مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از راه‌اندازی ۱۰ کمپ ترک اعتیاد جدید در استان تا پایان امسال خبر داد.
کد خبر: ۶۱۱۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲ 27 May 2018

به گزارش تابناک به نقل ازایسنا،دکتر امید قادری ، اعتیاد را یکی از آسیب‌های اجتماعی اولویت‌دار استان عنوان کرد و افزود: در این زمینه بهزیستی وظایف مختلفی برعهده دارد و اقدامات بسیاری انجام داده است.

وی افزود: یکی از اقدامات بهزیستی بحث نگهداری افراد معتاد متجاهر در مراکز ماده 16 است که در این راستا مرکز ماده 16 موجود کفاف نیاز استان را نمی‌دهد. ظرفیت اسمی این مرکز 230 نفر است، اما گاها تا 500 نفر نیز در این مرکز جا داده‌ایم.

قادری تصریح کرد: خوشبختانه با مساعدت استاندارد مبلغ 800 میلیون تومان برای توسعه این مرکز قرار داده شد که با آن می توانیم به تعداد 400 نفر دیگر به ظرفیت این مرکز اضافه کنیم که با این کار بخشی از مشکل معتادان کارتون خواب استان حل می‌شود.

10 "کمپ" دیگر در استان راه‌اندازی می شود

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به وجود 19 کمپ ترک اعتیاد در استان، گفت: متاسفانه یکی از معضلات ما در بحث کمپ‌ها، فعالیت کمپ های غیرمجاز است که مرتب کار شناسایی و پلمب آنها انجام می‌شود.

قادری در خصوص چرایی مراجعه خانواده ها به این کمپ‌ها گفت: یکی از دلایل مهم در این زمینه اجباری بودن ترک دراین کمپ‌ها است.

وی افزود: در کمپ‌های دارای مجوز فرد معتاد خود باید برای ترک اعلام آمادگی کرده و رضایت داشته باشد، اما در کمپ‌های فاقد مجوز فرد معتاد حتی اگر خودش نخواهد به خواست خانواده‌ها به زور و اجبار به کمپ برده شده و با روش‌های غیراصولی فرد را مجبور به ترک می کنند.

قادری یادآور شد: امسال راه اندازی 10 کمپ ترک اعتیاد دیگر در استان در دستور کار است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به وجود یک مرکز TC در استان، گفت: در این مرکز درمان اجتماع محور اعتیاد انجام می‌شود.

قادری افزود: همچنین 13 مرکز MMT در استان داریم که کار" متادون‌درمانی" برای معتادان را انجام می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه از راه‌اندازی کمپ اعتیاد زنان در استان خبر داد و افزود: خوشبختانه اعتیاد در میان زنان بسیار کم است و کمتر از یک درصد جامعه معتادان استان را زنان تشکیل می دهند که بسیار کمتر از آمار استان‌های دیگر است.

معتادان بهبودیافته 20 میلیون وام قرض‌الحسنه می‌گیرند

قادری با بیان اینکه در کنار درمان، بهزیستی کار توانمندسازی معتادان بهبود یافته را نیز برعهده دارد، گفت: در این راستا سال گذشته 320 فقره تسهیلات 20 میلیون تومانی قرض الحسنه به این افراد پرداخت شد.

وی افزود: امسال هم محدودیتی در پرداخت نداریم و شرایط دریافت آن داشتن گواهی سلامت از کمپ مجاز و معرفی ضامن است.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه مجلس یارانه این افراد می تواند به عنوان ضامن پذیرفته شود، گفت: متاسفانه بانک ها در این زمینه همکاری کمی دارند.

کرمانشاه از جمع 9 استان "شیوع بالای اعتیاد" خارج شد

قادری در ادامه با اشاره به وجود مراکز DIC در استان گفت: این مراکز برای افرادی است که در مراحل انتهایی اعتیاد قرار دارند و عملا امیدی به بازگشت آنها وجود ندارد و خدماتی همچون تغذیه، سرنگ بهداشتی و پانسمان زخم و ... به آنها ارائه می شود تا عوارض اعتیاد آنها را کاهش دهد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از این معتادان توانایی مراجعه به این مراکز را ندارند سه "مرکز سیار" هم در قالب سه دستگاه خودروی وَن راه اندازی شده که بهیار و وسایل بهداشتی در آن وجود دارد و در محلات شهر بصورت سیار حرکت کرده و به معتادان اینچنینی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهند.

وی در پایان با بیان اینکه کرمانشاه جزو استان‌های با شیوع بالای اعتیاد در کشور بود، گفت: خوشبختانه به همت تمام مسئولین مربوطه استان، اقدامات خوبی در بحث برخورد و درمان اعتیاد در استان صورت گرفته و در حال حاضر کرمانشاه از جمع 9 استان با شیوع بالای اعتیاد خارج شده و در رده شیوع متوسط هستیم.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار