مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از عشایر کوچ‌رو استان خواست فعلا برای ورود دام‌های خود به مراتع ییلاقی دست نگهدارند.
کد خبر: ۵۸۷۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳ 07 April 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،مراد شیخ‌ویسی ، با اشاره به ورود زودهنگام عشایر استان به مناطق ییلاقی استان در پی گرمای هوا و نبود بارندگی‌های خوب بهاره وکمبود آب در مناطق قشلاقی استان، اظهار کرد: عشایر باید فعلا از ورود دام‌های خود به مراتع جلوگیری کرده و تا زمان کامل شدن رشد گیاهان دام‌های خود را علوفه دستی بدهند.

شیخ‌‎ویسی تاکید کرد: ورود زودهنگام عشایر و تعلیف دام‌های آن‌ها در مراتع باعث تخریب مراتع می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه زمان ورود دام‌های عشایر به مراتع را در مناطق ییلاقی استان بر اساس پروانه چرای صادر شده برای آنان از ۱۵ اردیبهشت به بعداعلام کرد و افزود: با این وجود به دلیل گرم بودن هوا عشایر می‌توانند از اول اردیبهشت ماه دام‌های خود را برای تعلیف به چرا ببرند.

شیخ‌ویسی با اشاره به اینکه برای عشایر متخلف که زودتر از موعد دام‌های خود را به چرا ببرند، ضمن تذکر دادن پرونده خسارت تشکیل خواهد شد، گفت: با عشایر متخلف برخوردقضایی می‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون تخلفاتی مبنی بر ورود زودهنگام دام عشایر به مراتع در نقاطی از استان و از جمله در کرند، ارتفاعات قلاجه و شهرستان کنگاور مشاهده شده.

اضافه کرد: تاکنون تخلف حدود ۱۰۰ خانوار عشایری را در مراتع مناطق ییلاقی استان شاهد بوده ایم.

شیخ‌ویسی اضافه کرد: به ازای هر دام غیرمجازی که وارد مراتع شود، عشایر جریمه ۹۰ هزار تومانی خواهند شد.

به گفته شیخ‌ویسی عمده تخلفات و تصرفات در حوزه چرای زودهنگام دام در مراتع در مناطق سردسیری استان شامل شهرستان‌های کنگاور، صحنه، مناطق ییلاقی شهرستان گیلانغرب.اسلام‌آبادغرب و دالاهو رخ می‌دهد.

شیخ‌ویسی سپس با بیان اینکه پراکنش دام در مراتع ییلاقی استان کرمانشاه خوب نیست، گفت: در برخی مناطق با دام مازاد و در برخی دیگر با کمبود دام مواجهیم که حضور دام مازاد درمراتع باعث تخریب مراتع می‌شود و از سوی دیگر کمبود حضور دام هم می‌تواند مراتع را مستعد بروز آتش سوزی کنند.

وی با اشاره به کم بودن جمعیت عشایر در منطقه اورامانات، گفت: در این منطقه مشکل چرای بی رویه دام نداریم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه گفت: استان کرمانشاه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مرتع دارد که نزدیک به ۵۰۰ هزار هکتار آن مراتع گرمسیری ومیاندربند بوده و مابقی جزو مراتع سردسیری است.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار