عضو هیات مدیره خانه معدن ایران:
عدم سرمایه گذاری کافی در بخش اکتشاف مانع از جایگزینی منابع معدنی به جای منابع نفتی شد.
کد خبر: ۷۶۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵ 13 August 2015
به گزارش تابناک یزد،در این میان عدم جذب سرمایه‌گذاری یکی از بزرگترین دست اندازها در مسیر فعالیت‌های معدنی است که مشکلاتی همچون نبود نقدینگی و عدم حمایت به این مسئله دامن زده است.

بر این اساس؛ در حلقه فعالیت‌های معدنی، اکتشاف نخستین و پر ریسک‌ترین بخش است به گونه‌ای که با توجه به جایگاهش نیاز به حمایت همه جانبه دارد در حالیکه اقدامات متولیان امر بر خلاف مسیر حمایتی بوده است.

در واقع با توجه به اینکه ایران از نظر فنی گروه‌های توانمندی در حوزه اکتشافات معدنی دارد در صورتی که بتواند سرمایه‌گذار چه خارجی و چه داخلی جذب کند پتانسیل دستیابی به توفیقات بالایی را دارد، به گونه‌ای که در صورت توجه به قابلیت‌های فنی امکان کسب موفقیت‌ زیاد است اما به علت کمبود سرمایه این امکان کمتر فراهم می‌شود.

جعفر صادقی پناه عضو هیات مدیره خانه معدن ایران، در این خصوص اظهار داشت: ایران از لحاظ معادن طلا و فلزات از پتانسیل بالایی برخوردار است اما به دلیل عدم شناسایی مواد معدنی سراسر کشور در بخش‌های بزرگی همچنان در اکتشاف لازم انجام نشده است و ذخایر کنونی درصد کمی از ذخایر کل کشور را شامل می‌شود.

وی افزود: برای افزایش بهروری  نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت ازآن برای انجام مراحل ثانویه اکتشاف است.

وی تصریح کرد: از سویی دیگر تعرفه اکتشاف یکی دیگر از مشکلات اساسی بر سر راه اکتشاف است و بهتر است که برای مهلت قانونی اکتشاف تعرفه‌ای دریافت نشود و در صورت طولانی شدن اکتشاف خارج از زمان تعرفه‌ای به آن تعلق گیرد، زیرا این موضوع نیز مزید بر علت شده تا بخش معدن همچنان دستیابی به جایگاه اصلی خود را جز افسانه‌های دور و دراز ببنید.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ بر همین اساس، دوران پساتحریم دوره‌ای خاص برای اقتصاد ایران خواهد بود چراکه با بازگشت به روال عادی خود و جذب سرمایه گذاری می‌توان با افزایش حمایت از سرمایه‌گذاران به‌ویژه در بخش اکتشاف شکوفایی هر چه بیشتر معدن و معدن‌کاری را شاهد باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار