محمد سبزه‌زاری اظهار کرد: بارش‌های سال گذشته بسیار خوب بود اما گرد و خاک‌های خوزستان را تثبیت نکرد.
کد خبر: ۸۰۷۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲ 19 December 2019

علی محمد طهماسبی بیرگانی چهارشنبه شب در کارگروه گرد و غبار استان خوزستان اظهار کرد: برخی موارد مانند تصویب مطالعات مربوط به ریز گردها، تعیین بهره بردار کانال شهید پور شریفی که به حل مشکل ریز گردهای جنوب شرق اهواز کمک می‌کند و تعیین تکلیف عرصه‌ها جز تعهدات استانی بوده است که تا کنون انجام نشده است.

به گزارش"تابناک" وی افزود: با توجه به اینکه امسال تخصیص بودجه بستگی به گزارش عملکرد دارد از مسئولان استانی درخواست می‌شود به این مهم توجه داشته باشند.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار بیان کرد: خوزستان تاکنون بیشترین تخصیصی را در بین دیگر استان‌های کشور داشته است.

طهماسبی بیرگانی بیان کرد: با توجه به بارندگی‌هایی که در کل کشور وجود دارد تاکید ما بر اجرای عملیاتی است که اثر بخشی بالا و هزینه کم دارد که این بر اساس اجرای اصل اقتصاد مقاومتی نیز است.

محمد سبزه‌زاری  مدیرکل هواشناسی خوزستان اظهار کرد: بارش‌های سال گذشته بسیار خوب بود اما گرد و خاک‌های خوزستان را تثبیت نکرد.

وی افزود: کمتر از یک ماه پیش از جنوب شرق با وزش باد با سرعت شش تا هفت متر در ساعت، دید افقی اهواز به دو کیلومتر کاهش یافت اما سریع بارندگی رخ داد و شرایط بهتر شد. اگر سرعت باد بیشتر می‌شد گرد و خاک بیشتری رخ می‌داد.

سبزه‌زاری بیان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که هنوز چشمه‌های گرد و غبار فعال هستند. یکی از علت‌های فعالیت این سرچشمه‌ها این است که جنس خاک در خوزستان به گونه‌ای است که با اولین گرما رطوبت خود را از دست می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان تصریح کرد: در سال‌های گذشته و امسال الگوی جوی که باعث می‌شد بادهای بالای ۲۰ متر در خوزستان داشته باشیم، حاکم نشده است و اگر این الگو حاکم می‌شد باز هم گرد و غبار با همان شدت یا کمتر رخ می‌داد.

محمد فیاض معاون موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نیز در این جلسه اظهار کرد: در گذشته این منطقه گرد و غبار ایجاد می‌کرد؛ در این وضعیت مداخله‌ای نکردیم و تنها با بارش سرسبز شده و ما باید از این شرایط محافظت کنیم تا تخریب نشود. راه جلوگیری از تخریب نیز جلوگیری از چرای دام است.

وی عنوان کرد: اگر امسال بارندگی رخ نمی‌داد در این منطقه دچار مشکل می‌شدیم.

فیاض با تاکید بر لزوم پیگیری جدی قرق، بیان کرد: بیشتر نقاطی که سرسبز شده‌اند، با محافظت و جلوگیری از چرای دام وضعیت حفظ می‌شود.

وی تصریح کرد: در  یکی از روستاها مردم بوته‌ها را قطع می‌کنند و از طرفی نیز چرای دام وجود دارد؛ ما هزینه می‌کنیم و اگر این موارد کنترل نشود هزینه‌ها هدر می‌رود.

رییس سازمان آب و برق خوزستان همچنین در این نشست با اشاره به نقش این سازمان در تامین آب کانون‌های گرد و غبار خواستار اختصاص اعتبارات شد.

فرهاد ایزدجو افزود: آب مورد نیاز برای مهار کانون‌های گرد و غبار از کانال آبرسانی موسوم به «کوت امیر» تامین شده که هزینه‌های بسیاری برای این سازمان در پی داشته، به ویژه آنکه بخش‌هایی از این کانال نیز تخریب شده است.

وی اضافه کرد: قرار بود ۱۵۰ میلیارد ریال برای تعمیر این کانال اختصاص یابد، اما این اعتبار هنوز محقق نشده و به رغم نقش این سازمان حتی یک ریال هم اعتبار اختصاص نیافته است.

ایزدجو با اشاره به طرح احیای «نهر مالح» برای انتقال بخشی از سیلاب کارون به تالاب شادگان، گفت: مطالعات فاز اول این طرح به اتمام رسیده و مطالعات فاز دوم در حال انجام است.

مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان نیز در ادامه این نشست، وجود موانع در اطراف فرودگاه اهواز را عامل تاخیر در راه اندازی تجهیزات افزایش دید در پرواز عنوان کرد.

محمدرضا رضایی افزود: نیمی از موانع اطراف فرودگاه جمع آوری شده و منتظر هستیم تا مابقی نیز جمع آوری شود.

وی اضافه کرد: با نصب این تجهیزات دید پرواز که اکنون همانند سایر نقاط کشور ۸۰۰ متر است، ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر کاهش می‌یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار