مدیرکل امور عشایری دردیداربافرماندارچرداول:
مدیرکل امور عشایری ایلام از خشکسالی های چند سال اخیربه عنوان تهدید زندگی عشایری نام برد و گفت:این رویداد طبیعی رونق معیشت جامعه عشایری را آماج قرار داده است.
کد خبر: ۷۲۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۱ 06 August 2015
به گزارش تابناک ایلام ، علی سلیمی روز چهارشنبه در دیدار با فرماندار چرداول توضیح داد: اقتصاد عشایر به آب و علوفه وابسته است که به طور طبیعی و بدیهی کم و کیف آن به چند وچون بارندگی بستگی تام دارد و اکنون خشکسالی موجب ضرورت افزایش حمایت از این قشر شدهاست.
وی حمایت های دولت برای گذر عشایر از دوران خشکسالی را بیشتر از همیشه ذکر کرد و گفت: بدنبال کاهش نزولات آسمانی تامین آب به شکل سیار و استفاده از علوفه دستی در اولویت قرار گرفته است.
مدیرکل امور عشایری ایلام از تحقق و جذب بیش از 90 درصد اعتبار این اداره کل در سال گذشته خبر داد و یادآوری کرد: تحقق این اعتبار زمینه خرید 2 هزار و 100 تن علوفه یارانه ای بویژه از نوع کنسانتره را با هفت میلیارد ریال اعتبار فراهم کرد که در بین عشایر توزیع شد.
وی به نفش و جایگاه های برجسته عشایر استان در تعیین شاخص های فرهنگی ، ارتقا تولید و افزایش امنیت مرزی و سرزمینی اشاره و خاطر نشان کرد: جمعیت 80 هزار نفری عشایری ایلام با پرورش یک میلیون و 400 هزار راس دام 60 درصد مجموع فرآورده های دامی استان ایلام را تولید و تامین می کنند.
سلیمی با ذکر اینکه تولید 64 درصد گوشت قرمز استان و سایر فرآورده های دامی مبین نقش پررنگ اقتصادی عشایر ایلام است، افزود: جامعه عشایری ایلام سالانه 25 هزار لیتر شیر، یک هزار و 570 تن پشم، 465 تن روغن حیوانی و 372 تن کشک تولید می کند.
مدیرکل امور عشایری ایلام همچنین به نقش تاریخی عشایر استان در محافظت از مرزهای سرزمینی اشاره کرد و گفت: استقرار عشایر در نوار مرزی به عنوان یک پدافند غیرعامل باعث امنیت و اطمینان خاطر نیروهای مسلح کشور شده است.
وی یکی دیگر از آثار حضور عشایر را نقش فرهنگی آنان ذکر کرد و افزود:این قشر حافظان ارزش ها و میراث کهن ایران زمین هستند و تنوع ایلات و طوایف در استان ایلام و بقایای متنوعی از آداب، رسوم و سنن و ارزش های دینی و اجتماعی را در جامعه حفظ و حراست کرده اند.
مدیرکل امور عشایری ایلام گفت: این اداره در استان ها به اداره کل تغییر چارت سازمانی داده است و این برنامه در وزارت جهاد کشاورزی و معاونت ریاست جمهوری در دست اجراست که پس از ابلاغ نمایندگی ادارات امور عشایری در بعضی بخش های استان همچون بخش هلیلان از توابع چرداول دایر می شود
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار