رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پاسارگاد:برگزاری جشنواره مروارید سبز فرصتی برای معرفی ظرفیت های پاسارگاد به گردشگران و سرمایه گذاران در سراسر کشور است.
کد خبر: ۶۵۱۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰ 04 September 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: حسن خسروانیان صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برگزاری جشنواره مروارید سبز فرصتی برای معرفی ظرفیت های پاسارگاد به گردشگران و سرمایه گذاران در سراسر کشور است.

وی یادآور شد: بنه یا پسته کوهی درختی کند رشد و مقاوم به خشکسالی است که ارتفاع آن به هفت تا 8 متر می‌رسد؛ این درخت معرف جنگل‌های کوهستانی فلات مرکزی است و در ارتفاعات هزار و 300 تا هزار و 800 متر از سطح دریا جامعه جنگلی پسته و بادام را تشکیل می‌دهد و در مناطقی از جنگل‌های زاگرس نیز یافت می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: هدف از برگزاری جشنواره مروارید سبز(بنه) در استان فارس به طور کلی ترویج و فرهنگ سازی اهمیت به منابع طبیعی به خصوص جنگل در میان جوامع روستایی است که معمولا به دلیل شرایط زندگی و سروکار داشتن با منابع طبیعی با جنبه کسب درآمد از آن نگاه می‌کنند.

خسروانیان افزود: اهداف تخصصی این جشنواره ارایه کاربرد محصولات بنه و اهمیت آن از لحاظ جنبه های زیست محیطی و اقتصادی در منطقه و توجه به کاربردهای بلند مدت آن در توسعه پایدار است.

وی ادامه داد: از کاربردهای درخت و جوامع جنگلی بنه می‌توان به استفاده از میوه، استفاده از سمغ(سقز) درخت، استفاده در صنعت داروسازی و درمان یبوست و ناراحتی‌های گوارشی، تهیه نرم کننده‌ها، تهیه ضدعفونی کننده‌ها، استفاده در تهیه واکس و صنایع پلاستیک‌سازی و صنعت عطر و خوشبوکننده‌ها اشاره کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: آدامس، حشره کش‌ها، استفاده از روغن میوه بنه، تثبیت خاک و جلوگیری از انواع فرسایش، نفوذ آب به اعماق و جلوگیری از ایجاد سیل و روان آب در سطح حوزه آبخیز و منطقه، تعدیل آب و هوا و زیستگاه حیاط وحش از دیگر کاربردهای درخت و جوامع جنگلی بنه است.

خسروانیان بیان کرد: این جشنواره می تواند در توجه به منابع طبیعی و جنگل‌داری، شناخت و بررسی درختان بنه و رویشگاه‌های آن، روش های حفظ و احیای جنگل های بنه(پسته وحشی)، توجه به اثرات زیست محیطی درخت بنه و اثرات آن بر زندگی مردم و ارائه محصولات غیرچوبی و محصولات جانبی درختان بنه تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: این جشنواره همچنین در ترویج فرهنگ حفاظت از درختان و جوامع جنگلی، توجه و اهمیت به توسعه پایدار، ایجاد نشاط، شادی و دلگرمی به افراد شرکت کننده در جشنواره، گسترش روابط میان مسوولان و مردم و ایجاد حس همکاری بین آن ها و به وجود آمدن اعتماد به نفس در میان مردم و دانستن تاثیرگذار بودن آنان در تصمیم‌گیری موثر است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: با توجه به اهمیت و کابردهای جوامع جنگلی بنه و نظر به اینکه درخت بنه جزو گونه های حفاظتی محسوب می‌شود، به دلیل خشکسالی‌هایی که در چند سال اخیر گریبان منطقه را گرفته، این جوامع در حال تخریب و نابودی است.

خسروانیان افزود: ترویج و شناساندن اهمیت و حفاظت از این درخت و جوامع جنگلی و به طور کل منابع طبیعی در قالب جشنواره‌ها و مراسم در بین جوامع محلی و مردم بومی و افراد ذینفع از این جنگل‌ها و منابع باعث می‌شود تا دلایل حفاظت از این مناطق را به روشنی درک کنند و به این موضوع اهمیت دهند که منابع طبیعی در عین اینکه نیازهای نسل حاضر را برآورده می کند باید برای نسل‌های آینده و استفاده های آنان نیز بماند که این موضوع هدف توسعه پایدار است.

وی خاطرنشان کرد: شورای سیاستگذاری این جشنواره با حضور امام جمعه، فرماندار، بخشداران، شهرداران، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی،گروه های مردمی، سازمان‌های مردم نهاد شهرستان و... تشکیل شده و برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری این جشنواره صورت گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار