تابناک گزارش می دهد؛
استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از کم جمعیت ترین استانهای کشور با اینکه سرشار از نفت، گاز، آب و منابع طبیعی و معدنی دیگر و ظرفیت گردشگری است، با وجود اینهمه سرمایه خدادادی اما کهگیلویه و بویراحمد همچنان رکورد دار فقر، بیکاری و معضلات اجتماعی نظیر خودکشی، سرقت و افسردگی در کشور است.
کد خبر: ۶۹۳۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹ 22 December 2018

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، چند روزی است که فضای مجلس متاثر از تهدید به استعفای نمایندگان استان اصفهان در خصوص یکی از مشکلات مهم استان خود است . در گیر و دار این اعتراضات و بست نشینی های نمایندگان پای نمایندگان سه استان دیگر هم به موضوع باز شد از جمله نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد که در این زمینه یکی از نمایندگان استان چهار محال و بختیاری از نامه مشترک نمایندگان استان های خوزستان ، کهگیلویه و بویراحمد و چهار محال و بختیاری به برخی مراجع کشوری در خصوص لزوم یکدست نگاه کردن به مشکل آب برای کل کشور است . به نظر می رسد اتفاقات پشت پرده ای هم در جریان بوده تا بلکه نظر نمایندگان اصفهان را جلب کند و آنان دست از تهدید به استعفای خود بردارند. نتیجه گرفتن از این هماهنگی نمایندگان استان اصفهان را عده ای با دید مقایسه ای با مواضع نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد در برخی حوادث مشابهت داده اند.

در این زمینه یک کانال تلگرامی به نام گلبونگ در تحلیلی نوشته است : در روزها و هفته های اخیر شاهد آن بودیم که چهارده نفر از نمایندگان استان اصفهان در یک اقدام هماهنگ شده و متحد باهم استعفای دسته جمعی خود را در اعتراض به حذف پروژه های آبرسانی این استان از بودجه سال آینده کشور تقدیم هیئت رئیسه مجلس کردند، این اقدام باعث شد که رییس جمهور شخصآ به موضوع ورود کند و دستور دهد تا پروژه طرح آبرسانی به استان اصفهان در دستور کار فوری قرار بگیرد.

اما در فاجعه غم انگیز هواپیمای تهران به یاسوج که با مظلومیت تمام ۶۶ نفر از هم از استانی های عزیزمان پرپر شدند، سه نماینده محترم استان از ارائه یک تصمیم واحد و هماهنگ برای فشار بر دولت و حفظ شان و حرمت جانباختگان و هم استانهای عزیزی که از این اتفاق احساسات آنها جریحه دار شده بود عاجز ماندند! هر کدام مسیر خود را رفتند و از این رهگذر نه وزیری استیضاح شد و نه امتیاز دندان گیری نصیب استان شد! اینکه در آن برهه حق با کدام نماینده محترم بود موضوع ما نیست اما آنچه روشن است این عدم اتحاد و وحدت نمایندگان استان است که با وجود تعداد کم آنها اما همواره در مسائل کلان و نگاه به توسعه استان و محرومیت زادیی وجود دارد، و اگر در همین یک مورد متحد برخورد می کردند به نتیجه مفیدتر و مهمتری می رسیدند و این اقدام مهم نه تنها یادگار بهتری برای آن عزیزان بود بلکه تا حدودی به توسعه استان و جلوگیری از موارد مشابه کمک شایانی می کرد.

استان اصفهان با اینکه مانند استان کهگیلویه و بویراحمد از منابع طبیعی مثل نفت و گاز و آب و حتی طبیعت زیبایی برخوردار نیست اما همواره یکی از توسعه یافته ترین و صنعتی ترین استانهای کشور است، استانی که از آن به عنوان پایتخت دوم کشور یاد می شود و شهر اصفهان یکی از بهترین شهرهای جهان به شما میرود، گذشته از سابقه تاریخی اصفهان این پیشرفت مرهون و مدیون مسئولین و متولیان اصفهان در امر توسعه است موضوعی که در بحران آب بخوبی خود را نشان داده است؟

نمایندگان استان اصفهان در یک اقدام کاملا بزرگ و هوشیارانه دیگر پیش از این، علیرغم مخالفت مردم استان های چهارمحال بختیاری و خوزستان، موفق به انتقال آب از این استانها به استان اصفهان از طریق پروژه های سنگین مالی شده اند تا علاوه بر تامین آب شرب در این شرایط حاد خشکسالی، آب مورد استفاده کشاورزان خود را نیز تهیه کنند تا اصفهانی که حتی آب خوردن نداشت اکنون و با این تدبیر هوشمندانه نمایندگانش صنعت کشاورزی در آن رونق داشته باشد، در واقع استان اصفهان که از خود چیزی نداشته است اما با زیرکی و هوشمندانه بودن مسئولین خود، آب مورد نیاز خود را از سایر استانها گرفته اند و خرج اصفهان نموده اند!

استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از کم جمعیت ترین استانهای کشور با اینکه سرشار از نفت، گاز، آب و منابع طبیعی و معدنی دیگر و ظرفیت گردشگری است، با وجود اینهمه سرمایه خدادادی اما کهگیلویه و بویراحمد همچنان رکورد دار فقر، بیکاری و معضلات اجتماعی نظیر خودکشی، سرقت و افسردگی در کشور است.

معضلاتی که نه تنها باید برای آنها استعفا داد بلکه باید به تحصن و بست نشینی نشست، بیراهه نیست اگر بگوییم که دلیل اصلی این چنین معضلات ناکارآمدی مسئولین و در راس آن نمایندگان ادوار مختلف و کنونی است که نه تنها هرگز صدای رسا و واقعی مردم در مجلس نبوده اند بلکه از یک اقدام هماهنگ و در شان مردم استان عاجز مانده اند!

بودجه دریافتی استان و حتی در پاره ای از موارد برگشت بودجه و عملکرد ضعیف آنها در موارد بحرانی که به آن اشاره شد خود گویای این مسئله است و گرنه شاید با توسعه صنعت گردشگری، صنایع نفت، گاز و کشاورزی که ظرفیت های اساسی استان است کهگیلویه و بویراحمد باید بجای محروم ترین استان کشور در واقع یکی از توسعه یافته ترین استانهای کشور باشد.

در واکنش به اقدام نمایندگان استان اصفهان و اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد در ردیف های دریافت بودجه یکی از مظلوم ترین استان های کشور است زمزمه هایی بر استعفا و تحصن نمایندگان استان وجود داشت تا شاید از این طریق در بودجه سال آینده امتیاز و توجه بیشتری را از دولت طلب کنند، اما طولی نکشید که این موضوع کم کم فروکش کرد و به دست فراموشی سپرده شده است!

آنچه که قابل لمس است این است که نمایندگان مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی، در مسایل کلان و توسعه ای که به پیشرفت استان کمک میکند هیچ اتحادی باهم ندارند و بیشتر از آنکه به فکر پیشرفت و توسعه باشند بیشتر به فکر کرسی خود در مجلس هستند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
شما این مطلب رو بدون ذکر منبع منتشر کرید. فک نکنم برای یک سایت خبری معتبر و یا خبرگزاری ضرورتی داشته که اخلاق حرفه ای توضیح داده بشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
نمایندگان سیستان و بلوچستان کجایند ؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
اینو راست گفت...حتی تو قضیه هواپیما زارعی شد مدافع وزیر راه...اصلا هماهنگی ندارند،مثلا تاجگردون ریاست کمیسیون برنامه و بودجه را در اختیار داره...هاشمی باوجود عدم همراهی با دولت از نظر تفکری و خط سیاسی بهتر عمل کرده...این وسط زارعی از همه ضعیف تر هست...مثلا نماینده مرکز استان هست...هیچ بخاری ازش بلند نمیشه الا چونه برای شخص خود وخانواده اش
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار