کد خبر: ۷۷۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۲ 15 August 2015

رشت - ایرنا - رسم دیرینه آیین علم واچینی در روستای کوهستانی شاه شهیدان در بخش خرگام شهرستان رودبار برگزار شد.
[آیین علم واچینی در روستای شاه شهیدان رودبار برگزار شد]

روز جمعه بقعه شاه شهیدان شاهد حضور هزاران نفر از علاقه مندان به آیین مذهبی علم واچینی از اقصی نقاط گیلان و استان های همجوار در زیر تابش آفتاب کوهستانی در روستایی به همین نام بود.
هرساله سوگواری دهه محرم در یکی از جمعه های اواسط مرداد ماه با انجام علم بندی و سینه زنی به مدت 10روز برگزار می شود که در دهمین روز با باز کردن علم آیین خاصی در این بقعه برگزار می شود.
این آیین علاقه مندان زیادی حتی از سایر استان ها دارد و مردم زیادی از مناطق کوهپایه ای و شهرهای جلگه ی بویژه شهرهای اطراف مانند سیاهکل ، رودبار، رستم آباد از چند روز قبل در اراضی و چمن های اطراف استقرار می یابند و با برافراشتن چادر ، پهن کردن بساط کباب و تشکیل یک بازار محلی یک روزه بزرگ در انتظار مراسم علم واچینی می مانند.
غذای اصلی مردم در روز علم واچینی کباب از گوشت گوسفند و گاو است که بنا به نظر اهالی روز گذشته بیش از سه هزار راس گوسفند و حدود 200 راس گاونر در این روستا قصابی شدند.
از شب قبل از مراسم با هجوم مسافران و زوار ، ازدحام بیش از حد مردم و تراکم خودروها ، استقرار پیدا کردن در باغات اطراف و حاشیه را بسیار سخت و دشوار می سازد.
با پهن شدن بساط از سوی کاسبان و دستفروشان روستاها و شهرهای اطراف از جمله شهرستان های رشت، سیاهکل و لاهیجان یک بازار بزرگ محلی یک روزه در این روستا بوجود می آید که مردم مناطق شهری و روستایی از آن خرید می کنند.
با انجام سینه زنی و واچیدن علم در بعد از ظهر مراسم به آخر می رسد و جمعیت از سه محور دیلمان به سیاهکل روستای گلنگش ، سی دشت به توتکابن و مسیر جیرنده به توتکابن منطقه کوهستانی را ترک می کنند.
با بازگشت زوار و خلوت شدن این روستای 50 خانواری انبوهی از زباله ها ، امحا و احشاء حیوانات قصابی شده و خونابه ها در فضای روستا باقی می مانند.
با اینکه اکثر محورهای منتهی به شاه شهیدان دارای جاده های نامناسب و چاله و چوله های آزار دهنده هستند ولی مشکلات جاده مانع ای برای علاقه مندان این امام زادگان محسوب نمی شود و هرساله بر خیل زوار آن افزوده می شود.
پس از سال ها آسفالت کردن شش کیلومتر جاده خاکی شاه شهیدان به گلنگش در سال جاری گامی در جهت خوشحالی اهالی و مسافران بشمار می رود.
در گفت و گوهایی که ساکنان این روستا با خبرنگار ایرنا کردند یکی از درخواست های مردم شاه شهیدان آسفالت کردن محور شش کیلومتری این روستا به روستای آسیابر در منطقه دیلمان که بیشترین مسافران از این مسیر رفت و آمد می کنند عنوان شد.
روستای مذهبی شاه شهیدان سال ها از کافی نبودن سرویس های بهداشتی برای روز علم واچینی ،نداشتن پارکینگ ، آب آشامیدنی کافی و کشتار غیر بهداشتی دام رنج می برد.
یکی از اعضای هیات امنای این روستا به خبرنگار ایرنا گفت : سازمان ها و ادارات متولی دولتی در ساماندهی زباله ها و کنترل بهداشتی قصابی ها هیچ نقش ندارند و کلیه قصابی ها در فضای باز صورت می گیرد و خونابه ها و بقایای حیوانات ماهها فضای سبز و فرحبخش این روستا را آلوده می کنند.
داریوش شهیدانی افزود : بیش از 10تن زباله باقیمانده در یک روز از مسافران و زوار ماه ها پیکر طبیعت سبز این منطقه را می خراشد.
یکی دیگر از محلی ها نیز از مسوولان شهرستان رودبار انتقاد می کند و می گوید : مسوولان ذیربط هیچگونه نظارت و کنترلی بر مواد غدایی در این روز ندارند و کشتارها بصورت سنتی و در فضاهای باز انجام می شود.
ابراهیم نظری افزود : حضور بیش از 70 هزار زوار و مسافر در روز علم واچینی و چند هزار خودرو نیازمند تدارک و هماهنگی های خاصی از سوی مسوولان شهرستان رودبار است.
وی اظهارداشت : برعهده گرفتن انتظامات و سرویس دهی مسافران در یک روستای کوچک و بدون امکانات عمدتا توسط نیروهای محلی انجام می گیرد.
حجت الاسلام حمید رهبر شاد رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رودبار نیز در این باره گفت : شاه شهیدان جزء بقاع شاخص شهرستان رودبار محسوب می شود و کرامات این امام زادگان برای مردم ثابت شده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی افزود : در تعامل با هیات امنا در تلاش هستیم که هر سال مراسم علم واچینی از محتوی قویتری نسبت به سال قبل برخوردار شود.
وی اظهارداشت : برگزاری نمازهای جماعت در ده روز علم بندی ، گسترش برنامه های فرهنگی و افزایش نظارت از جمله کارهایی است که توسط اداره اوقاف شهرستان پیگیری می شود.
وی خاطرنشان کرد : برای سازماندهی بازارچه جلساتی با معاون سیاسی فرمانداری رودبار و تامین آب لوله کشی با اداره آب و فاضلاب روستایی و کشتار بهداشتی با دامپزشکی و بهداشت شهرستان انجام شده است.
رهبر شاد گفت : قرار است با اختصاص دادن زمینی برای ساخت پارکینگ مشکلات زوار در روز علم واچینی در سال های آینده حل شود.
وی از نیروی انتظامی شهرستان رودبار در برقراری نظم و امنیت روز علم واچینی قدردانی کرد.
روستای کوهستانی شاه شهیدان محل مدفن دو امام زاده از نوادگان امام سجاد (ع ) است که 50 خانوار دائمی و 150خانوار فصلی در آن ساکن هستند.
گیلان با بیش از 900 بقعه متبرکه از هشت هزار بقاع کشور جایگاه ویژه ای دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار