رییس هییت مدیره کانون انجمن های صنفی مرتع داران کشور با بیان اینکه چراهای بی رویه در مراتع نتیجه عدم اجرای کار کارشناسی است، گفت: این امر در مازندران ویژه‌تر اتفاق می‌افتد.
کد خبر: ۶۹۴۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶ 24 December 2018

رییس هییت مدیره کانون انجمن های صنفی مرتع داران کشور با بیان اینکه چراهای بی رویه در مراتع نتیجه عدم اجرای کار کارشناسی است، گفت: این امر در مازندران ویژه‌تر اتفاق می‌افتد.
مالک پهلوان در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با بیان اینکه انجمن صنفی مرتع‌داران کشور در سال 1390 شروع به کار کرد، اظهار کرد: 21 استان و 92 شهرستان این اتحادیه و کانون در آنها دفتر دارد.

 وی با اشاره به اینکه 916 هزار بهره‌بردار در سطح کشور زیر مجموعه انجمن صنفی مرتع‌داران هستند، افزود: یکی از مشکلات طرح جامع منابع طبیعی که در دست بررسی و مطالعه است که در سال 1385 هرفردی که زمین منابع طبیعی را تصرف می‌کرد به دنبال مالکیت قاطع بر آن بود که انجمن صنفی مرتع‌داران به این مهم اعتراض کرد.

 

این مسئول با با بیان اینکه جلوگیری از اجرای طرح جامع منابع طبیعی از مهم‌ترین اقدامات انجمن صنفی مرتع‌داران است، اظهار داشت: پیگیری‌های مستمری در خصوص طرح‌های مرتع‌داری باید صورت گیرد که نیاز به بررسی در این خصوص است.

 

وی با اشاره به اینکه قبل از اجرای طرح‌های مرتع‌داری باید کارشناسان طرح تمامی‌ عوامل مانند آب، خاک و هوا در مرتع را بررسی کنند، خاطرنشان کرد: باید پتانسیل مرتع بررسی شود و بر مبنی خواست مرتع‌دار این طرح تهیه شود.

 

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی مرتع‌داران کشور با بیان اینکه متاسفانه طرح‌های مرتع داری در کشور به درستی و کارشناسی انجام نمی‌شود، تاکیدکرد: به دلیل عدم کار کارشناسی خاک مراتع در حال فقیر شدن است.

 

این مسئول با اشاره به اینکه چراهای بی‌رویه در مراتع نتیجه عدم اجرای کار کارشناسی است، خاطرنشان کرد: این امر در مازندران ویژه‌تر اتفاق می‌افتد.

 

پهلوان با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی استان مازندران در 5 ماه اخیر اقدامات خوبی در خصوص ساماندهی مراتع انجام داد، گفت: مجری طرح باید به صورت میدانی در مرتع حاضر شده و سپس کار کارشناسی صورت گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه نباید به خواسته مرتع‌دار طرحی تهیه شود، افزود: طرح‌های مرتع‌داری می‌تواند اقتصادی باشد که باید مرتع‌دار از طرحش در کمیته فنی دفاع کند.

 

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی مرتع‌داران با بیان اینکه 65درصد فرآورده‌های پروتئینی کشور دام‌های وابسته به مراتع تامین می‌کنند، تاکید کرد: قیمت گوشت به صورت عجیبی رو به افزایش است.

 

وی با اشاره به اینکه گفته می‌شود مگر گوساله وارد می‌شود که قیمت گوشت قرمز به این صورت افزایش می‌یابد، این حرف را ناصحیح خواند و افزود: سبوس و گندم و جو که خوراک دام است در سال گذشته با قیمت 800 تومان در بازار بود که در سال جاری به یک هزار و 800 تومان رسید.

 

این مسئول با بیان اینکه قیمت علوفه و دستمزد کارگر و دارو افزایش یافت، اظهار کرد: دارو دام که مجانی بود امروز هر لیتر آن 600 تومان است.

 

پهلوان با اشاره به اینکه خود دولت در گرانی گوشت قرمز اثرگذار است، گفت: دولت باید در بحث دام و دامپروری به دامداران یارانه دهد.

 

وی با بیان اینکه یارانه نباید به کارخانه‌دار داده شود و باید مستقیم به دامدار تعلق گیرد، تاکید کرد: اگر دولت به انجمن مرتع‌داران اختیار و امکانات دهد چهار استان مازندران، گیلان و گلستان و خراسان رضوی می‌توانند گوشت کشور تامین کنند.

 

پهلوان گفت: 120 هزار واحد دامداری تمام کار شده در کشور تعطیل هستند و این سرمایه کشور است که در حال هدر رفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار