مسئول انجمن تولیدکنندگان شن، ماسه و آسفالت کرمانشاه معتقد است، اگر بازسازی مناطق زلزله زده تمام شود، نیمی از واحدهای سنگ‌شکن فعال کرمانشاه تعطیل خواهند شد.
کد خبر: ۵۹۷۳۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴ 28 April 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،محمدرضا کارگر، با اشاره به فعالیت 69 واحد سنگ‌شکن در کرمانشاه که تولید شن و ماسه دارند، گفت: اکنون حدود 70 تا 75 درصد واحدهای سنگ‌شکن کرمانشاه فعالند و از این تعداد هم حدود 80 درصد آنها با کمتر از ظرفیت و توان خود کار می‌کنند.

 مسئول انجمن تولیدکنندگان شن، ماسه و آسفالت کرمانشاه ظرفیت اسمی این واحدها را حدود 100 تا 150 هزار تن در سال برای هر واحد عنوان کرد و افزود: عمده واحدها با ظرفیت کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت دارند و معمولا تک شیفت کار می‌کنند.

کارگر تعداد افرادی که بر اساس پروانه بهره‌برداری در این 69 واحد باید مشغول به کار باشند را 2500 تا 2800 نفر اعلام کرد و یادآور شد: البته وقتی که 70 تا 75 درصد این واحدها فعال هستند ظرفیت اشتغال واقعی آنها نیز به همین نسبت کاهش می‌یابد.

وی دلیل تعطیلی و رکود واحدهای سنگ‌شکن و تولید شن و ماسه را بالا بودن هزینه‌های آنها برشمرد و تصریح کرد: به غیر از سومار که یک رودخانه برای تامین مصالح به شیوه رودخانه‌ای دارد، عمده واحدهای دیگر استان مصالح خود را به صورت کوهی تامین می‌کنند که نیاز به انفجار و هزینه‌های بالا دارد.

مسئول انجمن تولیدکنندگان شن، ماسه و آسفالت کرمانشاه تاکید کرد: به علاوه در برخی مناطق بازار برای محصولات تولیدی این واحدها نیست و هزینه حمل و نقل مصالح تولید شده به سایر نقاط نیز زیاد و گاهی تا دو برابر قیمت خود مصالح است و صرفه اقتصادی ندارد.

کارگر رکود ساخت و ساز، خوابیدن پروژه‌های عمرانی و نبود پول در پروژه‌ها برای پرداخت مصالح را از دیگر عوامل رکود واحدهای سنگ شکن کرمانشاه دانست.

وی افزود: از سوی دیگر پروانه برای واحدهای سنگ شکن بیش از ظرفیت و نیاز صادر شده و با مازاد واحد مواجه شدیم.

مسئول انجمن تولیدکنندگان شن، ماسه و آسفالت کرمانشاه با انتقاد از اینکه گاهی در برخی پروژه‌های عمرانی به جای استفاده از ظرفیت واحدهای سنگ‌شکن موجود، در داخل پروژه‌ها سنگ شکن ایجاد می‌شود، تصریح کرد: این امر نیز عامل دیگری برای رکود واحدهای ما است.

وی مالیات بر ارزش افزوده را مشکل دیگر این واحدها برشمرد و گفت: واحدها هرچقدر فروش داشته باشند باید 9 درصد آن را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده بپردازند، در حالیکه گاهی حتی دو تا سه درصد هم سود نمی‌کنند و از سوی دیگر چون بازار ضعیف و رقابتی است امکان اینکه مالیات بر ارزش افزوده را از مصرف کننده بگیرند، ندارند.

کارگر عقیده دارد اگر با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و معاونت عمرانی استانداری هم صدور مجوزها ساماندهی شود و هم از واحدهای تولیدی استان در پروژه‌ها استفاده شود وضعیت سنگ‌شکن‌های کرمانشاه بهتر خواهد شد، در غیر این صورت تعداد دیگری از واحدهای موجود نیز تعطیل خواهند شد.

وی از تاثیر خوب بازسازی مناطق زلزله زده بر حدود 14 واحد سنگ‌شکن استان در شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب، جوانرود، ثلاث باباجانی و ... یاد کرد که در این ایام با 100 درصد ظرفیت کار می‌کنند.

مسئول انجمن تولیدکنندگان شن، ماسه و آسفالت کرمانشاه گفت: البته واحدهای سنگ‌شکن کرمانشاه، صحنه، هرسین و ... خیلی به دلیل بازسازی فعال نشدند، چون هزینه حمل و نقل مصالح از این مناطق تا شهرهای زلزله زده صرفه اقتصادی ندارد.

کارگر رونق سنگ‌شکن‌ها در ایام بازسازی را مقطعی دانست و عنوان کرد: بازسازی که تمام شود نیمی از واحدهای فعال موجود تعطیل و کارگران آنها بیکار می‌شوند.

 

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار