به گزارش تابناک یزد، در حدود 15 ماه گذشته، این دومین فروش بزرگی است که نوکیا دارد. بعد از آنکه واحد موبایل خود را به رقم 7 میلیون دلار به مایکروسافت واگذار کرد، اکنون سه خودروساز مطرح جهانی، واحد نقشه های دیجیتال نوکیا را خریداری کرده اند.
نخستین تاخت و تاز نوکیا در حوزه نقشه های دیجیتال به سال 2001 باز می گردد؛ زمانی که این شرکت هنوز در عرصه گوشی های موبایل غول یکه تاز بود. در این زمان، وارد کنسرسیومی به نام TellMaris شد که حوزه کار آن نقشه های سه بعدی بود و در سال 2006 نوکیا نرم افزار مربوطه را تحت اختیار گرفت. بعد از آن نرم افزار موبایلی با نام Smart2Go را طراحی کرد که برای گوشی های نوکیا و ویندوز در آن زمان رایگان عرضه می شد.
با تحولاتی سریع تا سال 2007 نوکیا
شرکت NAVTEQ را
به بهای 8 میلیارد دلار خریداری کرد. این شرکت ارائه کننده نقشه های دیجیتال برای
سیستم های ناوبری اتومبیل ها بود که روی گوشی های موبایل و سایر پلتفرم ها نصب می
شد؛ این همان شرکتی است که بعدا مغز متفکر و قدرت پنهان نوکیا در حوزه نقشه های دیجیتال
می شود.
با خریدهای کوچک دیگری بعد از آن،
نوکیا آنچه به عنوان Ovi Maps شناخته
می شد را در سال 2011 با عنوان Nokia Maps معرفی کرد و البته بعدا نام آن را به Here Maps تغییر داد؛ چیزی که اکنون شرکت های خودروساز
آلمانی تحت یک کنسرسیوم به بهای دقیق 3.7 میلیارد دلار خریداری کرده اند.
در این رابطه و در خصوص چرایی این
خرید، مدیر عامل شرکت دایملر گفته است: نقشه های دیجیتال با دقت بسیار بالا در
آینده تبدیل به بخش مهم و اساسی از قابلیت نقل مکان و تحرک هستند. «دیتر زتش»
اشاره کرده: با خرید
اشتراکی سهام Here از
نوکیا در صدد هستیم تا برای تمامی خودروسازان، فروشندگان و مشتریان در سایر صنایع،
استقلال این خدمات اساسی و بنیادین را حفظ کنیم.
همچنین در یک بیانیه، هر سه خودروساز
آلمانی اهمیت این خدمات مبتنی بر نقشه را برای آینده صنعت خودروسازی تأیید کرده اند.
در این بیانیه آمده: نقشه های Here در بر دارنده بنیادهای اساسی برای نسل بعدی خدمات مبتنی بر محل
و موقعیت است. این موضوع برای صنعت خودرو سازی مبنایی برای سیستم های یاریگر و
اتومبیل های خود ران است؛ خدماتی که برای ایجاد امنیت جاده ای بیشتر و تسهیلات
بالاتر اهمیت دارد.
بنا بر گزارش ها، این قرارداد قرار
است در فصل اول سال میلادی آتی یعنی سال 2016 نهایی شود.