کد خبر: ۶۶۱۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۰ 30 September 2018

شاهین قدیانی | بی قانون

سال‌ها قبل یکی از خوانندگان زیرزمینی گفت: «اینجا همه گرگن میخوای باشی مثل بره» و از همان سال‌ها همزمان با اکران سریال teen wolf تب گرگ بودن همگان را فرا گرفت یعنی پدربزرگ فامیل موقع مرگ بچه‌هایش را جمع می‌کرد و می‌گفت چند تا چوب ضخيم بیاورید. بعد می‌گفت این چوب‌ها وقتی تک تک هستند، می‌شکنند ولی وقتی با هم هستند، نمی‌شکنند. فرو کنیدشان توی چشم هر کسی که خواست سرتان را کلاه بگذارد. این روزها گرگ نباشی کلاهت پس معرکه است.

حالا این روزها شمسی خانم دم سبزی فروشی به مهوش خانم می‌گوید: «شنیدی قراره قیر گرون بشه؟ یک فامیل داریم تو گمرک میگه همه‌اش رو دارن صادر می‌کنند». از فردا صبح می‌بینی کل محله نفری یک وانت مزدا قیر خریده‌اند و دارند همه جا را قیرمالی می‌کنند. از اهل محل می‌پرسی این همه قیر را چیکار کردی، می‌گوید: «بمال، بماله، همه رو مالیدم. همه قیرها رو مالیدما، همه جا رو قیرمالی کردم میگن میخواد گرون بشه» و دو روز بعد قیر نایاب می‌شود. خب در این وضعیت پوشک و نوار و رب که هیچی شما کود انسانی را هم با این حجم بخرید و انبار کنید، یک هفته‌ای قیمتش از پلی استیشن چهارِ وارداتی با دلار غیرجهانگیری هم گران‌تر می‌شود. البته این وسط نباید از مدیریت ناکارآمد برخی مسئولان هم غافل بود. مثلا امروز گوجه فرنگی صادر می‌شود فردا قیمتش سه برابر می‌شود. بعد صادرات گوجه فرنگی ممنوع می‌شود. گوجه‌ها را می‌ریزند توی رب‌ها، رب را صادر می‌کنند؛ احتمالا چهار روز دیگر هم که صادرات رب ممنوع شود، رب‌ها را سس می‌کنند و گوجه و رب و سس گران می‌شود.

زمانی که دلار گران شد، عده‌ای از کارشناسان گفتند بهترین فرصت برای افزایش صادرات است اما از آنجا که ما یک مقدار در صادرات سی‌پی‌یوی هشت هسته‌ای و تلویزیون الترا اچ‌دی ضعف داریم، صادرات مرغ و گوسفند و گوجه و سیب زمینی رونق می‌گیرد. بعد از این طرف صادر می‌کنیم به روسیه از آن طرف باید وارد کنیم از برزیل و دچار دور تسلسل می‌شویم. تازه تا چند ماه پیش یک کالا 10 درصد که گران می‌شد سیزده تا نهاد و ارگان بیانیه صادر می‌کردند که افزایش قیمت غیرقانونی است و باید قیمت‌ها به وضعیت سابق برگردد. الان مایع ظرفشویی هفته پیش بوده سه هزار تومان، این هفته روی جلدش زده پنج و هزار و پانصد تومان، بعد فروشگاه با 10 درصد تخفیف فاکتور می‌کند هفت هزار تومان. تازه می‌بینی وزن بسته از 200 گرم به هفت گرم کاهش یافته و روی بسته نوشته قبل از مصرف آب ریخته و خوب بسته را تکان دهید تا کف کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار