای عمرانی بسنده کنیم. اگر به پایداری محیط زیست، اهمیت ندهیم و تک تک ما چه مدیر، چه شهروند، چه روستایی و چه خبرنگاران به وظیفه خودمان عمل نکنیم همه بازنده ایم!

وی در مورد طرح انتقال آب ارس به دشت تبریز هم گفت: این طرح قطعاً اجرا خواهد شد ولی برخلاف برخی اظهار نظرها، بحث انتقال آن به دریاچه ارومیه مطرح نیست بلکه برای سیراب کردن دشت تبریز و مصارف شرب و صنعتی از آن استفاده خواهد شد. با در نظر گرفتن اینکه ۸۰ درصد آب مصرفی این بخش ها به پساب تبدیل می شود به طور غیرمستقیم این پساب پس از تصفیه به دریاچه ارومیه راه خواهد یافت.

هاشمی تاکید کرد: ما مصمم به اجرای این طرح هستیم لوله های ۸-۷ کیلومترآن نیز خریداری شده و طی دو ماه آینده عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد و پیش بینی می شود دو سال نیز اجرای آن طول بکشد.

79.5 درصد جمعیت روستایی آذربایجان شرقی از آب بهداشتی بهره مندند

 مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه آبرسانی به روستاهای بیش از 20 خانوار در برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده بود ، گفت: در حال حاضر 79.5 درصد جمعیت روستاهای استان از آب لوله کشی بهداشتی بهره مند هستند.

علی صمد نژاد در نشست خبری با اشاره به اینکه 120 روستای استان از آب لوله کشی بهره مند نیستند ، گفت: طرح آبرسانی به 28 روستا در حال اجراست .

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه آبرسانی به روستاهای بیش از 10 خانوار پیش بینی شده است ، گفت: 40 مجتمع آبرسانی برای 582 روستای استان که از آب لوله کشی بهره مند نبوده و یا با مشکل کمبود آب مواجه هستند ، در حال احداث است .

صمدنژاد از مطالعه طرح فاضلاب برای 55 روستای استان خبرداد و گفت: فاضلاب سه روستا تا پایان سال جاری بهره برداری می شود .

وی با بیان اینکه دولت هفت درصد قیمت تمام شده آب در روستاها را دریافت می کند، افزود: آب بهای روستایی به حدی پایین است که حتی هزینه ارسال قبض نیز نمی شود.

صمدنژاد با بیان اینکه قیمت آب نه تنها در روستاها بلکه در شهرها نیز بسیار پایین است ، اظهارکرد: باور غلط بی ارزش بودن و بی اندازه بودن آب باید اصلاح شود تا شاهد اصلاح شیوه های مصرفی باشیم.

در شرایط حاضر از دو هزار و 713 روستای آذربایجان شرقی یکهزار و 945 روستا دارای بیش از 20 خانوار است .

تکمیل شبکه فاضلاب تبریزبه چهار سال زمان نیاز دارد

تبریز- ایرنا- مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی گفت: شبکه فاضلاب شهر تبریز در صورت تامین اعتبار مورد نیاز چهار هزار و 500 میلیارد ریالی تا چهار سال آینده تکمیل می شود .

علیرضا ایمانلو در این  نشست خبری با اشاره به اینکه اجرای 100 کیلومتر شبکه فاضلاب دراین شهر در برنامه سالجاری قرار دارد، گفت: درصدد استفاده از منابع فاینانس برای این طرح هستیم .

وی با اعلام اینکه 64 درصد جمعیت تبریز زیرپوشش شبکه فاضلاب هستند ، افزود: 70 کیلومتر شبکه فاضلاب این شهر پیمان سپاری شده است .

ایمانلو با بیان اینکه یک میلیون و 600 هزار نفر معادل 57 درصد جمعیت استان از شبکه فاضلاب بهره مند هستند،گفت : 12 شهر در مرحله واگذاری انشعاب فاضلاب و 17 شهر در مرحله مطالعه است.

وی با اشاره به توسعه 116 کیلومتری شبکه فاضلاب و واگذاری 36 هزار و 700 فقره انشعاب در سال گذشته ، اعلام کرد: شبکه فاضلاب شهرستان بناب دهه فجر امسال بهره برداری می شود.

استان آذربایجان شرقی حدود دو میلیون و 800 هزار نفر جمعیت شهری دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :