رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول خبر داد:
رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول از ارائه تسهیلات بانکی به ۶۴ صنعتگر در راستای احیا و توسعه حوزه صنایع دستی دراین شهرستان طی سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۶۷۱۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳ 30 October 2018

حجت الله آریایی نیا اظهار کرد: دزفول از شهرستان‌های مشهور و باسابقه در عرصه صنایع دستی است و از گذشته دارای هنرمندان اصیل بوده که هنر اجداد و نیاکان خود را تاکنون ادامه داده اند؛ بنابراین حمایت های مادی و معنوی از صنعتگران این شهر از اصلی ترین رسالت های اداره میراث فرهنگی دزفول است.

وی با اشاره به فعالیت رشته‌های کپوبافی، گیوه بافی، احرام بافی، جاجیم بافی، خراطی، معرق، تذهیب، نمدمالی، کلاه مالی، سفالگری در دزفول افزود: در کنار این‌ها، رشته هایی چون ورشوسازی، مسگری، جولابافی، ملیله سازی و زیورآلات سنتی، مشبک، چرم دوزی و نقاشی روی سفال از سوی هنرمندان دزفول با تولید کم یا تعمیر به صورت نیمه فعال هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری دزفول با بیان اینکه در راستای احیا و توسعه حوزه صنایع دستی دزفول، پرداخت تسهیلات به صنعتگران در اولویت کاری این اداره است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تسهیلات بانکی درزمینه وام های حمایت از مشاغل خانگی به ۶۴ صنعتگر ارائه شده که ازاین تعداد ۳۴ صنعتگر وام خود را دریافت و تسهیلات مابقی در آینده نزدیک پرداخت خواهد شد.

آریایی نیا سقف این وام های مشاغل خانگی را بین ۱۰۰ تا۱۵۰ میلیون ریال برشمرد و گفت: این تسهیلات به صنعتگران در رشته های مختلف از جمله کپوبافی، جاجیم بافی، گیوه بافی ، خراطی و قلم زنی ارائه شده است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه حمایت تسهیلاتی از صنعتگران توسط اداره میراث فرهنگی دزفول باجدیت تداوم خواهد داشت، یادآورشد: برای تعداد ۱۰ صنعتگر دیگر در راستای ارائه وام احداث کارگاه صنایع دستی نیز تشکیل پرونده شده که پس از مراحل قانونی این صنعتگران نیز از تسهیلات بانکی توسط میراث فرهنگی بهره مندخواهند شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سال گذشته ۱۳ اثر از هنرمندان صنایع دستی استان خوزستان موفق به کسب نشان ملی شدند که هشت اثر مربوط به هنرمندان دزفول بود و از این آثار سه اثر موفق به دریافت نشان بین المللی یونسکو شدند .امسال نیز سه اثر کپوبافی بانو هایده کایدخورده،زینت ظهیرنیا و نرگس ظهیرنیا برای دریافت نشان یونسکو معرفی شده اند که این آثار پیش از این نشان ملی دریافت کرده اند.

صنایع دستی دزفول شامل ۵۰ تا ۶۰ شاخه اصلی و بیش از ۱۰۰ زیرشاخه است که توسط هنرمندان دزفولی تولید می شوند و تاکنون خراطی این شهرستان به ثبت جهانی رسیده است.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار