بسته ویژه کشوری تابناک گیلان؛
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.
کد خبر: ۷۹۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۵ 20 August 2015
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.

جلسه استیضاح‌کنندگان طیب‌نیا با سیف هفته آینده برگزار می‌شود

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مقرر شده تا هفته آینده جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی و استیضاح کنندگان طیب‌نیا برگزار شود.



به گزارش ايسنا، سید ناصر موسوی لارگانی با اشاره به جلسه روز گذشته استیضاح کنندگان وزیر اقتصاد با حجت‌الاسلام ابوترابی فرد نایب رییس مجلس و طیب‌نیا اظهار کرد: این که بعضا گفته شده استیضاح وزیر اقتصاد منتفی است فعلا چنین چیزی مطرح نیست اما در جلسه‌ای که برگزار شد یکی از موضوعاتی که استیضاح کنندگان مطرح کردند بحث موسسه مالی اعتباری میزان و اعتراضات مردمی درباره آن بود که با توجه به این که بانک مرکزی زیر نظر وزارت اقتصاد نیست مقرر شد جلسه دیگری با حضور رییس کل بانک مرکزی برگزار شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بنابراین مقرر شد در هفته آینده جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی و استیضاح کنندگان برگزار و مسائل اینچنینی مورد بررسی قرار گیرد.

خودرو 9 میلیون تومانی در راه است

در صورت همکاری ایران با خودروسازان خارجی ارزانترین خودرو در ایران چه قیمتی می تواند داشته باشد؟ 

برخی معتقدند که پراید بسیار ارزان تر از قیمت کنونی اش ارزش دارد ، زمانی که این خودرو حدود 7 میلیون تومان عرضه می شد گفته می شد قیمت تمام شده این خودرو 3.5 میلیون تومان بود. 

 قلعه بانی مدیر عامل پیشین سایپا هم در آن سال ها قیمت تمام شده پراید را حدود 4.5 میلیون تومان عنوان کرده بود . حال اگر فرض بگیریم این عدد درست باشد ، قیمت تمام شده پراید چیزی در حدود 65 درصد قیمت این خودرو در بازار است   با این محاسبات  این خودرو باید امسال 12.5 میلیون تومان برای تولید کننده تمام شود . اما آیا می توان ارزان تر از پراید را هم در ایران تولید کرد.

هم اکنون تاتا نانو با قیمت 2500 دلار ارزان ترین خودرو در جهان است . یعنی قیمت این خودرو در حدود 8میلیون تومان است این بدان معنی است که قیمت این خودرو از پراید می تواند بسیار کمتر باشد .

اگر فرض بگیریم این خودرو به صورت کامل به ایران وارد شود حدود 14 میلیون تومان قیمت پیدا می کند ولی اگر این خودرو با ساخت داخل بالای 50 درصد در ایران تولید شود قیمت این خودرو میتواند چیزی در حدود 9 میلیون تومان باشد .

با این قیمت بسیاری از افراد قشر متوسط به پایین ایران می توانند صاحب خودرو صفر کیلومتر شوند .

اما «تاتا نانو» چگونه خودرویی است 
به گزارش اقتصادنیوز، تاتا نانو، یک خودروی شهری چهار سرنشینه است که توسط شرکت هندی تاتا موتورز و بیشتر برای بازار هند ساخته می‌شود. این خودرو بسیار کم مصرف است به گونه‌ای که در بزرگراه‌ها با یک لیتر ۲۶ کیلومتر و در داخل شهر با یک لیتر ۲۲ کیلومتر راه می‌پیماید. موتور تاتا نانو دو سیلندر است و با حجم 630 سی سی که کمتر از نصف حجم موتور خودرو پراید است حدود 40 اسب بخار قدرت تولید می کند این در حالی است که موتور 1300 سی سی پراید حدود 60 اسب بخار قدرت تولید می کند. 

طول تاتا نانو 3 متر است در حالی که پراید حدود 4 متر طول دارد عرض تاتا نانو 1.5 و ارتفاع آن 1.6متر است .در حالی که پراید 1.6 متر عرض و 1.5 متر ارتفاع دارد . با این اعداد مشخص ست که تاتا نانو از نظر اندازه از پراید کوچکتر و هم اندازه رنو 5 است . وزن پراید 870 کیلوگرم و وزن تاتا نانو 600 کیلوگرم است . با این وزن بنظر می رسد قدرت کشش پراید و تاتا نانو چندان تفاوتی با هم نداشته باشند .

این خودرو برای نخستین بار در نهمین نمایشگاه خودروی پراگاتی  در  شهر دهلی نو هند در دهم ژانویه ۲۰۰۸ رونمایی شد.نانو در زبان گجراتی یعنی زبان مدیران گروه تاتا به معنای کوچک است.

تاتا نانو از نظر کیفیت ساخت، خودرو بسیار ارزان قیمتی است و در ساخت تزئینات داخلی آن از مواد و پلاستیک ارزان قیمت استفاده شده است . از نظر ایمنی با توجه به فیلم تست تصادف، این خودرو وضعیت بهتری نسبت به خودرو پراید و همچنین خودرو ام وی ام 110 دارد . این خودرو توانسته است آزمون ایمنی در انگلستان را پاس کند .

شاید اگر این خودرو در ایران تولید شود بسیاری از مشتریان به جای خرید پراید یا ام وی ام 110 به سمت خرید این خودرو حرکت کنند  تاتا نانو  شاید برای خارج شهر گزینه  چندان مناسبی نباشد ولی برای مسیر های داخل شهری با توجه به مصرف سوخت پایین گزینه مناسبی بنظر می رسد .

در چند سال گذشته برخی زمزمه ها از مذاکراتی بین خودرو سازان ایرانی و تاتا موتورز برای تولید یا فروش این خودرو در ایران شنیده شده است که تا کنون خبر قطعی از این موضوع منتشر نشده است. بررسی‌های اقتصادنیوز نشان می‌دهد؛ ممکن است با توجه به افزایش مبادلات سیاسی اقتصادی ایران پس از رفع تحریم ها ، شرکت های خودرو ساز ایرانی به سمت همکاری با تاتا موتورز هند برای تولید خودرو های ارزان تمایل پیدا کنند .

البته در فضای موجود شرکت های ایرانی بیشتر تمایل دارند با شرکت های اروپایی، ژاپنی و کره ای همکاری کنند ولی این شرکت ها ارزان ترین خودرو هایشان بالای 7 هزار دلار قیمت تمام شده دارد .

گفتنی است تاتاموتور بزرگترین شرکت خودروسازی هند است. این شرکت متعلق به گروه صنعتی تاتا است. تاتا موتورز در سال ۱۹۴۵ توسط جهانگیر راتانجی  تاتا، از پارسیان هند بنیان نهاده شد.

مشهورترین محصول این شرکت تاتا نانو است که به دلیل قیمت بسیار پایین و اقتصادی بودنش در جهان مشهور است. این خودرو تنها ده هزار روپیه معادل ۲۵۰۰ دلار آمریکا قیمت دارد.

تاتا موتورز در سال ۲۰۰۸ میلادی جگوار و لندرور را از فورد خریداری کرد و پس از آن هم با جنرال موتورز آمریکا برای خرید هامر وارد مذاکره شده که البته در نهایت هامر به شرکت دیگری فروخته شد.

جدیدترین نقشه تقسیم سوریه

پس از گذشت نزدیک به چهار سال و نیم از آغاز بحران سوریه که پس از مدتی به درگیری‌ مسلحانه چند طرفه تبدیل شد، اکنون به نظر می‌رسد خاک این کشور میان چهار قدرت فعال در عرصه میدانی این کشور یعنی دولت، مخالفان، نیروهای کرد و داعش تقسیم شده‌ است.


به گزارش شبکه الجزیره، چند ماهی است که دیگر مناطق مختلف سوریه بین چهار قدرت اصلی ذکر شده دست به دست نمی‌شود و به نظر می‌رسد هر یک بر مناطق مورد نظرشان استیلا پیدا کرده‌اند و دیگر از آن تغییرات عمده خبری نیست.


شاید برجسته‌ترین تغییراتی میدانی نقشه سوریه در سال جاری گسترش نفوذ کردها در شمال این کشور باشد. کردها که پیش از این تنها در شمال شرقی سوریه و برخی نقاط کوچک دیگر مستقر بودند، اکنون تقریبا بر تمامی نوار شمالی این کشور از حسکه تا شمال حلب و نیز منطقه عفرین در شمال غربی سوریه کنترل یافته‌اند.


مخالفان مسلح سوری نیز در حالی که در مناطق مختلف استان حلب از جمله شهرهای شیعه نشین نبل و الزهرا با دولت سوریه درگیر هستند، کنترل بخش‌های وسیعی از شرق این شهر و حومه آن در جهات چهارگانه را به دست گرفته‌اند.

داعش نیز علاوه بر شهرهای منبج، الباب و جرابلس و درگیری با مخالفان در چندین منطقه، مناطق حومه حلب از جمله فاصله میان شهرهای مارع و اعزاز (در نزدیکی مرز ترکیه) را در کنترل خود دارد.


همچنین این گروه تروریستی مناطق گسترده‌ای از صحرای مرکز و شرق سوریه را درست دارد و نیروهای آن در استان‌های رقه و دیرالزور متمرکز بوده و با دولت سوریه در تدمر و اطراف آن و نیز حومه شرقی حمص درگیر هستند.


داعش در استان حسکه، واقع در شمال شرق سوریه نیز با کردها در نبرد است و در اطراف حلب با مخالفان سوری می‌جنگد.


اما استان ادلب، به نظر می‌رسد بیشتر این استان به جز شهرهای کفریا و الفوعه که اغلب شیعه نشین بوده و تحت محاصره و زیربمباران مخالفان هستند، مابقی این استان دردست مخالفان تندرو از جمله النصره باشد.

نوار تحت کنترل دولت سوریه بیشتر در بخش غربی سوریه از مرز شمالی این کشور با ترکیه گرفته تا مرزهای جنوبی با اردن را شامل می‌شود که استان لاذقیه، بخش‌های عمده‌ای از استان حماة، بخش غربی استان حمص و همچنین دمشق و برخی مناطق اطراف پایتخت تا استان السویدا و نیز یک سوم استان درعا در جنوب را در بر می‌گیرد.


در مناطق تحت کنترل دولت اما برخی نقاط تحت نفوذ مخالفان است که از جمله آنها می‌توان به سلسله‌ بلندی‌های ترکمان و جبل الاکراد در لاذقیه، مناطق وسیعی از دشت الغاب در حومه حماة، شهرهای الرستن و تلبیسه در حومه حمص، بخش بزرگی از غوطه شرقی و غربی در اطراف دمشق و نیز بشتر مساحت استان درعا اشاره کرد.

پاسخ مطهری به نطق امروز حدادعادل در مجلس


سیاست > مجلس - سخنان امروز حداد عادل در در مجلس با واکنش علی مطهری مواجه شد. رئیس فراکسیون اصولگرایان گفته بود که رهبران جنبش سبز به آمریکایی‌ها گفته بودند تحریم های اقتصادی ایران را افزایش دهند. حالا مطهری می گوید که این سخنان قابلیت پیگرد قانونی دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، غلامعلی حداد عادل در نطق میان دستورش به مناسبت سالروز کودتای 28 مرداد به تلاش های مکرر آمریکا برای نفوذ در ایران اشاره کرده و آخرین شاهدمثالش را از سال 88 آورده و گفته است: آنها می‌خواهند سیاست، امنیت، اقتصاد و فرهنگ جامعه ایرانی را مانند سال‌های قبل از انقلاب به دست گیرند. در این شرایط آنچه قابل توجه و عبرت‌آمیز است نامه‌ای 8 صفحه‌ای است که در 9 آذرماه سال 88 از سوی بعضی افراد فعال در فتنه سبز از ایران به آمریکا فرستاده شده است و این روزها متن آن در آمریکا منتشر شده است.

حداد عادل تصریح کرد: این نامه در پاسخ به این سوال وزارت امور خارجه آمریکا از رهبران جنبش سبز است که پرسیدند ما چه کاری باید انجام دهیم و چه کاری نباید انجام دهیم. پاسخی که به این نامه داده شده به اندازه‌ای شرم‌آور است که تا ابد برای نویسندگان آن که البته نام خود را اعلام نکرده‌اند، سیاه‌رویی به بار می‌آورد.

وی در همین زمینه ادامه داد: آنها به آمریکایی‌ها می‌گویند اگر می‌خواهید جنبش سبز به پیروزی برسد، ایران را تحریم اقتصادی کنید. ایران می‌خواهد بمب اتمی بسازد، آنها می‌گویند به ایران فشار وارد کنید تا مردم از ما حمایت کنند و در برابر جمهوری اسلامی بایستند. آنها آمریکایی‌ها را تشویق و دعوت می‌کنند که برای دست یافتن به منافع غرب در ایران و تامین صلح جهانی با ایران در مذاکرات هسته‌ای توافق نکنند و به جای آن فشار و تحریم اعمال کنند.

متن کامل سخنان حداد را می توانید اینجا بخوانید.

حالا اما علی مطهری به این سخنان واکنش نشان داده است. او در گفت و گو با آنا گفت: زمانی که از سران فتنه سخن گفته می‌شود، نام آن چند نفر مورد نظر افراطی‌ها در اذهان تداعی می‌شود لذا ‌اینکه بدون سند می‌گویند این نامه را سران فتنه نوشته‌اند یعنی آن چند نفر نوشته‌اند و این حرف قابل پیگرد قانونی است.

 مطهری ادامه داد: آقای حداد در نطق امروز خود گفتند که در آذر ماه سال 88 نامه‌ای از طرف یکی از مقامات آمریکایی به ایران فرستاده می‌شود و از فعالان جنبش سبز می‌پرسد که چه چیزی از آنها می‌خواهند و آمریکا چه کاری را باید انجام دهد و چه کاری را نباید انجام دهد. آقای حدادعادل! اگر شما آن سیاستمدار آمریکایی گوینده خبر را فاسق می‌دانید، به گفته قرآن باید درباره خبر او تحقیق کنید. خلاصه این کارها جوانمردانه نیست.

 نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: به گفته آقای حداد، سران فتنه در پاسخ به این نامه می‌گویند که تحریم‌ها را زیاد کنید و به ایران فشار بیاورید که ما به دنبال براندازی نظام هستیم.

 وی تصریح کرد: این ادعا در حالی از سوی آقای حداد عادل مطرح می‌شود که آن طور که ایشان می‌گویند هیچ امضایی پای این نامه نیست. حتی وزارت امور خارجه آمریکا نیز آن را تأیید نکرده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد:‌ زمانی که از سران فتنه سخن گفته می‌شود، نام آن چند نفر مورد نظر افراطی‌ها در اذهان تداعی می‌شود. لذا ‌اینکه بدون سند می‌گویند این نامه را سران فتنه نوشته‌اند یعنی آن چند نفر نوشته‌اند و این حرف قابل پیگرد قانونی است.

 مطهری در ادامه گفت: اگر روال اینگونه باشد و هرکسی بتواند بدون مدرک متقن هر کاری را به هر کسی نسبت دهد ممکن است کسی هم بگوید که این نامه را خود آقای حداد و دوستانشان نوشته‌اند و به آمریکایی‌ها داده‌اند.

 وی تأکید کرد: این موضوع باید از طرف مدعی‌العموم پیگیری شود. این طور نمی‌شود که ما ادعایی را صرفاً با هدف سیاسی و برای حذف رقیب از میدان سیاست بدون دلیل کافی مطرح کنیم. صرف اینکه یک آمریکایی این موضوع را مطرح کرده است نمی‌تواند مورد استناد ما قرار بگیرد و به این وسیله افرادی را محکوم کنیم، آن‌هم افرادی که از حقوق اجتماعی خود محروم شده‌اند و امکان پاسخگویی ندارند. اگر شما آن سیاستمدار آمریکایی گوینده خبر را فاسق می‌دانید، به گفته قرآن باید درباره خبر او تحقیق کنید. خلاصه این کارها جوانمردانه نیست.

 این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: ظاهرا عده‌ای نمی‌خواهند در کشور وحدت و آشتی ایجاد شود؛ بلکه می‌خواهند فضا همین‌گونه توأم با تفرقه باقی بماند.

 مطهری افزود:‌ برخی نمی‌خواهند این قضایا تمام بشود و شرایط تغییر کند؛ چراکه حیات سیاسی آنها در این شرایط است.

 وی با بیان اینکه «این رویه عادلانه نیست»، خاطرنشان کرد: بهتر است اجازه بدهیم کسانی که شما آنها را به نوشتن این نامه متهم می‌کنید، به این‌گونه ادعاها پاسخ بدهند تا مردم قضاوت کنند و الا هرکس تنها نزد قاضی برود راضی برمی‌گردد.


یک نماینده: کمپین نخریدن خودرو راه بیندازید!


نماینده مردم بندرعباس گفت: خودروسازان پس از توافق هم در پی افزایش قیمت خودرو هستند که مردم حق دارند کمپین نخریدن خودرو راه بیاندازند.
خبرگزاری ایسنا: نماینده مردم بندرعباس گفت: خودروسازان پس از توافق هم در پی افزایش قیمت خودرو هستند که مردم حق دارند کمپین نخریدن خودرو راه بیاندازند.

ابوالقاسم جراره در نطق میان دستور امروز (چهارشنبه) مجلس، با تبریک میلاد امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س)، گفت: لزوم بررسی توافق و بستن راه‌های نفوذ یکی از وظایف مجلس است که ان‌شاءالله مجلس تمام تلاش خود را خواهد کرد تا منافع نظام و مردم را تشخیص و تصمیم صحیح بگیرد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در انتقاد به دولتمردان، گفت: تا دیروز پول می خواستیم برای پروژه‌ها می‌گفتید «تحریم هستیم، پول نیست» اکنون می‌گویید «معادل ریالی آن هزینه شده است» پس نباید در روند اجرایی پروژه‌ها مشکلی پیش می‌آمد. چرا پروژه‌های عمرانی تعطیل است؟

وی با انتقاد به افزایش 2-3 برابری قیمت خودرو، گفت: به بهانه تحریم قیمت خودرو 2-3 برابر شد و اکنون پس از توافق خودروسازان همچنان در پی افزایش قیمت‌ها هستند.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس مدعی شد: دولت مردم را با چشم نان‌خورهای اضافی می‌نگرد. چه معنا دارد پرداخت حق مردم به خودشان را مصیبت معرفی کنیم؟ غیر از این است که دولت فکر می‌کند لطف اضافه به مردم می‌کند؟ در صورتی که یارانه نقدی کمترین حق مردم است.

جراره برخورد با دانه درشت‌ها توسط قوه قضائیه را موجب افزایش امید مردم به دستگاه قضایی و ایجاد امید برای برخورد با مفسدان اقتصادی دانست.


علاقه بهاره رهنما به خودروهای لوکس+عکس

اخیراً تصویری از بهاره رهنما در خارج از کشور منتشر شده که نشان از علاقه وافر ایشان به ماشین های لوکس و قیمتی است.

آبرو ریزی یک بازیگر در خارج از کشور! +عکس

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار