یک سال گذشت...
تابناک: مقام معظم رهبری روز سه شنبه 29 بهمن 1392 در جمع صدها نفر از مسئولان دستگاه های مختلف، فعالان اقتصادی و مدیران مراکز «علمی، رسانه ای، نظارتی» کشور به تشریح راهکاری برای اقتصاد کشور تحت عنوان نام "اقتصادی مقاومتی" پرداختند.
کد خبر: ۶۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۴ 22 February 2015
به گزارش تابناک، صبح روز سه شنبه 29 بهمن 1392 مقام معظم رهبری در جمع صدها نفر از مسئولان دستگاه های مختلف، فعالان اقتصادی و مدیران مراکز «علمی، رسانه ای، نظارتی» کشور به تشریح راهکاری برای مشکلات اقتصادی کشور تحت عنوان نام "اقتصادی مقاومتی" پرداختند.

اقتصاد مقاومتی راهکاری است که می تواند اقتصاد کشور را به پویایی رسانده و کشور را از این شرایط نامناسب خارج کند. این نوع اقتصاد ،ریاضت نبوده و اگر سیاست های نهفته در آن به درستی اجرا شود وضعیت اقتصادی را تغیر داده و موجب ایجاد آسایش و رفاه در بین مردم می شود و از سوی دیگر مشکلاتی از قبیل بیکاری، تورم و رکود نیز از بین رفته و چرخه اقتصادی کشور رونق می گیرد.

رهبری زمان اجرای اقتصاد مقاومتی را در شرایط تحریم دانستند و تأکید کردند: ما در بسیاری از مسائل دیگر هم در عین تحریم توانستیم به نقطه‌های بسیار برجسته و بالا دست پیدا کنیم، یک مثال آن "تولید علم" است، یک مثال صنعت و فناوری است. در این‌ها ما تحریم بودیم اما الان هم تحریم هستیم. در مورد علم دانش‌های پیشرفته و روز، درهای مراکز مهم علمی دنیا به روی دانشجوی ایرانی بسته است اما در عین حال در نانو، سلول‌های بنیادی، در صنایع دفاعی و در صنایع پهپاد و موشکی به کوری چشم دشمنان پیشرفت کردیم.

ایشان خاطرنشان کردند: چرا در اقتصاد نتوانیم پیشرفت کنیم؟ اگر در این عرصه هم عزممان را جزم کرده و دست به دست هم دهیم می توانیم اقتصاد را شکوفا کنیم، چشممان به دست دشمن نباشد که کی تحریم را بر‌می‌دارد. به درک! نگاه کنیم ببینیم خودمان چه کار می‌توانیم انجام دهیم.

این شیوه اقتصادی نه تنها سبب پیشرفت و توسعه می شود بلکه اقتصاد کشور را از مشکلات و حربه های دشمن مقاوم می کند، در کنار آن از همه ظرفیت های دولتی و مردمی برای رشد اقتصاد بهره می گیرد و آن را در این جهت حرکت می دهد. تولید ملی را نیز در کشور ساماندهی می کند و ارتقا مناسبی می بخشد.

از دیگر ارکان این شیوه اقتصادی، می توان به مقاوم بودن اقتصاد، استفاده از همه ظرفیت های دولتی و مردمی، حمایت از تولید ملی، مدیریت منابع ارزی و مدیریت مصرف اشاره کرد.

از سوی دیگر، در زمانی که کشور در تنگنای اقتصادی قرار دارد و دشمن با استفاده از حربه هایی مثل تحریم بر اقتصاد کشور می تازد، اقتصاد مقاومتی تنها راهی است که می تواند برابر این حربه ها ایستاده و کشور را از اقتصاد وابسته به نفت نجات دهد.


مسوولان معتقدند با مفهوم اقتصاد مقاومتی شعاری برخورد شده است. محمد رضا باهنر با تأکید بر اینکه قانون‌گذاران، مسئولان اجرایی و مردم به لوازم اقتصاد مقاومتی مجهز نشدند، اظهار داشت: عادت کردیم با رانت نفت زندگی کنیم و تا سال قبل، سالی 100میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت خام داشتیم که اگر به‌جای آن مالیات گرفته شود، باید سالی 5هزار میلیارد دلار گردش مالی توسط بخش خصوصی اتفاق بیفتد تا دولت به 100میلیارد دلار درآمد حاصل از مالیات برسد، اما در حال حاضر به‌جای آن از نفت استفاده می‌کنیم.

وی گفت:‌ نخستین قدم برای تحقق اقتصاد مقاومتی کاهش هزینه‌های دولت است. درآمدهای ارزی ما در سال آینده در خوش‌بینانه‌ترین حالت به حدود 60 درصد ارز امسال می‌رسد و بخش عمده از صادرات غیرنفتی ما مانند میعانات گازی و پتروشیمی وابسته به قیمت نفت است.
حال لازم است بررسی شود و برای تحقق اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی های مشخص و نظام مند تعریف و اجرایی شود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار