معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد مطرح کرد
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینکه 12 تا 14 درصد از زایمان‌های استان یزد زایمان‌های نارس است، گفت: بیمارستان شهرستان اردکان بهترین بیمارستان ازنظر کاهش سزارین و افزایش زایمان طبیعی بوده است.
کد خبر: ۶۲۵۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰ 01 July 2018

محمود نوری‌شادکام با اشاره به اینکه در سال گذشته در بیمارستان‌های دولتی زایمان سزارین بار اول ۱۸/۵ بوده است، گفت: در سال گذشته در بیمارستان‌های دولتی نیز زایمان سزارین کلی ۴۲ درصد و زایمان طبیعی 58 درصد بوده است.

وی افزود: در سال ۹۲ زایمان طبیعی ۵۵ درصد و سزارین ۴۵ درصد بوده است که مجموعاً از چهار سال گذشته تاکنون سزارین بار اول به‌طورمعمول کم شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینکه در سال گذشته در بیمارستان‌های خصوصی یزد سزارین بار اول ۲۳ درصد و سزارین کلی ۵۶ درصد بوده است، تصریح کرد: در بیمارستان‌های خصوصی زایمان طبیعی ۴۶ درصد است و این آمار نشان می‌دهد وضعیت زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی بهتر بوده است.

یزد درزمینه زایمان سزارین، جایگاه مناسبی دارد

نوری‌شادکام بابیان اینکه در استان یزد سزارین بار اول ۲۱ درصد است و چنانچه این عدد به ۱۲ برسد، مناسب است، اظهار داشت: در کل استان یزد، درمجموع بیمارستان‌ها ۴۸ درصد زایمان سزارین و ۵۲ درصد زایمان طبیعی صورت گرفته است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه در کل استان یزد ۲۱ درصد زایمان سزارین بار اول است؛ اما باید تلاش کنیم زایمان سزارین بار اول را ۹ درصد کم کنیم و زایمان سزارین کلی را به ۳۰ تا ۳۵ درصد برسانیم. علی‌رغم اینکه بخش خصوصی فعال و مناسبی داریم، جایگاه استان یزد در کشور جایگاه مناسبی است.

وی با اشاره به مرکز ناباروری فعال در استان یزد، اذعان داشت: با توجه به فعال بودن این مرکز، بسیاری از بیماران منطقه شرق و منطقه مرکزی کشور و بیشترین زایمان‌های پرخطر به استان یزد مراجعه می‌کنند و از طرفی بیمارستان‌های خصوصی بیمارستان‌های فعالی هستند.

بیمارستان اردکان، بهترین بیمارستان ازنظر کاهش زایمان سزارین

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینکه اکثر بیمارستان‌ها سزارین بار اول و نیز سزارین کلی آن‌ها رو به کاهش و زایمان طبیعی رو به افزایش است، بیان داشت: بیمارستان شهرستان اردکان بهترین بیمارستان ازنظر کاهش سزارین و افزایش زایمان طبیعی بوده است.

نوری‌شادکام بابیان اینکه روند زایمان‌ها به سمت افزایش زایمان طبیعی و کاهش سزارین است، عنوان کرد: فرهنگی جاافتاده که در زایمان طبیعی بچه دچار مشکل می‌شود درصورتی‌که واقعیت این نیست و چنانچه مادر لگن طبیعی داشته و جنین مشکلی نداشته باشد این اتفاق نخواهد افتاد؛ البته مواردی وجود دارد یا جنین مشکل دارد، یا لگن مادر غیرطبیعی است و در این صورت مادر سزارین می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: ترس خانم‌ها از زایمان طبیعی به لحاظ ذهنیتی که دارند، ترسی برای آن‌ها ایجادشده که تصورشان این است که درد بسیار طاقت‌فرسایی دارند و از طرفی شاید آستانه تحمل این درد را نداشته باشند؛ بنابراین سزارین انجام می‌شود و برخی از زایمان‌ها به‌مانند زایمان‌های دوقلو، سه‌قلو و زایمان نارس پرخطر است و ریسک زایمان بالا می‌رود و احتمال خطر برای نوزاد افزایش پیدا می‌کند.

زایمان‌های پرخطر ریسک زایمان سزارین را افزایش می‌دهد

وی با اشاره به اینکه درصد زایمان‌های پرخطر در استان یزد بالا است، تصریح کرد: زایمان‌های پرخطری که از مناطق استان‌های دیگر به یزد مراجعه می‌کنند، این نیز می‌تواند ریسک زایمان سزارین در یزد را افزایش دهد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینکه روند زایمان سزارین با اطلاع‌رسانی و کار فرهنگی رو به کاهش است، خاطرنشان کرد: ۱۲ سال پیش، موالید نارس ۸ درصد بوده و در حال حاضر با مطالعات فعلی ۱۲ تا ۱۴ درصد از زایمان‌های استان یزد زایمان نارس است و به عبارتی افزایش چهار تا پنج درصد موالید نارس را در استان یزد شاهد بوده‌ایم.

نوری‌شادکام بابیان اینکه از هر صد زایمان در استان یزد، ۱۲ زایمان نارس است، اظهار داشت: زایمان سزارین مشکلاتی همچون بیهوشی، برش جراحی روی شکم مادر، عدم ارتباط مادر با نوزاد و موفق نبودن تغذیه کودک با شیر مادر را برای مادر ایجاد می‌کند و بعد از مدتی مادر دچار محدودیت حرکتی می‌شود.

این مقام مسئول اذعان داشت: مطالعات نشان داده نوزادانی که با زایمان سزارین متولد می‌شوند احتمال مشکلات تنفسی در بدو تولد و نیز در آینده احتمال بیماری‌های تنفسی بخصوص بیماری آسم در این نوزادان بالاتر باشد و چنانچه مادر لگن خوبی داشته باشد، نوزاد سالم‌تری به دنیا می‌آورد.

ضرورت فرهنگ‌سازی درزمینه ترویج زایمان طبیعی در بین بانوان یزدی

وی با اشاره به اینکه مشکلات لگنی، زایمان طبیعی را با مشکل مواجه می‌کند، عنوان کرد: نوزاد با سر متولد می‌شود و چنانچه نوزاد در وضعیت پا متولد شود، تشخیص پزشک این است که زایمان سزارین انجام شود و خانمی که زایمان قبلی آن زایمان سزارین باشد، زایمان بعدی چاره‌ای ندارد که باید زایمان سزارین انجام شود و چون برشی که روی رحم اتفاق افتاده می‌تواند باعث پارگی رحم شود و در بعضی موارد می‌تواند با تحت نظر پزشک زایمان طبیعی داشته باشند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ابراز داشت: چنانچه زایمان‌های سه و چهارقلو باشد بهتر است زایمان سزارین انجام گیرد و چنانچه سن حاملگی زیر ۲۷ هفته باشد، زایمان به روش سزارین انجام می‌شود.

نوری‌شادکام در پایان فرهنگ‌سازی را از برنامه‌های این معاونت برای جا انداختن زایمان طبیعی در بین بانوان یزدی دانست و خاطرنشان کرد: متخصصین زنان باید دقت کنند که زایمان سزارین بالا نرود و ماماها در این زمینه فعال شوند و در حال حاضر در بیمارستان‌های استان اتاق‌های ویژه مادر است که مادر در کنار خانواده حضورداشته باشد و با آرامش و احساس بهتری بتواند زایمان طبیعی را داشته باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار