اعضای مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با تشریح دغدغه‌های خود نسبت به وضعیت بیکاری استان نگاه ویژه تر دولت را نسبت به کرمانشاه خواستار شدند.
کد خبر: ۶۶۴۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱ 06 October 2018

به گزارش تابناک عبدالرضا مصری عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: متاسفانه در این شرایط برخی مصوبات دولت هم دردسرساز شده و اقداماتی که به سختی در بحث ایجاد اشتغال انجام می شود را تحت الشعاع قرار داده و بی اثر می کند.

وی به مصوبه اخیر دولت در بحث حذف قراردادهای ریالی صادرات با کشور عراق اشاره کرد و افزود: در شرایط تحریم این قراردادهای ریالی برای کشور حیاتی است که متاسفانه دولت دو هفته گذشته این قراردادها را ممنوع کرد.

وی افزود: با وجود این قراردادها کارخانجات استان صادرات بسیاری به عراق داشتند و سه شیفت کار میکردند اما با ممنوعیت این قراردادها صادرات متوقف شده است.

مصری تصریح کرد: از طرفی با این ممنوعیت، به طرف عراقی اعلام کردیم که پول ایرانی را قبول نداریم و حال پنج میلیون زائر ایرانی عتبات مجبورند امسال برای سفر به کشور عراق مقابل صرافی‌ها صف گرفته و ارز تهیه کنند در صورتی که پیش از این همه ساله بیشتر زوار با پول ایرانی به عراق سفر میکردند.

وی افزود: استفاده از پول ایرانی در سالهای گذشته در عراق موجب می‌شد که آنها این پول را به ایران آورده و کالا تهیه کنند و حال در این بحران که نیاز داریم پول خود را در کشور دیگر رواج دهیم قراردادهای ریالی ممنوع شده است و باید در این تصمیم تجدید نظر شود.

مصری با تاکید دوباره به خطر افتادن صادرات کشور و استان به عراق با وجود این ممنوعیت، گفت: چشم برهم بزنیم ترکیه جای ما را در بازار عراق میگیرد و تجربه نشان داده هرجایی از بازار عراق را که ترکیه گرفته نتوانستیم باز پس بگیریم.

حضور فعال "شستا" در استان را نیازمندیم

سید جواد حسینی کیا نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی نیز دراین جلسه به رتبه اول بیکاری استان در کشور اشاره کرد وافزود: دراین شرایط توقع این است سازمانی مانند شستا سرمایه گذاری خوبی دراستان داشته باشد که متاسفانه شاهد کم کاری شستا د راستان هستیم.

وی افزود: حضور شستا و سرمایه گذاری آن در استان میتواند کمک کند رتبه بیکاری استان چند درجه پایین تر بیاید.

شهرک‌های صنعتی استان سونامی زده‌اند/ "صنعت" استان با 30 درصد توان فعال است

قاسم جاسمی عضو دیگر مجمع نمایندگان استان ونماینده مردم کرمانشاه نیز با انتقاد از کم کاری شستا در استان گفت: بیکارترین استان کشور هستیم ونیاز است سازمان هایی مانند شستا توجه ویژه ای به این استان داشته باشند.

وی تعاونی ها را سومین پایه اقتصاد کشور دانست و افزود: بعد از بخش های دولتی و خصوصی این تعاونی ها هستند که میتوانند نقش موثری در اقتصاد داشته باشند و بر اساس برنامه پنجم توسعه قرار بود که 25 درصد تعاونی ها در کشور فعالیت چشمگیر داشته باشند و این درحالی است که هم اکنون که در برنامه ششم توسعه هستیم در بهترین حالت تنها پنج درصد تعاونی های کشور فعال هستند.

جاسمی با اشاره به فعالیت تنها 30 درصد شهرک‌های صنعتی استان گفت: شهرک های صنعتی استان عملا سونامی زده اند و با 30 درصد تولید فعال هستند و صنعت استان با 30 درصد توان خود فعالیت میکند.

وی بر لزوم فعال کردن هرچه سریعتر صنایع استان تاکید کردو افزود: صنعت فعال شود وضعیت اشتغال بهتر میشود و تجربه نشان داده صنایع بزرگ در استان جواب نمیدهد و به توسعه صنایع کوچک نیازمندیم.

جاسمی افزود: همچنین نیاز است با توجه به بیکاری بالا، سرانه درآمدپایین و رکود صنایع در ضوابط بخشودگی جرائم کارفرمایان استان کمی شرایط را تسهیل کرد.

نگاه ویژه‌تر دولت را خواستاریم

احمد صفری نماینده دیگر مردم کرمانشاه درمجلس شورای اسلامی با اشاره به انعقاد 200 قرارداد بین المللی دردوران پسابرجام گفت: متاسفانه کرمانشاه به عنوان بیکارترین استان کشور حتی یک سهم از این قراردادها نداشت و یک قرارداد خارجی نصیب این استان نداشت.

وی با انتقاد از بی توجهی دولت نسبت به استان کرمانشاه، گفت: توقع ما این است که دولت نسبت به استان نگاه ویژه تری داشته باشد.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار