رونق تولیدات در استان قم موانع بسیاری را بر سر راه خود دارد تأمین مواد اولیه، بیمه تأمین اجتماعی، کمبود سرمایه در گردش و وضع مالیات‌های سنگین از مهم‌ترین آن‌ها به‌حساب می‌آید که برطرف کردن این معضل همت مسئولان اجرایی استان را می‌طلبد.
کد خبر: ۶۰۲۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸ 09 May 2018

به گزارش تابناک قم، واحدهای تولیدی یکی از ظرفیت‌های مهم برای افزایش تولیدات داخلی، اشتغال و گردش مالی در استان قم هستند که کمک شایانی در زمینهٔ اقتصادی می‌تواند انجام داده و قابلیت‌های صنعتی استان را بالا ببرد.

از دیگر محسنات بالا بودن ظرفیت تولیدی، جذب سرمایه‌گذار است، به‌نحوی‌که اگر واحدهای تولیدی یک منطقه با کمترین موانع از حداکثر ظرفیت تولیدی خود استفاده کرده و پویا باشند، سایر سرمایه‌گذاران نیز برای تولید راغب شده و با واردکردن سرمایه خود به این منطقه، آثار مثبت فراوانی برای مردم و سطح اقتصادی آن‌ به‌جای می‌گذارند.

احیای صنایع تعطیل‌شده و کارگاه‌های نیمه تعطیل تنها راه ایجاد اشتغال سریع در استان

در استان قم واحدهای تولیدی فراوانی وجود دارند که به دلیل وجود مشکلات فراوان، یا قادر به ادامه فعالیت نبوده و به مرز تعطیلی رسیده‌اند و یا در صورت تولید و فعالیت، از حداکثر ظرفیت تولیدی خود استفاده نمی‌کنند.

احیای صنایع تعطیل‌شده و کارگاه‌های نیمه تعطیل، تنها راه ایجاد اشتغال سریع در استان است که با اهتمام مسئولان و توجه به درخواست‌های واحدهای تولیدی استان، این امر محقق می‌شود، مسائلی از قبیل بیمه تأمین اجتماعی و مالیات‌های واحدهای تولیدی، ازجمله موانع مهم بر سر راه این واحدها است و در گفت‌وگویی با برخی تولیدکنندگان منطقه صنعتی نیزار با این مسائل بیشتر آشنا شدیم.

حسابرس‌های تأمین اجتماعی، واحدهای تولیدی را بی‌مورد جریمه می‌کند

کارخانه ذوب آهن در منطقه نیزار در دست احداث بوده و پس از راه‌اندازی، در فاز نخست به تولید شمش آهن می‌پردازد و در فاز دوم به تولید میلگرد می‌رسد، مساحت کارخانه درمجموع 46 هکتار بوده و در صورت اتمام مراحل ساخت آن، تا فروردین سال 98 کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

سید احمد موسوی، مدیرعامل این کارخانه درباره مشکلات واحدهای تولیدی اظهار داشت: تا دو سال قبل در ماده 80، قانونی پیش‌بینی‌شده بود که در حوزه تأمین اجتماعی معافیت‌هایی برای کارفرمایان در نظر می‌گرفت که این امر رغبت کارفرمایان برای فعالیت و جذب نیروی کار و بیمه کردن آن‌ها را در پی داشت، اما متأسفانه امروز این قانون اجرا نمی‌شود.

وی بیان کرد: حسابرسی‌های تأمین اجتماعی به‌گونه‌ای است که در برخی موارد با بررسی دفاتر کارخانه‌ها، جریمه‌های بی‌موردی را برای کارخانه در نظر گرفته که این امر یک مانع بزرگ برای تولیدکننده است.

موسوی ادامه داد: شرکت امثال شرکت ما با آنکه هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده، با خرید مواد اولیه و تجهیزات کارخانه، 9 درصد مالیات ارزش‌افزوده پرداخت می‌کند که این 9 درصد در حساب این کارخانه به‌صورت سربار می‌ماند و در صورت درخواست از اداره مالیات برای عودت آن، مشکلاتی از قبیل مراحل سخت اداری و قوانین پیچیده وجود دارد که در بهترین حالت و در صورت پذیرفتن عودت مالیات ارزش افزود، این مبلغ معمولاً به‌صورت کامل پرداخت نمی‌شود.

30 درصد نیاز کشور به نورد سرد از طریق کارخانه فولاد غرب آسیا تأمین می‌شود

کارخانه فولاد منطقه صنعتی نیزار با ایجاد اشتغال برای 550 نفر، یک واحد تولیدی اشتغال‌زا است که با تولید 30 هزار تن فولاد در ماه که 30 درصد نیاز کشور به نورد سرد را مرتفع می‌کند و صادرات ماهانه تا سقف هزار تن به کشورهای دیگر، یکی از واحدهای تولیدی سود ده برای استان قم به‌حساب می‌آید.

غلامرضا خلیقی عضو هیئت‌مدیره این کارخانه می‌گوید: درزمینهٔ بیمه تأمین اجتماعی، شرکت‌های حسابرسی تأمین اجتماعی در برخورد با ارباب‌رجوع بسیار با بی‌اعتنایی رفتار کرده و حتی به صحبت‌های واحدهای تولیدکننده گوش نمی‌دهند تا از مشکلات آنان مطلع شوند، اداره کل دارایی استان نیز با در نظر گرفتن مالیات‌های سنگین یکی از عوامل ورشکستگی در برخی شرکت‌های تولیدی می‌شود.

این در حالی است که مدیرکل امور مالیاتی استان قم گفته است: تأکید اداره مالیات استان، تعامل و همکاری با تولیدکنندگان در جهت تسهیل مسیر تولید و استفاده از ظرفیت تولیدی استان بوده است و تکریم ارباب‌رجوع از اهداف مهم این اداره کل به‌حساب می‌آید.

با توجه به شرایط نابسامان شغلی در کشور و به‌تبع آن در استان قم، رونق فعالیت واحدهای تولیدی اشتغال‌زا در استان یکی از مهم‌ترین نیازها محسوب شده که نه‌تنها از بیکاری جوانان کاسته، مانع ایجاد آسیب‌های اجتماعی که منشأ بیکاری داشته می‌شود.

بنابراین مسئولان اجرایی استان باید زمینه فعالیت این واحدها را فراهم آورده و به رونق اقتصادی قم کمک کنند، البته در این زمینه ستاد ویژه رفع موانع تولید شروع به کارکرده است که در اقدامی مناسب، برخی از این جلسات در داخل واحدهای تولیدی استان برگزارشده که این امر منجر به آشنایی مسئولان از مشکلات تولیدکنندگان و کاهش این مشکلات می‌شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار