کد خبر: ۸۰۱۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ 21 August 2015


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر مزار استاد زبان و ادبیات فارسی در آستانه‌اشرفیه حضور یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس از آستانه‌اشرفیه، علی ربیعی در حاشیه برگزاری مراسم بزرگداشت دکتر معین بر سر مزار این ادیب حضور یافت.

محمد معین دانشنامه دکترای خود را در سال 1321 دریافت کرد و رساله‌اش را به زبان فرانسه نوشت و از چند دانشگاه خارجی درجه دکترای افتخاری داشت و عضو فرهنگستان ایران شد.

معین ریاست کمیسیون ادبیات سمینار جهانی تاریخ و فرهنگ ایران را بر عهده داشت و در سمینار بین‌المللی دانشگاه هاروارد و کمیته مجموعه کتیبه‌های ایران و کمیته تالیف فرهنگ پهلوی و انجمن خاور شناسان پاریس و انجمن فلسفی عضویت داشت.

معین حدود 23 جلد کتاب تالیف کرد و از فعالیت‌های پر اهمیت وی همکاری با علامه دهخدا و تنظیم فیش‌های چاپ نشده پس از فوت دهخدا بود.

فرهنگ فارسی معروف به فرهنگ معین، دوره کامل فرهنگ فارسی شامل لغات فارسی، لغات و ترکیبات عربی متداول در فارسی، لغات اروپایی که به تدریج در فارسی وارد شده و اعلام اشخاص، اعلام جغرافیایی و... از تالیفات دکتر معین بود.

محمد معین در 9 آذر 1345 پس از بازگشت از ترکیه در دفتر گروه زبان و ادبیات فارسی دچار بیهوشی موقت شد و او را به بیمارستان آریای تهران منتقل کردند و در آنجا بستری شد و در روز 13 تیرماه 1350 در همان بیمارستان درگذشت.

مراسم سالروز بزرگداشت دکتر معین دقایقی پیش با حضور مسئولان در آستانه‌اشرفیه برگزار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار