گزارش ویژه تابناک گیلان از برخی اتهامات به بانوی شورای شهر رشت؛
اگرچه مردم گیلان در این دو سالی که از عمر شوراهای شهر گذشته است،رضایت چندانی از عملکرد این مجموعه ندارند اما این موضوع که عامل تمام مصیبت های یک شهر را یک نفر بدانیم و او را تخطئه کنیم کاری به دور از اخلاق است.
کد خبر: ۷۷۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸ 15 August 2015
به گزارش تابناک گیلان، مناسبات رسانه ای امروز گرچه تلاش دارد با رقابت رسانه ای موجب بهبود اطلاع رسانی ها شود اما این ساختار رقابتی، زمینه را برای سوء استفاده ها، بزرگ نمایی ها و دروغ های زیرکانه فراهم می نماید. رقابت آزاد رسانه ای و کم بودن محدودیت های قانونی رسانه، بسیاری اوقات در مقابل رعایت مصالح جامعه (همچون حس امنیت، فهم حقیقت به همان اندازه ای که هست) قرار می گیرد.

اخلاق حرفه ای چه نوشته شده و به شکل قانون درآمده باشد و چه به عنوان اصولی نانوشته مورد قبول اهالی رسانه و اجماع آنان قرار گرفته باشد، راهی است برای حفظ و پاسداشت حرفه خبری و اطلاع رسانی و از آن مهمتر حریم اخلاق در جامعه.

مرز بین ارایه اخبار و رعایت اخلاق کجاست و اصلا آیا محدوده اخلاق در اخبار با اخلاق در مطالب غیر متفاوت است؟ برخی می گویند وظیفه خبرنگار ارایه و نقل مطالب به همان صورتی است که در اختیار وی قرار گرفته است.

 این عده معتقدند تنها محملی که می توان آرای شخصی روزنامه نگار و یا رسانه وی و میزان پایبندی و یا عدم پایبندی به اخلاق رسانه ای را در آن مشاهده نمود، سرمقاله ها، مقالات و یادداشت های تحلیلی است.

به گزارش تابناک گیلان، در یکی دو هفته اخیر برخی رسانه های محلی گیلان شروع به تخریب یکی از چهره های فرهنگی و رسانه ای استان،فاطمه شیرزاد عضو چهارمین دوره شورای شهر رشت کردند که دقت نظر به برخی مسائل را باید مورد توجه قرار داد.

با تخریب بانوی رسانه ای شورای شهر رشت دنبال چه هستیم!؟

اگرچه مردم گیلان در این دو سالی که از عمر شوراهای شهر گذشته است،رضایت چندانی از عملکرد این مجموعه ندارند اما این موضوع که عامل تمام مصیبت های یک شهر را یک نفر بدانیم و او را تخطئه کنیم کاری به دور از اخلاق است.

در ادامه به یکی دو مورد از موضوعاتی که یکی از رسانه های محلی گیلان بدان با هدف تخریبی پرداخته را اشاره می کنیم.

" وقتی عضو شورای شهر رشت همزمان از دو نهاد دریافتی دارد!

این عضو شورای شهر رشت که مدتی هم با صدا و سیمای مرکز گیلان همکاری مشترک داشته است، حتی پس از عضویت در شورا و دریافت حق جلسات از شورای شهر رشت، همچنان از صدا و سیما هم به عنوان ناظر کیفی برخی برنامه ها در سال 94 دریافتی داشته است!

اگر دریافت سکه از شورا رسانه ای نمی شد، باز هم آن را پس می دادید؟!

فاطمه شیرزاد عضو شورای شهر رشت پس از رسانه ای شدن خبر دریافت یک سکه به عنوان پاداش از سوی شورای شهر رشت، سکه مورد نظر را به شورا پس فرستاد."

با تخریب بانوی رسانه ای شورای شهر رشت دنبال چه هستیم!؟

به گزارش تابناک گیلان، مشکل اینجاست که تکلیف دروازه بانی خبر در برخی از رسانه های ما جا نیفتاده است و سرانجام معلوم نیست حرف اول و آخر را در این خصوص چه کسی می زند و این مدیریت رسانه و عوامل برون سازمانی اند که نظراتشان تاثیرگذارتر است.


شاید بهتر آن است تا نهادی خارج از سازمان رسانه ای بر روند حفظ اخلاق رسانه نظارت کنند و شاید هم آنچه می تواند مشکل را حل کند، این است که شاغلان حوزه خبر و رسانه تزکیه شده باشند یعنی افرادی اخلاق مدار باشند و از نظر شخصیتی، خلق و خوی و آداب فردی و اجتماعی ممتاز باشند،در غیر این صورت حتی با کنترل های بیرونی و قاعده گذاری نمی توان اخلاق در رسانه را ترویج کرد.

باید تمامی کسانی که در حوزه رسانه فعالیت می کنند، از اصول اخلاق حرفه ای مطلع بوده و از نظر شخصیتی به ارزشها پایبند بوده و به گونه ای پرورش یافته باشند که از رواج مسایل غیر اخلاقی بپرهیزند. در غیر این صورت مقرراتی که تدوین خواهد شد تنها شامل افرادی می شود که نظرات آنها به لحاظ سیاسی و یا جهتگیری ها با آنها متفاوت باشد و بر عکس چشم خود را بر روی خطای رسانه همفکر خود می بندند.

متاسفانه بسیاری از موارد مطرح شده توسط رسانه ها بر پایه حدس و گمان است که فراوان در قرآن نکوهش شده و آن را عامل انحراف از حقیقت شمرده است،که در انتهای این گزارش توجه شما را بدان جلب می کنیم.

وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولًا ﴿اسراء:36﴾

و چيزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن زيرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد.

وَإِن تُطِعْ أَكْثَرَ مَن فِي الأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَن سَبِيلِ اللّهِ إِن يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ ﴿انعام: 116﴾

و اگر از بيشتر كسانى كه در [اين سر]زمين مى‏باشند پيروى كنى تو را از راه خدا گمراه مى‏كنند آنان جز از گمان [خود] پيروى نمى‏كنند و جز به حدس و تخمين نمى‏پردازند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار