رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی
گیجی، رفتار پرخاشگر، آشفتگی و هیجان، توهم، بی حالی، گفتن سخنان بی ربط ، رخوت و بی حسی و تشنج از جمله علایم روحی و روانی یک فرد گرمازده است.
کد خبر: ۶۳۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸ 20 July 2015

 رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی گفت: گیجی، رفتار پرخاشگر، آشفتگی و هیجان، توهم، بی حالی، گفتن سخنان بی ربط ، رخوت و بی حسی و تشنج از جمله علایم روحی و روانی یک فرد گرمازده است. 

دکتر روزبه رجایی غفوری افزود : هنگام گرمازدگی، سیستم تنظیم کننده دمای بدن به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم و تولید بیش از حد گرما در بدن از کار می افتد.

 

وی با بیان اینکه در این حالت بدن نمی تواند گرمای اضافی خود را دفع کند، ادامه داد : افزایش شدید دمای بدن می تواند ارگان های اصلی را تخریب کند.

 

دکتر رجایی تاکید کرد: در مواجهه با فرد گرمازده ضروری است ابتدا علایم حیاتی مانند فشار خون و دمای بدن بررسی و در حد امکان برای کاهش سریع دمای بدن اقدام کرد.

 

وی گفت : پوست خشک و داغ، عدم تعریق، قرمزی پوست که به مرور زمان پریده یا کبود شود، تنفس کوتاه و سریع، نبض سریع و ضعیف، افزایش دمای بدن به بیش از 40 درجه، سردرد، گرفتگی عضلات و گشادی مردمک چشم از علایم شایع گرمازدگی هستند.

 

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان اظهار کرد : همراه بیمار تا زمان رسیدن آمبولانس بهتر است مصدوم را به جای خنک منتقل کرده و بیمار را به پشت قرار داده، لباس بیمار را خارج و بدن او را با آب سرد بشوید.

 

وی افزود: در صورتی که شستن بدن ممکن نیست، بدن فرد را با حوله مرطوب بپوشانند و در صورت امکان در کنار گردن، کشاله ران و زیر بغل کیسه یخ بگذارند.

 

دکتر رجایی با تاکید بر اینکه از دادن داروهایی مانند آسپرین و استامینوفن و همچنین خوراندن مایعات به بیمار غیر هوشیار خودداری شود، خاطرنشان کرد : همراه مصدوم می تواند با باد زدن و یا استفاده از پنکه جریان هوا را افزایش داده و او را خنک کند.

 

وی افزود : در صورتی که فرد هوشیار است به او مایعات خنک داده شود و در طول مدت شستشوی بدن مصدوم، هر 10 دقیقه دمای بدن او را اندازه گیری کرده و مراقب بود دمای بدن وی از 5/38 درجه سانتیگراد کمتر نشود.

 

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان خاطر نشان کرد : در صورت نبود دماسنج، خنک کردن بدن بیمار باید تا زمانی ادامه یابد که پوست فرد هنگام لمس خنک به نظر آید.

 

وی با تاکید بر اینکه افرادی که دچار خستگی گرمایی و یا کرامپ شده اند باید به مدت 24 ساعت استراحت کنند، گفت: در بیماران سالمند و یا کسانی که نمی تواند مایع نمکی را تحمل کنند و در بیماران غیر هوشیار ضروری است مصدوم سریع به بیمارستان منتقل شود.

 

دکتر رجایی اظهار کرد : برای تامین انرژی فرد یک قاشق چایخوری نمک و یک قاشق غذاخوری شکر و یا پودر شیرین کننده را در یک لیتر آب حل و در مدت یک ساعت به بیمار خورانده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :