مدیرکل ارشاد خراسان جنوبی گفت: شهرداری بیرجند خانه گنجی را خریداری کرده که به زودی شاهد افتتاح و راه اندازی خانه جغرافیا در بیرجند هستیم.
کد خبر: ۶۶۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵ 25 July 2015

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، احمد محبی در آیین نکوداشت سومین سالگرد فوت محمد حسن گنجی اظهار داشت: گنجی پدر جغرافیای علم جهان است و در هواشناسی و جغرافیا صاحب مقاماتی است که هنوز کشور ایران و خراسان جنوبی به داشتن این نخبه و دانشمند افتخار می‌کند.
وی افزود: از سال 1335 به بعد جهان شاهد تحولی بزرگ در عرصه علم جغرافیا شد و حس وطن دوستی و گنج بزرگ و علاقه ای که به خاک و خراسان جنوبی داشت سبب شد تا در رشته‌ای که دوست دارد درس نخواند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: گنجی تحصیل در رشته حقوق بود اما هنگامی که در زمان تحصیل خود در خراسان جنوبی شاهد خشکسالی‌های پیاپی و کاهش نزول باران بود، تصمیم گرفت در رشته جغرافیا و علم هواشناسی درس بخواند.
محبی افزود: علاقه گنجی به خراسان جنوبی و به کشور ایران تا حدی بود که او مدرک دکتری خود را که در کشور آمریکا ارائه داده بود، در زمینه آب و هوای ایران پرداخت.
وی اظهار داشت: 6 هزار جلد کتاب از کتاب‌های کتابخانه خود را برای تحصیل در اروپا به فروش رساند تا از طریق آن بتواند تحصیل کند و وی هیچگاه دست از تحقیق وپژوهش برنداشت و بزرگترین خدمت او تأسیس دانشگاه بیرجند بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: از طریق شهرداری بیرجند خانه گنجی خریداری شده است که امید است به زودی خانه گنجی تبدیل به خانه جغرافیا در بیرجند و یا موزه آثار گنجی شود.
محبی افزود: محمد حسن گنجی در 21 خردادماه سال 1291 خورشیدی در یکی از روستاهای بیرجند متولد شد و دارای عناوین زیادی است و او در سال 91 در منزل شخصی خود زمین خورد و این زمینه خوردن منجر به فوت وی شد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار