مدير گروه تحقيقات محيط زيست جهاددانشگاهي يزد:
مدير گروه تحقيقاتي محيط زيست جهاددانشگاهي استان يزد با اشاره به اهميت توجه به موضوع پسماندهاي صنعتي، تاكيد كرد: مدیریت پسماندهای صنعتی یکی از ضروری‌ترین محورهای توسعه پایدار محسوب می‌شود .
کد خبر: ۵۷۷۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰ 11 March 2018

«مائده دهقاني» در رابطه با اهميت پرداختن به موضوع پسماندهاي صنعتي اظهار كرد: امروزه مشکلات مربوط به پسماندهای صنعتی و بروز انواع مشکلات زیست محیطی و آلودگی‌ها  در کشور، توجه سیاستگذاران و مسئولان بخش‌های مختلف به وضع قوانین مناسب و تشویق صاحبان صنعت به سرمایه‌گذاری در تکنولوژی سبز به منظور مدیریت پسماندهای صنعتی مضر برای طبیعت را بیش از پیش ضروری ساخته است.

وي خاطرنشان كرد: در ساليان اخير رشد سريع تكنولوژي به دنبال رشد سريع جمعيت و نیازهای جامعه، سـبب توليـد مقادير زيادي از پسماندهای صنعتي و خطرناك شده است لذا مدیریت پسماندهای صنعتی به عنوان یکی از ضروری‌ترین محورهای توسعه پایدار محسوب می‌شود . 

به گفته اين مسئول، به همين دليل نیز به ‌منظور مشخص کردن افق برنامه‌ریزی و چشم‌انداز اجرای طرح‌های مرتبط با پسماند صنایع، انجام تحقيقات و پژوهش در زمینه مطالعات کمی و کیفی پسماندهای صنعتی، دو چندان ضرورت دارد.

وي در ادامه متذكر شد: البته مرکز خدمات تخصصی محیط زیست و آلودگی‌های محيطي سازمان جهاددانشگاهی استان یزد در همين راستا و به كارفرمايي اداره كل محيط زيست استان اقدام به اجرای طرح مطالعات کمی و کیفی پسماندهای واحدهای صنعتی بزرگ و صنایع سنگین دارای پسماندهای صنعتی و ویژه مستقر در استان یزد به منظور تعیین روش‌های امحاء اصولی پسماندهای مذکور جهت ساماندهی وضعیت موجود مي‌كند.

وي در مورد اين طرح بيان كرد: این طرح به دلیل این ‌که همه ابعاد سیستم پسماند در صنایع استان را مورد بررسی قرار خواهد داد، بالادست‌ترین سندی است که در این رابطه تهیه می‌شود و در واقع الگویی برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری اصولی و مناسب در زمینه مدیریت پسماندصنایع و ارائه پیشنهادات در خصوص نحوه امحاء آنهاست.

دهقاني تصريح كرد: در این پژوهش در  ابتدا وضعیت موجود پسماندها و نحوه مدیریت آن‌ها و داده‌های آماری موثق که بیانگر سیمای واقعی است به همراه توانمندی‌های آن منطقه مشخص می‌شود و با توجه به آن امکان‌سنجی و ارایه گزینه‌های مناسب مدیریت پسماندهای صنعتی آن منطقه بر اساس توجیهات فنی، اقتصادی و زیست محیطی ارایه و سپس بر اساس اولويت‌بندي‌، نقش‌پذيري و قابليت‌سنجي هر يك از مناطق بهترین گزینه‌ها و راهکارهای مناسب اجرایی را انتخاب و در آخر برنامه‌های اجرایی زمان‌بندی شده برای نیل به اهداف استراتژیک مدیریت پسماندهای صنعتی مذکور تهیه و تدوین می‌شود.

وي از اهداف عمده انجام این پژوهش در مرکز خدمات تخصصی محیط زیست و آلودگی‌های محیطی را مواردي همچون شناسايی پسماندهای حاصل از فرآیندهای تولیدی و طبقه‌بندی آنها بر اساس قانون حفاظت و بازیافت منابع (RCRA) ، رهنمودهای برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) و آيین‌نامه سازمان حفاظت محیط زیست ایران جهت برنامه‌ریزی و اجرای مراحل کمینه‌سازی و کاهش خطرات حاصل از تولید پسماندهای صنعتی و  ویژه برشمرد.

مدير گروه تحقيقاتي محيط زيست جهاددانشگاهي استان همچنين امکان بازیافت پسماندهای صنعتی و ارائه پیشنهادات آموزشی مربوط به پرسنل در خصوص نحوه تعامل با پسماندها و کاهش خطرات ناشی از پسماندها را از ديگر اهداف اين تحقيق از سوي اين گروه تحقيقاتي خواند.

وي با اشاره به برخي ديگر از فعاليت‌هاي اين مركز خاطرنشان كرد: توانمندسازی علمی تخصصی در پاسخ‌گویی به تقاضاهای موجود در محدوده‌ي پیرامونی در زمینه حل مشکلات مربوط به آلاينده‌ها، تخریب محیط‌زیست و استفاده‌ي بهینه از منابع در محيط زيست شهري و صنعتي استان و كشور بخشی از فعالیت‌های گروه تحقيقاتي محيط زيست جهاددانشگاهي يزد است.

به گفته وي، این مرکز از سال 85 فعایت خود را آغاز کرده و  با توجه به در اختيار داشتن كادر علمي و تحقيقاتي  مناسب، چشم انداز و دور نماي بسيار مناسبي از نظر امكان انجام طرح‌هاي تحقيقاتي- كارفرمايي داشته و گام‌هاي بزرگ نيز در اين راستا برداشته است.

دهقاني در پايان نيز در رابطه با استفاده از فارغ التحصيلان اين حوزه در اين مركز يادآور شد: در همين رابطه نيز از فارغ التحصیلان در زمینه محیط زیست و سایر زمینه‌های مرتبط دعوت به همکاری می‌كنيم و کلیه علاقه‌مندان  می‌توانند با مراجعه حضوري به اين مركز واقع در ستاد مركزي سازمان جهاددانشگاهی یزد واقع در طبقه دوم مجتمع تجاري سيدالشهدا در ابتداي خيابان آيت الله كاشاني یا از طريق پست الکترونیک  en.acecr@gmail.com در اين رابطه پيگيري كنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار