کد خبر: ۵۹۹۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۳ 05 May 2018

تابناک / مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با اشاره به اینکه حجم بسیار زیادی از معلمان این استان در سال‌های آینده بازنشسته خواهند شد گفت: گیلان به شدت نیازمند جذب نیروی انسانی در حوزه آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت،‌ مهدی حاجتی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در رشت اظهار داشت:‌ استان گیلان در رتبه دوم کشوری از لحاظ تعداد بازنشسته‌شدگان فرهنگی قرار دارد بنابراین تأمین نیروی انسانی لازم و جذب معلمان جدید از نیازمندی‌های اساسی استان گیلان در سال‌های آتی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با اشاره به جایگاه نظام تعلیم و تربیت و اهمیت آن در تحولات جامعه تصریح کرد:‌ یکی از ارکان و بنیان‌های مهم توسعه و پیشرفت در هر کشوری توجه به نظام تعلیم و تربیت برای بهبود تربیت نیروی انسانی مؤثر و پرورش یافته به‌عنوان نیروی محرک جامعه است.

حاجتی عناصر و مؤلفه‌هایی که در میزان اثرگذاری و اقتدار نظام آموزشی تأثیرگذار هستند را برشمرد و افزود:‌ کارآمدسازی شیوه‌های آموزشی و تربیتی در کنار ارتقای کیفیت زندگی حرفه‌ای معلمان از نیازهای اساسی و زیرساخت‌های لازم در جهت نیل به اهداف عالیه آموزشی در کشور است.

وی به تأکیدات مقام معظم رهبری در بحث لزوم توانمندسازی نیروهای آموزشی اشاره کرد و بیان داشت:‌ آموزش و پرورش دارای حوزه‌ها و بخش‌های متعددی است اما اینکه مقام معظم رهبری به‌ویژه در چند ساله اخیر به لزوم توانمندسازی نیروهای آموزشی تأکید دارند نشان‌دهنده حساسیت این موضوع است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان توانمند ساختن معلمان برای پاسخ به سئوالات دانش‌آموزان را امری اجتناب‌ناپذیر عنوان کرد و گفت:‌ معلمان برای اینکه به وظیفه اصلی و خطیر خود در قبال دانش‌آموزان و نظام آموزشی کشور عمل کنند به ارتقای جایگاه علمی،‌ فنی ‌و تسلط بر موضوعات مختلف نیازمندند.

وی به موضوع معیشت و مباحث اقتصادی مربوط به جامعه فرهنگیان نیز اشاره کرد و افزود:‌ بدون شک در کنار ارتقای سطح علمی و ادراکات نیروی انسانی،‌ توجه به وضعیت اقتصادی معلمان و فرهنگیان از لحاظ پرداخت حقوق و دستمزد و مطالبات آنان از جمله اولویت‌های ویژه وزارت آموزش و پرورش است.

حاجتی نحوه و الزامات اجرای سند بنیادین تحول نظام آموزشی کشور را برشمرد و گفت اجرای این طرح منوط به دو بخش تدوین سند و اجرای عملیاتی آن در کشور است که بخش تدوین سند آن مدتی‌است که به پایان رسیده و در حال حاضر نحوه اجرا و عملیاتی کردن آن باید مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان نگاه سند بنیادین تحول نظام آمورشی را راهبردی و استراتژیک خواند و بیان داشت:‌ البته در سال‌های اخیر مجموعه اقداماتی در راستای عملیاتی کردن این طرح انجام ‌شده است که تغییر محتوای کتب درسی و یا اضافه شدن پایه دوازدهم از جمله این موارد است.

حاجتی تفویض اختیار به ادارات آموزش و پرورش مناطق مختلف را از جمله برنامه‌های در حال اجرا عنوان کرد و گفت:‌ این طرح هم‌اکنون در سطح 7 از منطقه استان گیلان در حال اجرا است و به سبب آن فرآیند جذب معلمان با نظارت اداره کل آموزش و پرورش به ادارات هر کدام از مناطق واگذار شده است.

وی انتقال آموزش‌‌های مربوط به مهارت‌های زندگی را بسیار کاربردی و لازم دانست و تصریح کرد:‌ برای این هدف ابتدا آموزش و بهبود سطح دانسته‌های معلمان باید در دستور کار قرار گیرد تا در گام بعد بتوانیم نسبت به انتقال این مفاهیم جهت برخورد مناسب با آسیب‌های اجتماعی به دانش‌آموزان اقدام کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با تأکید بر اینکه باید تهدیدهای موجود شناسایی و تبیین شوند عنوان کرد:‌ با توجه به این حجم گسترده آسیب‌های اجتماعی تمام تلاش جامعه فرهنگیان در این است که مصونیت بخشی لازم و قدرت نه گفتن به تهدیدها را در دانش‌آموزان به‌خوبی اجرا و نهادینه کنند.

حاجتی به نقش ویژه و تأثیرگذار نهاد خانواده در تربیت نسل‌های آینده جامعه اشاره کرد و ابراز داشت:‌ آموزش مباحثی نظیر نوع برخورد با محیط زیست،‌ زندگی آپارتمان‌نشینی،‌ تکریم بزرگترها و سایر حوزه‌های مختلف زندگی تنها در سایه هماهنگی و مشارکت نهاد خانواده با آموزش و پرورش محقق می‌شود.

وی اجرای طرح نظام رتبه‌بندی معلمان را در ایجاد انگیزه و رغبت مضاعف در بین آنان مؤثر خواند و تصریح کرد:‌ ایجاد روحیه رقابت و بالابردن هرچه بیشتر سطح علمی توسط معلمان از مزایای این طرح نظام رتبه‌بندی است و در حال حاضر حدود 93 درصد از معلمان ذیل اجرای این طرح قرار گرفته‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان به آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سال 97 اشاره کرد و ابراز داشت:‌ طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش در این آزمون سرا‌سری که توسط سازمان سنجش کشور برگزار می‌شود 17 هزار نیرو در سطوح مختلف جذب آموزش و پرورش خواهند شد.

حاجتی با بیان اینکه سهمیه هرکدام از استان‌ها توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام و تعیین شده است عنوان کرد:‌ سهمیه تعیین شده برای استان گیلان در این آزمون 276 نفر است که 150 نفر از آنان از بین آقایان و مابقی از جمع بانوان جذب آموزش و پرورش استان گیلان خواهند شد.

وی به تعداد بسیار بالای نیروهای پیش دبستانی در استان گیلان اشاره کرد و اظهار داشت:‌ برای ساماندهی و جذب این تعداد از نیروها اقدامات بسیار خوبی در سال‌های اخیر انجام ‌‌شده است به طوری‌که تعداد 713 نفر از نیروهای پیش دبستانی تعیین تکلیف و جذب آموزش و پرورش استان گیلان شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان نحوه و زمان پرداخت مطالبات فرهنگیان را نیز برشمرد و تصریح کرد:‌ بخشی از این معوقات مربوط به سال‌های قبل از 96 است که برای تعیین تکلیف آن منتظر ابلاغیه کشوری هستیم و بخشی که مربوط به مطالبات سال 96 می‌شود به تدریج پرداخت خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار