کد خبر: ۶۳۷۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸ 30 July 2018

 

تابناک هرمزگان- رئیس کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت : شیرین سازی آب خزر برای انتقال به فلات مرکزی ایران با مشارکت چند کشور اروپایی انجام می شود.

 

به گزارش تابناک هرمزگان، ابوالفضل طی گفت و گویی بیان کرد: طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی با موضوع چگونگی شیرین سازی، در مرحله سرمایه گذاری چند کشور اروپایی برای اجرای این فرآیند بر روی دریاست.

وی در ادامه درباره لحاظ دو رویکرد برای شیرین سازی آب خزر برای انتقال، گفت: رویکرد اول این است که آب شور دریای خزر پس از انتقال به فلات مرکزی با تصفیه، نمک آن به فروش برسد و رویکرد دوم ، شیرین سازی آب از مبداء است.

وی با بیان این که رویکرد دوم اکنون در دستور کار قرار گرفت، خاطرنشان کرد: چند کشور اروپایی اعلام آمادگی کرده اند تا بر روی کشتی در دریا آب خزر را شیرین، آماده انتقال و نمک آن را صادر کنند، به صورتی که حتی یک کیلوگرم نمک به دریا باز نگردد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بر اساس برآوردها، رویکرد دوم و این که سرمایه گذاری از سوی کشورهای اروپایی بر روی آب برای نمک گیری انجام شود، آسان تر است و هزینه کمتری دارد.

وی افزود: چند کشور اروپایی این سرمایه گذاری را پذیرفته اند و کارهای مربوط به آن در حال انجام است، اکنون به دنبال تداوم سرمایه گذاری دولتی برای تکمیل طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی هستیم.

حسن بیکی درباره توجیه پذیر بودن انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران، با اشاره به این که 2 هزار و 700 میلیارد مترمکعب فقط آب از رودخانه ولگا وارد دریای خزر می شود، خاطرنشان کرد: این در حالی است که برای انتقال آب به فلات مرکزی فقط 200 میلیون مترمکعب از دریای خزر برداشت می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: پیش از این ، مطالعات طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران کامل شد و سازمان حفاظت محیط زیست موافقت فنی خود را اعلام کرده بود.
 
وی تصریح کرد : پیش بینی برای اجرای این بخش از طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی دست کم 2 میلیارد دلار است.

 

 

منبع:ایرنا

 

انتهای پیام /*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار