آيت الله دکتر هاشم هاشم زاده هريسي
عضو مجلس خبرگان رهبري با تأکيد بر اينکه اگر دين را سياسي کنيم تبديل به ابزار خواهد شد، گفت: دين سياسي درست نيست بلکه بايد سياست را ديني کنيم.
کد خبر: ۶۳۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹ 20 July 2015

آيت الله دکتر هاشم هاشم زاده هريسي در گفتگو با خبرنگاران با بيان اينکه برخوردها در مسائل مختلف نبايد سياسي شود، گفت: سياست در دين به معناي مديريت انسان‌ها و جامعه و برنامه ريزي و تدبير براي رساندن انسان به کمال است. 

وي افزود: سياستي که در اسلام مطرح مي شود در کتب اخلاقي ذکر شده است که علما آن را سه قسم کرده اند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبري خاطرنشان کرد: قسم اول سياست، مربوط به نفس است؛ سياست نفس همان خودسازي و تزکيه است؛ در اين قسم آمده است که هر کس مي خواهد مسئوليتي بپذيرد بايد اول از سياست نفس شروع کند و به خودسازي برسد اگر در اين رابطه ضعف داشته باشد ويران مي کند و هم غرق مي شود و هم غرق مي کند.

 

آيت الله هاشم زاده هريسي تصريح کرد: در حکومتي که بر اساس معنويت بنا شده است، مسئله خودسازي بيش از هر مسئله ديگري نياز است.

 

وي سياست البيت را قسمت دوم سياست ديني عنوان کرد و گفت: در مرحله دوم بايد خانواده را تربيت کرد و ساخت تا شايسته جامعه اسلامي باشد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبري همچنين اظهار کرد: سومين مرحله نيز سياست المدن است که تدبير شهرها و جامعه است؛ سياستي که از ديانت جدا نيست بر اساس اين تقسيم بندي استوار شده است.

 

وي تصريح کرد: اين جناح بندي ها، اختلافات، ايجاد تشنج و نفي افراد و آبروريزي ها هيچ کدام ربطي به سياست اسلامي ندارد؛ اين گونه سياست را بايد نفي کنيم چرا که هر کجا قدم گذاشته ويران کرده است.

آيت الله هاشم زاده هريسي با تأکيد بر اينکه اگر دين را سياسي کنيم تبديل به ابزار خواهد شد، گفت: دين سياسي درست نيست بلکه بايد سياست را ديني کنيم؛ همانطور که اخلاق نبايد سياسي شود بلکه سياست را بايد اخلاقي کنيم در حالي که الان دين و اخلاق را سياسي کرده ايم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :