رییس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور با اشاره به پتانسیل‌های موجود در این شهرستان گفت: نیشابور، در بازدید از اماکن تاریخی رتبه دوم استان را داراست و به عنوان منطقه نمونه بین المللی انتخاب شده است؛ ماندگاری مسافر پیش از این به دلیل کمبود فضای مناسب پایین بوده است اما در حال حاضر یک هتل چهار ستاره به بهره‌برداری رسیده است.
کد خبر: ۶۴۶۴۰۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳ 22 August 2018
به گزارش تابناک : محمد اسماعیل اعتمادی در نشست خبری  خود با اصحاب رسانه که در محل اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیشابور برگزار شد، عنوان کرد: ما در بازدید از اماکن تاریخی رتبه دوم استان را با حدود ۶میلیون بازدید داریم. ۴۵۰ اثر تاریخی و فرهنگی در شهر وجود دارد که ۱۲۵ اثر از این تعداد ثبت ملی شده‌اند.
 
وی ادامه داد: هیج شهری در کشور وجود ندارد که مانند نیشابور در آن کاوش باستان شناسی صورت بگیرد همچنین ما بزرگ‌ترین عرصه تاریخی کشور را دارا هستیم. 450 کارگاه و ۴۰۰۰ هنرمند مشغول فعالیت در آن‌ها هستند. نیشابور به عنوان منطقه نمونه بین المللی انتخاب شد که به غیر از نیشابور تنها یک شهر دیگر که رامسر است به این درجه رسیده است؛ اکو توریسم نیشابور با 20 منطقه، حرف اول را در استان می‌زند.
 
رییس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور افزود: ماندگاری مسافر در نیشابور از یک روز بیشتر نمی‌شد و این به دلیل کمبود مکان برای اسکان مسافران بود، خوشبختانه پروژه هتل چهار ستاره امیران به اتمام رسید و در هفته دولت افتتاح می‌شود که ظرفیت خوبی را ایجاد می‌کند،۶۰ میلیارد تومان تسهیلات ساخت این بنا بوده که ۲۰۰ اشتغال مستقیم را ایجاد می‌کند، معماری این هتل کاملا سنتی و اصیل است؛ دو لابی مجزا، آمفی تئاتر۱۵۰ نفره، تالار مراسم ۷۰۰ نفره، دو طبقه پارکینگ، سه واحد رستوران و ۱۵۰ تخت از مزیت‌های این هتل است.
 
اعتمادی گفت: ۲۳ مورد واحد بوم گردی را در دستور کار داریم که با یازده مورد آن موافقت شده است. فاز اول موزه صحرایی شادیاخ در هفته دولت افتتاح می‌شود که مسیر دسترسی آن است و حدود ۵۰ درصد آن ساخته شده؛ در سال ۹۶ ما ۱میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان اعتبار عمرانی دولتی دریافت کردیم که برای ۹ پروژه تخصیص پیدا کرد، مانند مرمت ابنیه مانند آرامگاه‌های عطار، خیام و کمال الملک؛ 100 میلیون تومان اعتبار برای موزه افلاک نما نیز جذب شده است. آمار ورودی ما در بازدید از عطار ۴۳۹۷۰و خیام۴۵۰۰۰می‌باشد به علاوه ۹۷ توریست خارجی که این آمار از ابتدای سال تا کنون است.
 
وی در رابطه با مرمت بناها گفت: مرمت آثار تاریخی هیچ گاه به اتمام نمی‌رسد به دلیل فرسوده بودن بدنه مصالح؛ به عنوان مثال آرامگاه خیام بنای فلزی است و انبساط و انقباض این بنا را نیازمند مرمت می‌کند. در رابطه با حفاری‌ها باید گفت که یگان حفاظتی ما هرروز و هرشب گشت دارند، حفاری‌هایی که انجام شده مربوط به سال‌های گذشته می‌باشد البته ما انکار نمی‌کنیم که شاید در این مدت حفاری رخ داده باشد اما سخت پیگیر این موضوع هستیم.
 
رییس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور درباره موزه نیشابور گفت: ما تمام سعی خود را کردیم تا در ایام نوروز افتتاح شود اما نشد ولی این موزه تا مهر بازگشایی می‌شود. در خصوص حفاظت از ابنیه تاریخی نیز ما نیاز به همکاری چندین دستگاه مانند دادگستری و شهرداری و اداره ارشاد و نیروی انتظامی داریم ما به تنهایی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و این موضوع نیاز به عزم جدی دارد.
 
اعتمادی تصریح کرد: قرار بوده شهرداری در قبال تملک باغ امین اسلامی، مرکز تجاری و ایجاد خیابان را در دستور کار خود قرار دهد که میراث فرهنگی مانع شد و به همین دلیل مرکز تجاری نیمه تمام است و یک لج و لجبازی در این باره رخ داده است. تمام مبالغ فروش بلیط در آرامگاه‌های عطار و خیام به خزانه دولت می‌رود و مجدد باید بازگردد که بیش از ۵۰ درصد آن برای هزینه شدن در خود شهر بازگشته و این قانون قانونی کلی است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار