من در برابر قرآن مجید، به خدای قادر متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم، ودیعه‏ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم.
کد خبر: ۶۲۴۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۰ 30 June 2018
آنچه که در زیر آورده شده است یادداشت ارسالی مخاطبان تابناک کهگیلویه و بویراحمد است و این سایت محتوای آن را تایید یا تکذیب نمی کند. شما هم می توانید نظر خود را در تایید یا تکذیب این مطلب بیان کنید.
 فکر توسعه و پیشرفت استان باشید! لابی جناحی، قومی و شخصی ممنوع!
من در برابر قرآن مجید، به خدای قادر متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم، ودیعه‏ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم.
سید مقداد مرتضوی پور : این روزها کشور ما با حوادث مهمی روبرو بود. حضور عده ای معترض در خیابان شهرهای مختلف و مسائلی که پس از آن به وجود آمد، توجه مردم و کارشناسان را به خود جلب کرد و تحلیل های متفاوتی را از رویکردهای مختلف ارائه شد که در صدد تبیین شرایط فوق و علل بروز حادثه و اهداف آن پرداختند ،درهمین راستا در این نوشته سعی بر این دارم تا مسائلی را به عرض نمایندگان محترم استان کهگیلویه و بویراحمد برسانم.
امروزه عده ای از هر نردبانی بالا می روند تا به کرسی نمایندگی دست یابند و پس از دست یافتن به آن می کوشند از طریق شرکت در مراسم عقد و عروسی و عزاداری مردم و دادن وعده های پوچ، این کرسی را نگه دارند. نماینده ای که تمام وقت خود را صرف عزل و نصب مدیران محلی کند تا نیروهای وفادار خود بدون در نظر گرفتن شایستگی به مدیریت ادارت محلی بگمارد، تا چه حد می تواند به عنوان صدای رسای ملت انجام وظیفه نماید؟
وظیفه یک نماینده مجلس به عنوان منتخب مردم را علاوه بر مواردی که در اصول متعدد قانون اساسی ذکر شده، آن است که امور قانونگذاری و نظارت را به عنوان متخب مردم و صدای رسای ملت از طریق راه های مختلف ارتقا دهد.
نمایندگان مجلس در انعکاس عملکرد خود در حوزه های انتخابیه خود به گونه‌ای عمل می‌کنند که حتی شاید مردم به اشتباه هم بیفتند و به نوعی کارهای واقعی که مورد نیاز مردم است پیگیری نشود.
گاها برخی از نمایندگان به گونه ای به بیان عملکردشان می‌پردازند که شاید نیازهای مردم را فراموش کنند که چه دغدغه‌هایی دارند و هدف آنها از انتخاب فرد چه بوده است.
در این چند سال بعد از انتخابات بسیاری از مسئولان از جمله نمایندگان در رسانه‌ای کردن مسائلی مثل حضور در افتتاحیه‌ها ، جلسات ، پروژه ها،مراسمات عزاداری، غیره می‌پردازند که متاسفانه سبب شده اولویت‌های اصلی تحت شعاع قرار گیرد و حتی مردم نیز به فکر بیفتند که نمایندگان در حال فعالیت و کارهای مؤثر برای آنها هستند.
در روزگاری که فقر ،بیکاری ، طلاق و جرم و جنایت در تمام استان فراگیر شده ، نمایندگان که نام “نهاد مردمی” را یدک می کشند باید برای خواست مردم و منافع ملی سدی در برابر لابی های سیاسی ،جناحی و قومی و قبیله و غیره باشند در صورتی که گاها مشاهده می شود نمایندگان تلاش می کنند تا منافع شخصی و باندی خود را حاکم کنندو تمام تلاششان را صرف گماردن اطرافیان خود به عنوان مسئولین اداری و اجرایی بدون در نظر گرفتن شایستگی می کنند. آثار زیانبار رفتارشان را متوجه آینده منطقه و استان میکند. هر نماینده مجلس باید در مورد هر یک از افرادی که برای انتصاب آن ها سر و دست می شکند، در برابر افکار عمومی پاسخگو باشد و علت این انتصاب و شایستگی های فرد مورد نظر و جایگاه وی در میان کارشناسان را به افکار عمومی ارائه دهد و در برابر انتقادهای مربوط به آن پاسخ دهد. اگر نمایندگان مجلس همانطور که در هنگام انتخابات سعی می کنند خود را شفاف نشان دهند و در مورد لابی برای انتصاب آشنایان و اطرافیان خود نیز شفاف باشند، امکان نقد عملکرد آنها نیز آسان تر است.
نمایندگی مجلس شورای اسلامی از جمله عناوینی است که از سوی بخش زیادی از جامعه مورد اقبال قرار می گیرد و تعداد زیادی از افراد برای شرکت در انتخابات مجلس ثبت نام می نمایند که با رد صلاحیت های گسترده بخشی از آنها از حضور در این رقابت کنار می روند. فهم جایگاه نمایندگی مجلس به عنوان یک نقش ملی که باید به عنوان نماینده ملت در عرصه کشوری فعالیت کند و به عنوان یک سرمایه اجتماعی و یک نهاد انسجام بخش و توسعه گرا در سطح محلی به ایفای نقش بپردازد، می تواند گام مهمی در اجرای وظایف نمایندگی باشد. متاسفانه برخی نمایندگان مجلس بیش تر از آنکه خود را در کرسی نمایندگی متعلق به همه مردم کشور و همه اهالی حوزه انتخابیه خود بدانند، می کوشند در دوره نمایندگی در مسیر تثبیت باند و جریان های پرده نشین حامی خود تلاش کنند و دین خودر ا به آنان ادا نمایند.
آنچه گفته شد بیان نکاتی بود که کارکرد نمایندگی مجلس را مشخص می سازد و راه های ایفای وظایف نمایندگی را روشن می کند. شاید عده ای برای دفاع از یک نماینده مجلس به تعداد نطق ها و طرح های پیشنهادی وی یا به مشارکت وی در هیات های عالی نظارتی یا اخباری که برای شانتاژ های خبری از سوی تیم های رسانه ای آنها در اختیار مردم قرار می گیرد اشاره کنند، اما موارد فوق از وظایف عادی نمایندگان مجلس است که در کارنامه همه نمایندگان مجلس در همه ادوار به وفور وجود دارد. برای درک این نکته که یک نماینده تا چه حد به وظایف خود عمل می کند، توجه به نکات فوق که وی تا چه حد از روح علمی برخوردار است یا تا چه میزان آلوده به منفعت طلبی و باندگرایی و بینش های تنگ منطقه ای است و یا بینش راهبردی وی یا درک او از جایگاه ملی نمایندگی لازم و ضروری می باشد.
در آخر سوگندی که درصحن علنی مجلس با صدای بلند تکرار کردین رو دوباره برای شما بازخوانی می کنم شاید که فعالیت های زیاد و مشکلات فراوانی که در استان وجود دارد شما را از این سوگند غافل کرده باشد:
نمایندگان حاضر در صحن علنی مجلس، هم نوا با یکدیگر آن را تکرار می کردند.
متن سوگند نمایندگان مجلس براساس اصل 67 قانون اساسی به این شرح است:
بسم ‏الله ‏الرحمن ‏الرحیم
"من در برابر قرآن مجید، به خدای قادر متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم، ودیعه‏ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته‏ ها و نوشته‏ ها و اظهارنظرها، استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آنها را مد نظر داشته باشم.

جا دارد از تلاش هایی که تا به حال در راستای پیشرفت و توسعه استان صورت گرفته است تقدیر و تشکر شود .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار