وی ادامه داد: از جمله اصلی‌ترین نیازهای شهر رشت که مورد توجه اعضای شورای شهر نیز بوده مشکل زیست محیطی سراوان به عنوان محل دفن زباله است که خوشبختانه در مدت این سه ماه به جمع‌بندی تقریبا مناسبی در این زمینه دست یافته‌ایم .
کد خبر: ۶۷۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰ 27 July 2015
شهردار رشت با حضور در جلسه علنی شورا به ارائه گزارش عملکرد 100 روزه حضور خود در شهرداری این شهر پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، دکتر محمدعلی ثابت‌قدم در صدوسومین جلسه شورای شهر رشت حاضر شد و به ارائه گزارش درخصوص حضور 100 روزه خود در شهرداری شهر رشت پرداخت و اظهار کرد: شهر نیازهایی دارد که هرکس شهردار آن باشد و هر شورایی در راس آن قرار داشته باشد آن نیازها به قوت خود باقی هستند و نیاز است برنامه‌های استراتژیکی اجرا شود.

وی ادامه داد: از جمله اصلی‌ترین نیازهای شهر رشت که مورد توجه اعضای شورای شهر نیز بوده مشکل زیست محیطی سراوان به عنوان محل دفن زباله است که خوشبختانه در مدت این سه ماه به جمع‌بندی تقریبا مناسبی در این زمینه دست یافته‌ایم .

ثابت‌قدم از تخصیص اعتبارات دولت برای برخی از پروژه‌های مهم شهر یاد کرد و افزود: تاکنون بلاتکلیفی‌هایی را در این پروژه‌ها به دلیل اختصاص نیافتن اعتبارات شاهد هستیم.

وی افزود: مطالعات زیست محیطی درخصوص سراوان و آلودگی رودخانه‌ها صورت گرفته و همچنین برای دفع فاضلاب و ساماندهی آن که از مهمترین برنامه‌های استراتژیک شهرداری است و قطعا سال‌ها به طول می‌انجامد با سازمان‌های مختلف توانستیم به یک همبستگی برسیم.

شهردار رشت ادامه داد: الزامات استانی درخصوص تصفیه‌خانه وجود دارد و ایجاد تصفیه‌خانه سراوان و همچنین تصفیه‌خانه برای شهرک صنعتی شهر رشت نیز از اولویت‌های ما در اجرای پروژه‌هاست و خوشبختانه تاکنون توانستیم طرح مطالعاتی آن را انجام برسانیم .

وی خاطرنشان کرد: در بحث بودجه شهرداری کدهای بودجه‌ای مختلفی داشته‌ایم که متاسفانه می‌توانیم انحراف از بودجه را در برخی از موارد ببینیم، زمانی که بودجه تعیین شده برای پروژه‌ای با واقعیت‌ها برابری نکند باید با گرفتن مجوز و انحراف حداقلی از بودجه، پروژه را به اتمام برسانیم .

ثابت‌قدم همچنین در بحث حمل و نقل عمومی اظهار کرد: در بحث حمل و نقل، تمرکز ما بر روی حمل و نقل عمومی به خصوص در مناطق کمتر برخوردار است و تلاش داریم وضعیت حمل و نقل عمومی را در شهر بهتر کنیم شاید اشتباهاتی هم در این بین رخ دهد اما سعی ما به حداقل رساندن این اشتباهات است .

وی درخصوص ضرورت بحث‌های ترافیکی گفت: ما در زمینه تعداد وسایل حمل و نقل عمومی، آمار خوبی را نسبت به کشور نداریم، در سال‌های 86 تا 90 بر تعداد خودروهای تاکسی بسیار افزوده شده است، سه هزار خودروی تاکسی بیش از اندازه  مورد نیاز در این شهر فعالیت می‌کنند و خیابان‌های کم وسعت شهر رشت جوابگوی این تعداد خودرو نیست در نتیجه شاهد ترافیک در شهر هستیم.

وی متذکر شد: برخلاف این امر در ناوگان اتوبوسرانی کمتر از 100 اتوبوس مشغول فعالیت هستند و به لحاظ شبکه حمل و نقل عمومی یک چهارم اتوبوس‌های مورد نیاز در شهر مشغول به ارائه خدماتند که این امر سبب نارضایتی مردم می‌شود .

ثابت‌قدم با اشاره به اینکه نگاه پیاده‌محور برای ما یک اصل است، افزود: ما پروژه‌هایی داریم که در راستای حمل و نقل پیاده و ترویج فرهنگ پیاده‌روی است که مطالعات آن انجام شده و باید توسعه در کنار رعایت قوانین و مقررات صورت بگیرد و ما باید در راستای بهینه‌سازی وضع موجود و رسیدن به وضع مطلوب تلاش کنیم.

وی همچنین در بحث سرمایه‌گذاری خاطرنشان کرد: ما در بحث سرمایه‌گذاری نیاز به بسته‌های سرمایه‌گذاری داریم و تلاش می‌کنیم از نظرات اقتصادی فرهیختگان استان بهره بگیریم و فضای امنی را در شهر رشت برای سرمایه‌گذاران فراهم کنیم و به جمع‌بندی معقولی برسیم اما متاسفانه تاکنون طرح‌های آماده ارائه نداریم ولی اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

شهردار رشت ادامه داد: ما برای آنکه از فکر و توان عمومی جامعه در اجرای برنامه‌های بالادستی و قوانین بهره بگیریم نیاز است از متخصصین و نخبگان، سمن‌های مختلف، اجتماعی، زیست محیطی و... یاری بگیریم و بر این اساس بتوانیم آن‌ها را در محلات فعال کنیم .

ثابت‌قدم با اشاره به اینکه در محور قرار گرفتن محلات اصل اول توسعه است، افزود: اگر توسعه در ابعاد خرد رخ دهد می‌تواند حداکثر آورده را داشته باشد، براین اساس شهرداری‌های مناطق باید بتوانند منابع و مصارف را به صورت درست به هم ربط دهند و نسبت به کوتاه‌سازی زمان خدمات‌دهی اقدام کنند و هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی به ارائه خدمات در محلات بپردازند .

وی از تهیه شناسنامه محلات خبر داد و اظهار کرد: شناسنامه محلات براساس مسئله محوری و با نگاه مردم هر محل تهیه شده است و مبنایی برای اقدامات ما در محلات است .

ثابت‌قدم همچنین متذکر شد: در استفاده از ظرفیت‌های بیرونی سعی کردیم از منابع اعتبارات پولی و مالی موسسه‌های خصوصی استفاده کنیم و براساس قراردادهای مشارکت با الگو گرفتن از سایر شهرها حجم منابع را به حداکثر میزان ممکن برسانیم .

وی همچنین به اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر اشاره کرد و گفت: تلاش داریم پروژه‌های اعتمادساز را در کوتاه‌ترین مدت به اتمام برسانیم و همچنین از اجرای سایر پروژه‌هایی که خارج از محدوده شهر و به عنوان پروژه‌های بلندمدت در راستای ارائه خدمات بهتر به شهروندان است و نیز می‌تواند در توسعه شهر اثرگذار باشد، حمایت کنیم  .

ثابت‌قدم از تدوین کتاب قوانین شهری خبر داد و افزود: کتاب قوانین شهری باید تدوین شود تا قوانین عمومی تصویب شده از سال‌های اولیه تشکیل شورا به صورت یک کتاب در اختیار صاحب‌نظران قرار گیرد تا به صورت موردی و شخصی شاهد اجرای قوانین نباشیم و تاکنون قوانین عام مصوب از شورای اول تاکنون به صورت مکتوب درآمده است.

وی به توزیع نامناسب نیروهای شهرداری اشاره کرد و افزود: شهرداری دو هزار و 300 نیرو داشت و بیش از هزار نفر در ستاد مرکزی شهرداری بودند که این امر از نظر صف و ستاد اصلا مناسب نبود و ما براین اساس ساماندهی انجام دادیم که نسبتا موفق بوده‌ایم .

شهردار رشت متذکر شد: اتاق منابع و درآمد شهرداری باید اتاق شیشه‌ای و شفاف باشد و ما باید مردم را نسبت به درآمدها و هزینه‌هایی که انجام می‌دهیم آگاه کنیم زیرا شهرداری ترسی در زمینه شفاف‌سازی ندارد و در راستای احقاق حقوق شهروندی به شهروندان خدمات مناسبی را ارائه دهیم .

وی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی در شهرداری باید بدون جهت باشد، گفت: در حوزه ارتباط با رسانه شهرداری و شورا در گذشته قراردادی را با صداوسیما بسته بودند که ما هم تلاش داریم ضمن اجرای این قرارداد با هزینه کمتر در اطلاع‌رسانی بدون جهت در شهرداری با همکاری همه رسانه‌ها در راستای اطلاع‌رسانی درست گام برداریم و در این جهت کارگروهی را در شهرداری تشکیل داده‌ایم  .

ثابت‌قدم همچنین در بحث اجرای پروژه آسفالت تاکید کرد: ما در بحث آسفالت در سه ماهه گذشته معادل کل سال قبل در زمینه آسفالت و روکش خیابان‌ها اقدام کردیم و وضعیت آسفالت شهر را به شکل تقریبا مناسبی رساندیم .

وی همچنین به پروژه روان آب‌های سطحی اشاره کرد و افزود: 10 پروژه آب‌های سطحی در شورا در بودجه دیده شده است اما در مدیریت بحران استانداری با مشکلاتی در زمینه تامین زیرساخت‌ها و اعتبارات آن مواجه هستیم و تلاش داریم تا پایان سال این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم .

ثابت‌قدم همچنین به تاخیر اجرای برخی از پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: پروژه پایه غرب، پل جوان به دلیل عدم هماهنگی در ارائه خدمات توسط تاسیسات شهرداری و نبود دستور کتبی به تعویق افتاده بود که در حال رفع این مشکلات هستیم .

وی در پایان گفت: همه تلاش ما این است که توزیع عادلانه خدمات را در مناطق مختلف شهرداری داشته باشیم و به مناطق کمتر برخوردار بیشتر ارائه خدمات کنیم و در راستای اجرای عدالت گام برداریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار