یک مقام مسئول در معاونت زنان گفت: توجه ویژه به دختران یک ضرورت برای تصمیم‌سازی است به این خاطر که به دلیل تغییرات اجتماعی که کشور ما در حال تجربه آن است و پیشرفت تکنولوژی، می‌طلبد که ما مدیریتی برای هدفمند کردن رشد و تکامل داشته باشیم
کد خبر: ۷۷۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵ 16 August 2015

به گزارش تابناک نقل از خبرگزاری تسنیم ناهید خداکرمی در گفت و گو با خبرنگار  تصریح کرد: اکنون در جامعه با افزایش سن ازدواج و افزایش سن باروری در زنان مواجه هستیم. به هرحال در کنار آنچه برای بالندگی فکری و روحی انجام می‌شود حتماً برنامه‌ای برای نقش همسری، مادری و مدیران کشور باید در نظر گرفته شود. به هر حال اگر مداخلاتمان در دانشگاه‌ها آغاز شود بسیار دیر است بنابراین باید از درون خانواده‌ها آغاز کرد تا دختران ما مادران توانمند داشته باشند.

دبیر کار گروه بهداشت، سلامت و محیط زیست معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری‌ با اشاره به فعالیت‌های این کارگروه گفت: کارگروه در طی این دو سال در وهله اول تحلیل وضعیت موجود را در دستور کار قرار داده است. چرا که باید بدانیم فعالیت‌های دختران دارای چه مشکلات یا نقاط قوتی است و ما می‌توانیم از آن‌ها چه استفاده‌ای کنیم. آنچه که خبرگان ما مطرح کردند بی سر و سامانی در وضعیت تربیتی و بالندگی دختران ما بسیار مشاهده می‌شود، چرا که در مراکز آموزشی ما که بهترین مراکز برای رشد همه جانبه دختران و پسران ماست بیشترین تمرکز آن‌ها بر دروس تئوریک است و دانش‌آموز را برای جامعه تربیت نمی‌کند. حتی کتب درسی که همه ساله در حال تغییر است کم‌ترین مفاهیم تربیتی را به فرزندان ارائه می‌کند و بیش‌تر به صورت شعارگونه، پند و اندرز و مستقیم است.
خداکرمی اظهار کرد: آنچه که در این کارگروه به نظر ما رسیده این است که ما باید دسترسی دخترانمان را به خدمات سلامت باروری گسترش دهیم البته منظور از سلامت باروری تمام موارد مورد احتیاج برای سلامت فیزیکی، روحی و روانی دخترانمان است. به همین دلیل راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدتی را ارائه دادیم و جلساتی را با مدیر کل سلامت آموزش و پرورش هم برگزار کرده‌ایم که بتوانیم از ماماها به عنوان مربی بهداشت استفاده کنیم که متأسفانه به دلیل چارچوب‌هایی که وزارت آموزش و پرورش دارد هنوز ما قدم و پیشرفتی نداشتیم ولی ان‌شاءالله سعی خواهیم کرد از طریق معاونت زنان لوایحی را آماده کنیم تا این دستورالعمل‌ها به واحدهای اجرایی برود و بتوانیم این مشکل را حل کنیم.
وی افزود: از طرف دیگر توانمندسازی خانواده‌ها بسیار مهم است. به طور نمونه مادران و پدران برای تربیت پسران خود باید بتوانند با این هدف که این‌ها به عنوان حامیان و همراهان واقعی جامعه و همسران خود هستند را مورد توجه قرار دهند. یکی از مشکلاتی که در آینده سر راه دختران ما قرار می‌گیرد نگاه جنسیتی به آن‌هاست به همین دلیل باید بتوانند این نگاه جنسیتی را از خانواده‌ها اصلاح کنند و اگر از خانواده اصلاح نشود دستورالعمل‌ها و سیاست‌های ما خیلی موفق نیست بنابراین پدران و مادران هم در به نتیجه رسیدن این اهداف بسیار مهم هستند که این کارگروه در حال بررسی بر این موضوع است.
دبیر کار گروه بهداشت، سلامت و محیط زیست با اشاره به اینکه این کارگروه عقیده دارد برای اینکه دختران ما بتوانند نقش مادری، همسری خود را به درستی ایفا کنند و در حوزه‌های اقتصادی سیاسی و اجتماعی به شکل موفق ظاهر شوند باید برنامه‌هایی را برای خانواده‌ها داشته باشیم و این برنامه‌ها باید توسط رسانه‌ها تسری پیدا کنند. یعنی ما فیلم‌ها، سریال‌هایمان و مجلاتی که در این راستا کار می‌کنند خوب است که ارتباطی را با این کارگروه برقرار کنند و ما این آمادگی را داریم. متخصصان و افرادی که در این کارگروه همکاری می‌کنند از متخصص خبره در حوزه تخصصیشان هستند و می‌توانند کمک کنند.
خداکرمی افزود: ما آمادگی ارائه مشاوره برای برنامه‌های رسانه‌ای و خبری را به طور کامل در این کارگروه در اختیار داریم تا مفاهیم مورد نیاز به صورت غیرمستقیم منتقل شود و شاهد نسل دخترانی پرنشاط را داشته باشیم و اعتقاد داریم این مشکلات با یک بخشنامه قابل حل نیست چرا که این حوزه چند جانبه است. به هر حال امنیت اجتماعی، آموزشی، کاری و غیره بسیار مهم است وقتی در خبرها می‌شنویم که یک سوم از زنان بعد از بچه‌دار شدن از کار اخراج شدند دختر نوجوان ما بیشترین تاثیر را از این خبر خواهد گرفت و از ازدواج و بچه دار شدن زده خواهد شد. بنابراین باید بگویم همه مسایل کشور به صورت ظریف بر دختران ما تاثیر خواهد گذاشت و ما باید این موضوع را مورد توجه داشته باشیم.
وی تأکید کرد: نکته دیگری که کارگروه سلامت در آینده به آن ورود پیدا خواهد کرد این است که تصمیمات مرتبط با دختران ما باید زنانه باشد این در حالی است که در حال حاضر مردان ما تصمیم گیرنده هستند. نمی‌خواهم نگاه جنسیتی داشته باشم بلکه اعتقاد ما بر این است که این دو جنس باید در کنار هم در تصمیمات حضور داشته باشند؛ به هر حال در تصمیماتی که با زنان در ارتباط است یک زن با نگاه خود بهتر و دقیق‌تر به عمق ماجرا نگاه خواهد کرد تا مردان و حضور زنان کامل کننده خواهد بود.
دبیر کار گروه بهداشت، سلامت و محیط زیست گفت: ما در حال حاضر بیشتر بر بخش آسیب‌شناسی، شناخت چالش‌ها و بعد تولید راه حل و نظر در حال فعالیت هستیم چرا که ما هیچ پتانسیل اجرایی نداریم و تنها می‌توانیم اطاق فکری برای معاونت زنان و سایر سازمان‌هایی که طلب کننده هستند، باشیم. من امیدوارم همه سازمان‌‌ها این نیاز را احساس کنند و زنان را زنانه ببینند و بدانند که زنان مکمل مرد در هر حوزه‌ای هستند تا دختران ما مادران قوی و همسران خوب در خانواده و نمایندگان خوب و سیاستمداران قوی در عرصه اجتماعی باشند.
خداکرمی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه برنامه‌های این کارگروه محقق شده است، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل مشکلات ساختاری در معاونت هنوز مقاومت‌هایی برای تصمیمات بیرون سازمانی وجود دارد. این در حالی است که خود ایده کارگروه‌ها ایده‌ای بسیار مترقی است چرا که این ایده بنا بر مشورت و اتاق فکر و نظرات خبرگان است و واقعاً هم این افراد هیچ مداخله‌ای در درون معاونت ندارند ولی آن طور که باید و شاید، نه ما کمکی برای سازمان بوده‌ایم و نه سازمان برای ما؛ از طرفی سازمان هم هنوز پتانسیلی برای استفاده از این نیروی عظیم را پیدا نکرده و ما امیدورایم این موضوع زودتر نهادینه شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار