دبیر شعر آئینی کشور با بیان اینکه در زمینه شعر آئینی استان قم کانون تولید وتبلیغ شعر آئینی در گونه‌های مختلف است، گفت:استان قم در زمینه شعر و هنر دارای ظرفیت بسیار بالایی است و باید به جایگاه اصلی خود برسد.
کد خبر: ۶۱۴۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵ 01 June 2018

به گزارش تابناک قم، محمد علی مجاهدی در مراسم رونمایی از کتاب "در محضر عشق" که در دنیای کتاب برگزار شد، اظهار داشت: مهم‌ترین عنصر شعر عنصر خیال است و در کنار آن وزن و قافیه و مبانی دیگر در جای خود قرار دارد و ممکن است شعر قافیه نداشته باشد اما شعر باشد.

وی افزود: تا 50 سال پیش این تعریف درباره شعر را همه قبول داشتند اما گفتند کافی نیست که شعر کلامی خیال انگیز باشد و باید مخیل هم باشد یعنی ذهن مخاطب را درگیر خود کند و سهم مخاطب را در شعر لحاظ کرده و مخاطب شعر را تکمیل کند.

دبیرشعرآئینی با بیان اینکه مخاطب شعر بسیار زیاد است چون اشعار کلام تاثیرگذاری دارد، بیان کرد: هرمقدار شاعر بتواند ازعنصر خیال بهره ببرد و از عنصر خیال تصویر سازی کند به همان مقدار شعر مؤثر می‌شود.

مجاهدی با اشاره به ارزش و اهمیت شعر آئینی گفت: اگر شاعرآئینی و دینی باشد و صفاتی که برای شاعر ارزشی و مقدس تعریف شده است را داشته باشد دارایشان بی نظیری است.

وی گفت: هنگامی که روح شاعر در فضای قدسی شناور می‌شود و از درون با عالم غیب ارتباط پیدا می‌کند شعر جوششی سراغ وی می‌آید بدون آنکه درباره شعر تفکری کرده باشد ادبیاتی بر زبانش جاری می‌شود، گاهی این ابیات ریشه در معارفی دارد که جزء مقدسات شیعه است.

دبیر شعر آئینی ادامه داد: شاعران ولایی کشورمان تجربه‌های قدسی زیادی دارند و شاعر آئینی اگر خلوت کوتاه سحرگاهی داشته باشد و در آن خلوت کوتاه و گذرا خود را در محضر خدا و ولی زمان ببیند و با سکوت خود در آن فضا می‌تواند جوانه‌هایی را در باطن خود شکوفا کند.

مجاهدی تصریح کرد: اگر سراغ غلو و مبالغه و خیال در شعر برویم و از نظر محتوا تحریف شود شعر دچار مشکل می‌شود و شاعر قربانی می‌شود.

وی گفت: امیدواریم شاهد جهش در شعر و هنر استان قم باشیم چون استان قم در زمینه شعر و هنر دارای ظرفیت بسیار بالایی است و باید به جایگاه اصلی خود برسد.

دبیر شعر آئینی بیان کرد: امروز به برکت مدیر کل صدا و سیمای استان احساس می‌شود که اقدامات مناسبی در زمینه هنر و شعر استان در حال انجام است و برنامه دراز مدت تعریف شده بدون حاشیه دنبال می‌شود.

مجاهدی عنوان کرد: حوزه علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبیغات اسلامی و اداره کل اوقاف و امور خیریه و حوزه هنری باید دست در دست یکدیگر بدهند تا حرکت شگفت آوری در زمینه فرهنگ و هنر در قم انجام شود که با گذشته خود تفاوت پیدا کند، در زمینه شعر و شعر آئینی درحال حاضر استان قم کانون تولید وتبلیغ شعر آئینی در گونه‌های مختلف است.

وی تصریح کرد: توحید، عرفان، حکمت، اخلاق، علوم اجتماعی، جامعه شناسی، روابط بین انسان‌ها، سیر و سلوک انسان به سوی کمال و رهایی از زیر مجموعه‌های شعر آئینی است.

دبیر شعر آئینی خاطر نشان کرد: شاعران باید به وظیفه و رسالت خود عمل کرده و برای اینکه فرزند زمانه خود باشند باید اشعاری درباره یمن و بحرین بسرایند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار