رئیس دانشگاه علوم پزشکی:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: امید به زندگی در این استان 73 تا 75 سال است، در حالی که این رقم قبل از انقلاب کمتر از 60 سال بود.
کد خبر: ۷۰۹۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۶ 30 January 2019

به گزارش تابناک قم، ابوالفضل ایرانی خواه درجمع خبرنگاران با تبیین بخشی از دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی درحوزه سلامت قم، افزود: شاخص مرگ و میر کودکان زیر پنج سال سال گذشته در قم 10 بوده، در حالی که این رقم در سال های اول انقلاب بین 70 تا 100 بوده است.

وی اضافه کرد: از هر یک هزار تولد، بیش از 50 کودک زیر یک سال جشن تولد یک سالگی خود را نمی دیدند و امروز این عدد به 6 تا هفت تَن رسیده است.

وی با بیان این که قم جزو هفت استان برتر کشور در زمینه شاخص مرگ و میر نوزادان است، گفت: شاخص مرگ و میر نوزادان در قم به ازای هر یک هزار تولد 3.8 و کودکان زیر یک سال 7.6 است که استان در این زمینه رتبه پنجم را در کشور داراست.

ایرانی خواه افزود: در پنج سال منتهی به سال 96، شاخص مرگ و میر مادران باردار نیز در 100 هزار تولد زنده، 16.6 بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مردم ناچار بودند در حوزه درمان به کشورهای دیگر مراجعه کنند، در حالی که امروز تمام امکانات پزشکی در قم موجود است و در هفت دانشکده پزشکی و پیراپزشکی دانشجویان رشته های مختلف تربیت می شوند.

وی با بیان این که قبل از انقلاب تحقیق و پژوهش در قم معنایی نداشت، بیان کرد: یکی از شاخص های مهم پیشرفت در زمینه علوم پزشکی، تحقیقات و فناوری است که در این راستا تعداد مقالات منتشر شده در آی اس آی از چهار مقاله در سال 88 به 233 مقاله در سال گذشته توسط 200 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی افزایش یافته است.

به گفته ایرانی خواه، هم اینک هفت مرکز تحقیقاتی فوق تخصصی در رشته های مختلف از جمله گوارش، اعصاب و علوم پزشکی در قم فعال است.

وی دربخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر 2 هزار تخت بیمارستانی در بخش دولتی قم فعال است که از نظر سرانه تخت در کشور، متوسط به بالا محسوب می شود.

ایرانی خواه افزود: تا سال 1404 شاخص های قم در زمینه تخت های بیمارستانی به حد اعلا می رسد و با راه اندازی بیمارستان یک هزار تختخوابی، از شاخص وزارت بهداشت که 2.4 تخت به ازای هزار تَن می باشد، نیز ارتقا خواهد یافت.

وی اضافه کرد: درحال حاضر بیمارستان های قم در زمینه توریسم درمانی فعالیت چشمگیری دارند و بیمارانی از کشورهای منطقه به مراکز درمانی استان مراجعه می کنند.

بیمارستان یک هزار تختخوابی نیز توسط موسسه توسعه پاسارگاد درحال ساخت است که طبق تفاهم نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با این موسسه، 60 درصد خدمات تخت های این بیمارستان دولتی می باشد و 40 درصد دیگر خصوصی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این که بهداشت جهانی سلامت معنوی و باورهای دینی را جزو تعریف سلامت گذاشته است، بیان کرد: دانشکده طب و دین در قم برای ارتقاء شاخص های سلامت معنوی راه اندازی شده است و در رشته هایی از جمله فقه پزشکی و اخلاق پزشکی با همکاری جامعه المصطفی فعالیت می کند تا در عرصه سلامت و دین حرفی برای گفتن داشته باشیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این نشست گفت: مجموعه اینفوگرافی و موشن گرافی از خدمات دانشگاه علوم پزشکی در عرصه های مختلف بهداشت و درمان با عنوان «راهی که آمده ایم» هفته آینده منتشر خواهد شد.

محمد رسول مهدوی افزود: غرفه دانشگاه علوم پزشکی قم در نمایشگاه «شکوه 40 سالگی انقلاب» با استفاده از تجهیزات روز در حوزه اطلاع رسانی محتواهایی را در این زمینه تهیه و تولید کرده که در اختیار بازدیدکنندگان قرار خواهد داد.

وی اضافه کرد: مجموعه نمایشگاه عکسی نیز با عنوان «سلامت در قاب انقلاب» در مراکز درمانی برپا خواهد شد و مستند تلویزیونی با عنوان «40 برگ» هم که روایتی متفاوت از اوضاع و شرایط بهداشت و درمان قبل از انقلاب و در شرایط فعلی در حال تولید است، اواسط دهه فجر از شبکه استانی نور پخش می شود.

به گفته وی، مجموعه کتابی با عنوان «40 روایت کوتاه» با پزشکانی که در قید حیات هستند و دوران قبل از انقلاب را درک کرده اند صورت گرفته که با عنوان «وقتی که قم تب کرد» در نمایشگاه «شکوه 40 سالگی انقلاب» رونمایی خواهد شد.

مهدوی خاطرنشان کرد: در بهمن ماه جاری نیز بسیج جامعه پزشکی نیز در 40 مسجد از مناطق محروم و روستایی حضور پیدا می کند و به ارائه خدمات درمانی و مشاوره به صورت رایگان می پردازد.

وی خاطرنشان کرد: همایش ها و نشست هایی برای تبیین دستاوردهای انقلاب و روشنگری در حوزه بهداشت و درمان با حضور دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی در طول دهه فجر برگزار می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار