معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خوزستان گفت: آمار میزان باسوادی در سنین ۱۰ تا ۴۹ سال در خوزستان بر اساس آمارگیری سال ۹۵ ، به میزان ۹۲.۴ درصد است.( در آمارگیری هر ۱۰ سال یکبار آمار بیسوادی و باسوادی تعیین می‌شود.)
کد خبر: ۸۰۹۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰ 31 December 2019

نورعلی رئیسی با بیان اینکه آمار میزان سنجش سواد در کشور هر ۱۰ سال یکبار برگزار می شود افزود: بر اساس این آمارگیری، ۹۵ درصد مردان و ۹۰ درصد زنان در خوزستان باسواد هستند.

وی با اشاره به اینکه بالاترین آمار باسوادی با ۹۳.۵ درصد جمعیت در شهرستان بهبهان است گفت: با این وجود آمار بیسوادی در خوزستان بالاست؛ آماری که از تعداد بیسوادان در خوزستان وجود دارد بر اساس خود اظهاری است که در هنگام آمارگیری ثبت شده و قابل اطمینان نیست.

رئیسی ادامه داد: بر اساس اعتبارات و ابلاغی که به آموزش و پرورش داده  می‌شود افراد بیسواد در کلاس‌های نهضت‌های سواد آموزی جذب می‌شوند که از ابتدای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ تا هفتم دی امسال ۲۴ هزار و ۶۷۰ نفر جذب شدند و باید تا پایان دی امسال این آمار باید به ۳۱ هزار  هزار نفر افزایش یابد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: در دوره سواد آموزی سه دوره سواد آموزی، تحکیم و انتقال وجود دارد که در بخش سواد آموزی که بخش اول است جذب سواد آموز انجام می‌شود و در بخش تحکیم نیز ثبت دانسته های آنها  و در بخش انتقال در صورتی که دوره تحصیل در ۲ دوره قبل پایان یافته باشد با در نظر گرفتن سن فرد به پایه اول متوسطه معرفی خواهد شد.

وی با اشاره به نحوه جذب بیسوادان ادامه داد: در سامانه ای به نام سناد که برای ثبت نام الکترونیکی دانش آموزان استفاده می‌شود در زمان ثبت نام دانش آموز میزان سواد اولیا پرسیده می‌شود و در صورت بیسواد بودن به نهضت سواد آموزی معرفی می شود.

رئیسی ادامه داد: همچنین زمانی که افراد برای انجام کارهای اداری خود به ادارات مراجعه می‌کنند و یا در زمان دریافت مدارکی  همچون کارت ملی، میزان سواد فرد ثبت می شود که از این راه نیز افراد بیسواد شناسایی می شوند.

 معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: دستگاه هایی همچون بهزیستی، کمیته امداد امام (ره) و سایر دستگاه های حمایتی نیز  افراد بیسواد را معرفی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه یکم تا هفتم دی هفته سواد آموزی نامگذاری شده است افزود: ۴۰ برنامه برای این هفته در نظر گرفته شد که از جمله این برنامه ها شامل با سواد کردن زندانی ها، طرح با سواد کردن کارگران و طرح سواد آموزی مساجد و مدارس، آموزش فرد به فرد و آموزش سواد آموزی به پناهندگان بوده است.

رئیسی بیان کرد: تقریبا سه هزار آموزش دهنده در بخش سواد آموزی خوزستان مشغول کار هستند.

منبع: ايرنا
برچسب ها: نهضت سوادآموزی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار