رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران از ممنوعیت کشت برنج امسال در شهرستان‌های نکا و میاندورود و بخشی از بهشهر خبر داد.
کد خبر: ۵۹۷۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷ 28 April 2018

به گزارش تابناک : قربان نژاد رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه کشت برنج امسال در شهرستان‌های نکا و میاندورود و بخشی از بهشهر ممنوع شد. گفت: کشاورزان این مناطق از منبع اصلی درآمد سالانه خود محروم شدند.

وی افزود: نشاکاری زودهنگام باعث دور شدن محصول در مراحل پایان رشد می‌شود و از خطر کم‌آبی جلوگیری می‌شود.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کاهش خسارات ناشی از خشکسالی بهترین راهکار برای جلوگیری از کشت برنج در مناطق پرخطر خشکسالی است.

قربان نژاد به کشاورزان شالیکار مازندران توصیه کرد مزارع شالیکاری خود را بیمه کنند تا در موقع خشکسالی با مشکل روبرو نشوند.

وی با اشاره به اینکه ۵۲ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران، آماده نشا است، گفت:بیش از ۱۲ هزار هکتار از شالیزار‌های استان تاکنون به صورت سنتی و ۴۰۰ هکتار به صورت مکانیزه نشاکاری شد.

وی افزود: کشاورزان پرتلاش مازندرانی از شروع فصل کار در شالیزار‌ها تا کنون، موفق به شخم و شیار حدود ۱۹۰ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری خود شدند.

کاهش ۵۰ درصدی آبگیری سد‌ها و آب بندان‌های مازندران

یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران نیز با بیان اینکه امسال آبگیری سد‌ها و آب بندان‌های مازندران در مقایسه با پارسال حدود ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد گفت: به دلیل کاهش بارندگی و کمبود آب دراستان با وجود اینکه زمین‌های کشاورزی قابلیت ۳ بار کشت را هم دارند، اما امسال چنین امکانی وجود ندارد.

وی افزود: برای سال زراعی ۹۶ - ۹۷ نیز بحران آب بسیار جدی است و توصیه‌های لازم به مسئولان و بهره برداران شده است.

یخکشی گفت: مازندران رودخانه‌های فراوان دارد، اما به دلیل اینکه با شیب تند از رشته کوه البرز سرچشمه می‌گیرند و طول آن‌ها بسیار کوتاه است آب رودخانه‌ها زود خشک می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: در سال زراعی گذشته ۳۷ درصد آب رودخانه‌های استان کاهش یافته بود که مشکلاتی برای کشاورزان به وجود آورد.

وی گفت: مازندران مانند دیگر استان‌های کشور، امسال با کمبود آب مواجه است و با افزایش مسافران و گردشگران این کمبود بیشترمی شود.

یخکشی افزود: ۲۵ حفار مجاز در استان وجود دارد که فقط می‌توانند کار لایروبی و کف شکنی چاه‌های مجاز را انجام دهند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران تاکید کرد: هرگونه حفاری غیرمجاز در بخش آب زیرزمینی مشمول جرایم سنگین از جمله توقیف کلیه ادوات آن‌ها به مدت حداقل ۶ ماه می‌شود و حفاران غیرمجاز باید به دنبال معیشت و شغل جایگزین باشند.

وی با اشاره به محدودیت برداشت آب زیرزمینی در استان امکان توسعه بهره برداری از آب زیرزمینی وجود ندارد گفت: از دو سال گذشته تاکنون هیچگونه مجوز جدیدی برای آب زیرزمینی در بخش کشاورزی صادر نشده است.

 

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
United Kingdom
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
خدا لعننتون کنه بخاطر سود واردات تولید ملی رو ممنوع میکنید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار