مدیرکل بهزیستی ایلام ؛
مدیرکل بهزیستی ایلام از اجرای طرح کارزار رسانه ای برای پیشگیری از مصرف ماده مخدر گل در این استان همزمان با هفته مبارزه با مواد مخدر خبر داد.
کد خبر: ۷۵۷۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰ 27 June 2019

 به گزارش تابناک ایلام؛زهرا همتی افزود: این طرح ملی با هدف پیشگیری و مبارزه با مصرف مواد مخدر و آگاه سازی خانواده از عوارض اعتیاد بویژه ماده مخدر گل در این استان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در اجرای این طرح پیام‌ها و مطالب عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر بویژه گل در رسانه‌ها منتشر تا عموم مردم بویژه خانواده‌ها از این مطالب آگاه شوند.

مدیرکل بهزیستی ایلام با بیان اینکه اکنون ماده مخدر گل در بین قشر جوان و نوجوان جامعه شیوع پیدا کرده افزود: عوارض مصرف گل بسیار خطرناک بوده و به همین سبب این اداره کل درصدد است تا با مشارکت رسانه‌های مختلف گروهی خانواده‌ها را از عوارض مصرف این ماده مخدر آگاه کند.

همتی گفت: گسترش این ماده در بین جوانان شیوع یافته و این اداره کل با توجه به رسالت پیشگیرانه در حوزه مواد مخدر این طرح را با مشارکت رسانه‌ها همزمان با هفته مبارزه با مواد مخدر آغاز می‌کند.

. ماده مخدر گل؛ جزو مواد توهم‌زایی است که روش استعمال آن بسیار سهل بوده و همین موضوع، باعث گرایش بیش از پیش جوانان به ان شده است.

براساس آخرین آمار منتشر شده، مصرف "حشیش" در ایران رتبه اول و مصرف "گل" با فراوانی ۴.۴ درصد، رتبه دوم پرمصرف‌ترین مواد مخدر را دارد و اغلب مصرف کنندگان این ماده مخدر را، مردان و افراد مجردها تشکیل می‌دهند. بر اساس پیمایش ملی اعتیاد، ۵۱.۹ درصد مصرف کنندگان "گل" در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند.

گل یا ماری جوانا جزو دسته مواد توهم‌زا دسته‌بندی می‌شود و در این حالت، احساسات فرد به طور غیرطبیعی تغییر پیدا می‌کند. افزایش ضربان قلب، قرمز شدن چشم، خشک شدن دهان و گلو، خنده‌های بی‌مورد و ریسه رفتن، گیجی و عدم تمرکز حواس، از دست دادن هماهنگی و تعادل، تکلم آهسته، تمایل به مصرف همزمان با غذا، پراشتهایی، فراموشی و خواب آلودگی، بیان حرف‌های نامفهوم و بی ربط، گوشه گیری، خستگی و افسردگی از نشانه‌های مصرف گل می‌باشد. از آثار طولانی مدت مصرف گل میتوان به کاهش حافظه کوتاه مدت، افت تحصیلی، تغییر در عادات خوردن و خوابیدن، کاهش بازداری اجتماعی در رفتار و درگیری و خشونت و سندرم بی‌انگیزگی اشاره نمود.

مشکلات ریوی و سرطان نیز از آثار طولانی مدت مصرف ماریجوانا می‌باشد. مصرف گل رفتارهای پرخطر در رانندگی را نیز افزایش می‌دهد و با توجه به توهم در حس بینایی و عدم هماهنگی و کاهش تمرکز در رانندگی، احتمال تصادف را افزایش می‌دهد.

نوجوانان و جوانان به دلایل مختلف به مصرف گل روی می‌آورند. حس کنجکاوی، ابراز وجود و نمایش بزرگ شدن، احساس تعلق به گروه و فشار همسالان می‌تواند از دلایل علاقه نوجوانان و جوانان به ماریجوانا باشد. از طرف دیگر تفکر غلط اعتیادآور نبودن گل باعث میشود جوانان نسبت به سایر مواد بیشتر به حشیش روی آورند بطوریکه در چند سال اخیر شاهد افزایش مصرف مشتقات شاهدانه و از جمله «گل» در کشورمان بخصوص در خانم‌های جوان هستیم. برخی نوجوانان و جوانان، مصرف گل را آرامش بخش تلقی می‌کنند، چون اطلاعات نادرستی درباره آن از دیگران دریافت کرده‌اند

مصرف گل زمینه ساز بروز انواعی از اختلالات روان شناختی از جمله اضطراب، افسردگی، روان پریشی و خودکشی است. ماریجوانا عمدتاً به بخش‌های در حال رشد مغز صدمه می‌زند. این بخش‌ها شامل نورون‌های چند کاره‌ای هستند که در قسمت‌های مشخص از مغز وجود دارند و کنترل رفتارهای اجتماعی فرد و حافظه کوتاه مدت را برعهده دارند. مصرف گل بر بسیاری از مهارت‌هایی که نیازمند دقت و کنترل هستند، تأثیر می‌گذارد و هوشیاری، تمرکز، هماهنگی و واکنش مناسب فرد مصرف کننده ماریجوانا مختل می‌شود. بطوریکه در تشخیص فواصل، واکنش به علایم و صداها نیز دچار مشکل می‌شود و در زمان رانندگی احتمال تصادف فرد مصرف کننده افزایش می‌یابد. شاید یکی از دلایل افت تحصیلی نوجوان شما، مصرف گل باشد.

هفته نخست تیرماه به عنوان هفته مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است./ع

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار