فلاح، مدیر کل کتابخانه های عمومی البرز
کد خبر: ۵۸۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۸ 06 July 2015
درحال حاضر 36 کتابخانه عمومی در استان البرز فعال است که 120 هزار نفر به عنوان عضو از خدمات آنها استفاده می‌کنند.
علاوه بر این از چندی پیش روند احداث سه کتابخانه روستایی درهشتگرد، نظرآباد و چهارباغ آغاز شده و درصورت تامین اعتبار به زودی شاهد افتتاح این کتابخانه‌ها خواهیم بود.
متاسفانه زیرساخت‌های مطالعه و کتابخوانی در استان مناسب نیست و از نظر تعداد کتابخانه و فضای مطالعه در استان با محدودیت‌های جدی مواجه هستیم.
درحال حاضر استان البرز از لحاظ زیرساخت‌های کتابخوانی جزء 10 استان آخر کشور است و از محرومیت‌های زیادی رنج می‌برد.
علی‌رغم تمام این محدودیت‌ها سرانه مطالعه در استان البرز به نسبت سایر استان‌ها بهتر است به طوری که سرانه مطالعه کشوری 79 دقیقه ا اعلام شده ولی سرانه مطالعه درالبرز 10دقیقه بیشتر است.
برای بالابردن رغبت مطالعه در مردم به ویژه نسل جوان علاوه براین که باید امکانات دسترسی آسان به کتابخانه‌ها را برای مردم فراهم کنیم باید اقدامات لازم برای به روز‌رسانی منابع مطالعه را نیز انجام دهیم تا مراجعه کنندگان بتوانند به هر کتابی که نیز دارند دسترسی داشته باشند.
جامعه کتابخوان جامعه‌ای سالم است و کسانی که به مطالعه علاقه دارند کمتر تحت تاثیر آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.
فصل تابستان فصل اوقات فراغت است و بسیاری از کودکان و نوجوان وقت زیادی برای مطالعه دارند بنابراین باید شرایطی ایجاد کرد که این افراد به سمت کتابخانه‌ها جذب شوند و کارت عضویت کتابخانه دریافت کنند.
نهاد کتابخانه‌های عمومی استان امسال برای جذب کودکان و نوجوان به کتابخانه‌ها برنامه‌های ویژه‌ای دارند که از میان آنها می‌توان به برگزاری کلاس‌های آموزش خطاطی و نقاشی اشاره کرد.
علاوه براین در تابستان امسال شاهد برگزاری کلاس‌های قصه گویی،شعر و داستان درکتابخانه‌های استان هستیم.
بودجه لازم برای برگزاری این کلاس‌ها بر اساس ظرفیت‌های هرکتابخانه تخصیص می‌یابد و کتابخانه‌های بزرگ‌تر بودجه بیشتری خواهند داشت.
ترویج فرهنگ کتابخوانی تنها ازعهده یک نهاد و یا دستگاه برنمی‌آید، ترویج فرهنگ کتابخوانی باید با تعامل و همکاری تمام دستگاه‌های فرهنگی صورت بگیرد. 
خوشبختانه درحال حاضر شاهد تعامل و همکاری دستگاه‌های استان از جمله شهرداری، ارشاد و دفاتر ائمه جماعت برای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی دربین مردم هستیم.
علاوه براین صدا و سیما نیز همکاری مناسبی با نهاد کتابخانه‌های عمومی استان دارد و با تولید برنامه‌هایی به نام «فروغ دانایی» نسبت به شناساندن تازه‌های کتاب و منابع مفید کتابخانه‌ای به مردم اقدام می‌کند.
برنامه «فروغ دانایی» هفته‌ای یک بار از طریق دریچه تلویزیون میهمان خانواده‌های البرزی است.
نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور امسال درنمایشگاه بین‌المللی کتاب حاضر نشد تا بخشی از بودجه ذخیره شده را برای خرید منابع به روز صرف کند.
چندین میلیون کتاب به روز توسط این نهاد خریداری شده و به زودی بین استان‌ها توزیع می‌شود.
علاوه براین، نهاد کتابخانه‌های عمومی استان نیز با بودجه‌های تخصیصی خود اقدام به خرید چندین هزار جلد کتاب در زمینه‌های مختلف از جمله روانشناسی، کودک، ادبیات، تاریخ و ... نموده است.
برای توزیع این کتاب‌ها در بین کتابخانه‌ها معیارهای مختلفی وجود دارد که تعداد اعضا و مراجعه کنندگان بخشی از آنها است.
درحال حاضر درکل کتابخانه‌های عمومی استان یک میلیون و 200 هزار نسخه کتاب وجود دارد.
تخصیص زمین برای ساخت کتابخانه مادر در استان یکی از اولویت های ما است و اختصاص زمینی به مساحت سه هزار و 800 متر در خیابان تربیت 3 کرج به تصویب رسیده است.
بنا شده با همکاری نهادها، خیرین و بودجه دولتی تخصیص یافته در این زمین یک کتابخانه مادر در پنج طبقه ساخته شود.
علاوه براین کتابخانه‌های ثابت، نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اقدام به راه‌اندازی دو کتابخانه سیارکرده که این کتابخانه‌ها بیشتر در روستاها فعال هستند.
این کتابخانه‌ها به روستاهای هزار نفر به بالای شهرستان‌های کرج و ساوجبلاغ خدمات رسانی می‌کنند.
کتابخانه سیار کرج به پشتیبانی کتابخانه امیر کبیر و کتابخانه سیار ساوجبلاغ نیز به پشتوانه کتابخانه الهادی فعالیت دارند. هریک از این کتابخانه‌ها 500 کتاب دارند و هفته‌ای یک بار به روستاهای این دو شهرستان سر می‌زنند و به علاقه مندان کتاب امانت می‌دهند.

حجت الاسلام فلاح مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی استان البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار