تصمیمات نادرست دولت ورواج صف درمانی در جامعه؛
هرچند با ورود نمایندگان وتکذیب دولت ،ظاهرااجرای این طرح به تعویق افتاد اما واکاوی این اتفاق واتفاقات مشابه نظیر اصرار وتلاش مردم برای خرید کالا ومحصول گران ،نقش فضای مجازی ورسانه ها در بروز چنین رفتارهایی و تاثیر آن بر امنیت ملی و تشدید نارضایتی ها قابل بررسی بوده و ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد؛                                                                                                                                                            
کد خبر: ۷۴۰۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷ 02 May 2019

تابناک ایلام علی اصغراسدی::مدتهاست مسئولین شرکت توزیع فرآورده های نفتی با  صدور اطلاعیه هایی از دارندگان وسایل  موتوری فاقد کارت سوخت می خواهد که به  دریافت کارت سوخت مبادرت نمایند ،تشدید مصاحبه ها وخبرهایی از این دست به این منجر شد که روز گذشته یکی از خبرگزاری های رسمی کشور با انتشار خبری ،از  آغاز سهیمه بندی و دونرخی شدن نرخ بنزین از روز پنجشنبه (روزجاری ) خبر داد.

همین خبر کافی بود تا  مردم سراسر کشوربا تکرار همان زرنگی رایج !با هجوم  به پمپ بنزین هاو تشکیل صفهای طولانی و اتلاف وقت وتحمیل هزینه به کشور ،بتوانند با لبانی خندان پمپ بنزین ها را ترک نمایند ،چرا که مثلا با زرنگی باک خودرو خودرا  بنزین 1000تومانی پر کرده و مبلغی حدودا بیست تا سی هزار تومان از هزینه زندگیشان کاسته اند ،بی خیال فردا که اگر این باک بنزین هم تمام شد ،بایدبعد از آن  چکار کنند؟!

مردم ما براساس یک عادت غلط برآمده از یک فرهنگ نادرست مصرف که اتفاقا این سالها در جای جای کشور فراگیر شده  وبرخلاف شیوه های رایج در سراسر جهان که بایستی با  گران شدن یک کالا، در صف" نه" به خرید کالای گران شده بپیوندند ،از خواب و استراحت خود صرف نظر نموده تا شاید با قرار گرفتن در ابتدای صف ،بتوانند قبل از سایرین به آن کالا دست یابند !،موضوع غلطی که به بسیاری از سوء استفاده ها ،رواج دلالیسم واحتکار و...دامن زده واین سالها مشکلات وهزینه های فراوانی برمردم تحمیل نموده است.

موضوع صف بنزین هم درست برآمده از همین مشی وشیوه زندگی ای بود که این سالها در کشور مرسوم شده است ،مردم به جای اینکه اگر قیمت محصولی گران شد ،با نخریدن آن عرضه کننده ویا تولید کننده را به تعدیل و یا کاهش قیمت آن وادار کنند ،به جای اعتراض منطقی به تصمیمات اتخاذ شده در حوزه های اقتصادی ،با تشکیل صفهای طولانی زمینه ساز اتخاذ تصمیماتی شده اند که کشور ووضعیت اقتصادی ومالی مردم را به این روز انداخته است.

هرچند با ورود نمایندگان وتکذیب دولت ،ظاهرااجرای این طرح به تعویق افتاد اما واکاوی این اتفاق واتفاقات مشابه نظیر اصرار وتلاش مردم برای خرید کالا ومحصول گران ،نقش فضای مجازی ورسانه ها در بروز چنین رفتارهایی و تاثیر آن بر امنیت ملی و تشدید نارضایتی ها قابل بررسی بوده و ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد؛                                                                                                                                

 اول اینکه خبرگزاری تسنیم اولین رسانه ای بود که با انتشاراین خبر کذب زمینه یک ازدحام وشلوغی در سراسر کشور رابه وجود آورد ،غمبار تر اینکه خبرنگار این رسانه با انتشار توییتی عجین شده بالحن استهزاء توام با غرور به این مضمون که: "قدرت خبرگزاری رامی بینی ،خبر رو چند ساعته دولت تکذیبکرده هنوز ملت تو صف بنزینن"!! بی توجه به نتیجه این شایعه که می توانست کشور را به یک آشفتگی وارد نماید ،نتیجه شایعه خود از زاویه دیگری نگریسته اند!زوایه ای حاوی تمسخر ،شوخی و بازی کردن با احساسات مردم و منافع ملی کشور!

بله! با توجه به عصر انفجار اطلاعات ودر دسترس بودن ابزار الکترونیکی و رواج پیام رسانهای متعدد ، درست است !رسانه می تواند موج ایجاد کند ،اما این موج آفرینی به کدام سمت باشد مهم است !سمت تهییج کننده روح وروان جامعه که درست در مسیر هدف دشمن باشد یا سمتی که به جامعه آرامش وامید تزریق نموده تا از ایجادبسترهایی برای تحقق اهداف دشمن جلوگیری به عمل آورد.

انتشار این خبر در زمانی که گرانی ها وفشارهای اقتصادی روح وروان مردم را خراشیده وزخمی نموده است ،آن هم با هدف سیاسی ویا محک زدن تاثیر گذاری رسانه شوخی تلخی بود که آثار تلخی آن می تواند جامعه بزرگ وملتهب ایران را مسموم کند ،لذا برخی رسانه ها ،خصوصا آنهایی که کماکان در شوک انتخابات وبازهای سیاسی قرار داشته وجناح پیروز را دشمن تلقی می کنند! آنهایی  که به ظاهر سنگ انقلاب ورهبری رابه سینه می زنند ،اگردرنیت خود صادقند وجانماز کشیدن هایشان مصداق ریا ونفاق نیست ، به این سخن رهبری که روز گذشته در جمع معلمین بیان فرمودند گوش فراداده ونصب العین قرار دهند ،اگرخودرا رهرو ایشان می دانند در عمل بکارببندند"آرایش دشمن، آرایش جنگی است؛ در میدانهای سیاسی، اقتصادی و فضای مجازی. علی‌الظاهر از لحاظ نظامی، آرایش جنگی ندارند که البته نظامی‌های ما حواسشان جمع است".

-در مقابل این آرایش جنگی، ملت هم باید آرایش جنگی بگیرد و مهم‌ترین کار، حفظ اتحاد و وحدت کلمه است. همه مراقب باشند به‌خاطر اختلاف سلیقه‌های کوچک مقابل هم قرار نگیرند چون قدرت این ملت و آن چیزی که به این کشور اقتدار میبخشد، اتحاد است.

لذا لازم است رسانه ها وگروههای سیاسی و مخالفین دولت این را بدانند که کار از رقابت انتخاباتی وحزبی و تضعیف ها وتخریب ها گذشته است ،اینکه تصور می کنند با تخریب این دولت وحزب و تلاش برای تهییج افکار عمومی برعلیه مسئولین دولتی ،مردم به سمت آنها گرایش می یابند ،تصوری غلط بوده وریشه در اوهام آنها دارد ،این را بدانند که تلاش برای ناامید سازی مردم وشوراندن آنان برعلیه دولت به معنای آتش افروختن در جنگل است که خشک وتر نمی شناسد!

نکته دوم اینکه مردم ما در طول چهل سال گذشته ،فراز ونشیبهای فراوانی را دیده اند ،از انقلاب و کودتا گرفته ،تا ترور و بمب گذاری وجنگ تحمیلی وجنگ خیابانی و تحریم واانتخاباتهای متعدد ،آمدن وتودیع دولتهای گوناگون باعث شده تا حسابی آبدیده شوند ،به قولی گفتنی " گرگ بالان دیده " شده اند ،معنی ومفهوم کلمات وجمله های مسئولین رابه خوبی می فهمند و تحلیل می کنند، قبل از اعلام رسمی یک خبر از سوی دولت ،با تجزیه وتحلیل آن ، راست ودروغش را استنباط می کنند

 این مردم از بس قول ،وعده وعید و....راست ودروغ شنیده اند ،ازبس وعده های عمل نشده دیده اند ،حسابی دست مسئولین راخوانده اند ،این را می دانند که یک خبر بی دلیل منتشر نمی شود،این راهم می دانند که اگر خبری تکذیب شد ،باید برعکس آن عمل کنند ،در یک کلام مردم به مسئولین و گفتار آنها بی اعتماد شده اند ،لذا مسئولین بایدبرای بازگرداندن این اعتماد از دست رفته تلاش کنند ،مردم را محرم خود دانسته وواقعیت امررا به اطلاع انان برسانند ،وقتی که پای حقیقت لنگ می زند ،مردم به پای شایعه وخبرهای دروغ مجازی وکوچه بازار تکیه می کنند ،لذا لازم است درچنین شرایط تلاش کنند با اخبار درست ومنطقی ،مردم را از سرگردانی برهانند تا خبرهای خلاف واقع کانالهای معاند وغیر معاند چراغ راه رفتار وکردار مردم نشود !

نکته آخر اینکه مردم ما سختی ها فراوانی را متحمل می شوند  ،روزی نیست که خبر گران شدن فلان محصول وفلان کالا ی مصرفی وغیر مصرفی روح وروان آنان را نیازارد ،این مردم احساس خوبی به آینده اشان ندارند ،صبح که از خواب بیدار می شوند ،فلان کالا ویا مواد غذایی اشان را گران شده ویا نایاب می بییند . سختی برانها مستولی شده و بسیاری حتی در تامین نان شبشان در مضیقه اند ،ازاینرو دولت هم باید در این مقطع حساس با گران کردن بنزین باری بر مشکلات آنها نیافزاید و  بر آتش خشم مردم بنزین نریزد.

مسئولین بهتر از هرکس دیگری می دانند که گران شدن بنزین باعث جهش دوباره قیمت کالا وخدمات خواهد شد ،هنوز که شایعه گران شدن بنزین به واقعیت تبدیل نشده است ،بسیاری از رانندگان تاکسیها کرایه ها را دوبل کرده اند ،خوب می دانید در این کشور چیزی که بالانشین شد ،پایین آوردن آن کار حضرت فیل است !

پس چرا با دست خودتات می خواهید مشکلی بر مشکلات جامعه و نظام بیافزایید ؟! واقعا عقلای قوم کجایند ؟! درست است که قیمت فعلی بنزین وعدم کنترل آن باعث هدر رفت این سرمایه بزرگ از طریق قاچاق آن به آنسوی  مرزها شده است ،اما زمانی که شما برای کنترل انتخاب کرده اید زمان مناسبی نیست . بگذارید هروقت اوضاع درست شد،هروقت التهاب بازار و جامعه فرونشست ،سپس  برای برون رفت از این مشکل چاره اندیشی کنید!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار