معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم اعلام کرد: در قالب برنامه حذف مالاریا از گسترش این بیماری در این شهرستان جلوگیری کردیم.
کد خبر: ۷۴۱۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰ 04 May 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:دکتر سید مجید ارجمند گفت:برنامه حذف مالاریا از سال 89 آغازشده و قرار است تا سال 1404 مالاریا حذف شود که دانشگاه علوم پزشکی جهرم فعالیت خود را در قالب نظام وری و گزارش ‌دهی بیماری مالاریا انجام داده است.
وی ابراز کرد:در قالب برنامه یاد شده با شناسایی بیماران که اغلب اتباع بیگانه غیرمجاز هستند از آلوده شدن آنان به پشه آنوفل و انگل مالاریا و انتقال آن به جمعیت تحت پوشش شهرستان پیشگیری شده است.
ارجمند اظهار کرد: جمعاً 165 مورد بیماری مالاریا از سال 85 تاکنون در شهرستان جهرم شناسایی شده که همگی از افغان ها بوده اند و علاوه بر نجات بیماران مانع از انتقال بیماری به جمعیت تحت پوشش این شهرستان شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به دیده شدن بیماری مالاریا در مناطق حاشیه شهر جهرم افزود: محمدآباد، گردنه میل، دشتک پیمان، و باغ شهدا از مناطق مستعد این بیماری است که بعد از مکان‌یابی کاملاً تحت کنترل است.
کارشناس برنامه ملی حذف مالاریا دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز گفت: بیماری مالاریا به صورت عفونت حاد با تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند.
امیر محمد ابراهیمی افزود: انگل مالاریا از طریق گزش پشه آنوفل به انسان منتقل می‌شود؛ که این پشه در کنار نهرها، نخیلات، باتلاق، مزارع شهری، آب شور، تشت آب، داخل قوطی و بشکه آب، چاه و کانال آب، استخر‌ها و آب‌های آلوده لانه و هنگام غروب فعالیت خود را آغاز می کند و این فعالیت تا نیمه های شب ادامه دارد.
وی بیان کرد: در پیشگیری از ابتلا به این بیماری و تشخیص زودهنگام، حفاظت فردی شامل استفاده از پشه‌بند، قلم دافع حشرات یا هرنوع کرم بودار و پوشیدن لباس‌های آستین بلند و روشن در برابر گزش برای افرادی که در طول شب در محیط باز استراحت می‌کنند نیاز است.
به گفته وی در صورت بروز علائم بیماری، افراد سریعاً به مراکز بهداشتی درمانی و استفاده از خدمات رایگان این مراکز از جمله نمونه ‌گیری و درمان در صورت نیاز مراجعه کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: اگرچه 67 سال از آغاز مبارزه با این بیماری در کشور می‌گذرد، اما همچنان این بیماری در استان‌های گرمسیر جنوبی کشور به عنوان کانون انتقال این بیماری وجود دارد.
ارجمند افزود: استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خوزستان و بخش‌های گرمسیری فارس و کرمان از مهم ‌ترین کانون‌های این بیماری در کشور هستند.
شهرستان جهرم در 193 کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار