کد خبر: ۸۱۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۶ 23 August 2015

اين فقط يكي از نظرات مردمي است:"من رفتم امروز از ثبت نامی که برج 2 کردم 206 انصراف بدم میگه فعلا انصراف بسته شده نمیشه. میگم چرا ما قرار داد داریم مگه میشه بزنید زیر قراردادتون میگه بله نمیشه که بیان انصراف بدن همه پول بخوان. اینه جوابشون به من .منم موندم حالا چی کار کنم..."

گویا کمپین های مردم در حال اثر گذاری بر روی خودرو سازان است، همین چند روز پیش بود که نعمت بخش اعلام کرد اینگونه حرکت ها تاثیری بر روی فروش خودرو داخلی ندارد و خودرو سازان همچنان فروش روزانه خود را دارند، ما هم نه تنها قیمت ها را کاهش نخواهیم داد بلکه در روزهای آینده گران هم می کنیم.

به گزارش تابناک، امروز اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور اعلام کرد: هم اکنون کمبود عرضه وجود ندارد ولی به طور جدی با کاهش تقاضا مواجه هستیم. عدم خرید خودرو توسط مردم باعث شده است خودروسازهای داخلی با انباشت محصول در انبارهای خود مواجه شوند.

وی افزود: تقاضا به حدی کم است که هم اکنون یکی از خودروسازان مجبور شده است در انبار خود 80 هزار خودرو نگهداری کند، در هفته های اخیر خرید خودروهای صفر به طور جدی کاهش یافته است و متعاقب آن، اکثر خودروهای موجود در بازار، نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشته اند.

با این حال و برغم این که خودروسازان با انباشت خودرو مواجه هستند، قیمت رسمی خود را کاهش نمی دهند و متقابلاً مردم هم تمایل سابق به خرید خودرو را ندارند. هرچند به نظر می رسد با توجه به دسترسی خودروسازهای داخلی به منابع دولتی، شاید این کمپین ها آنگونه که باید در کار خودروسازی ها تأثیر گذار نباشد و این افراد بتوانند از طریق برخی اقدامات و حمایت های دولت،بخشی از هزینه های خود را تا مدتی تامین کنند.

اما خودرو سازی ها تنها به این بسنده نکرده اند و در این اثنا دست به هر ترفندی می زنند تا این حرکت را متوقف یا کمرنگ کنند و برای این کار از
براساس این دستورالعمل شرایط فروش خودرو در کشور در شیوه‌های "تحویل فوری"، "پیش فروش قطعی"، "پیش فروش عادی"، "مشارکت در تولید" و "سفارشی تیراژ محدود" پیش‌بینی شده است. در این دستورالعمل حداکثر تاریخ تحویل خودرو در شرایط فروش تحویل فوری 30 روز، پیش فروش قطعی 9 ماه، پیش فروش عادی 12 ماه، مشارکت در تولید 3 سال و سفارشی تیراژ محدود در خودروهای داخلی سه ماه و خودروهای وارداتی 4 ماه است. در این دستورالعمل حداقل سود انصراف در شرایط فروش تحویل فوری و پیش فروش قطعی و عادی، معادل حداکثر سه درصد کمتر از نرخ سود سپرده‌های یک ساله سیستم بانکی تعیین شده است. حداقل سود انصراف در شرایط فروش مشارکت در تولید نیز معادل حداکثر سه درصد کمتر از نرخ سود سپرده‌های سه ساله سیستم بانکی و در شرایط فروش سفارشی تیراژ محدود نیز معادل حداکثر سه درصد کمتر از نرخ سود سپرده‌های یک ساله سیستم بانکی تعیین شده است.
نسبت دادن این اقدام مردمی به دست های پشت پرده و وارد کننده های خودرو چینی گرفته تا فروش اقساطی بدون بهره هم فروگزاری نمی‌کنند.

یکی از مشاوران خودروسازان داخلی با بیان اینکه در چند سال اخیر مطالبات انباشته‌ای از خودروسازان در بین مردم شکل گرفته است، اظهار کرد: در شرایطی که خودروسازان با توافق هسته‌ای به دنبال مشارکت با خودروسازان جهانی، انتقال تکنولوژی و تولید محصولات جدید هستند؛ برخی واردکنندگان خودروهای چینی و کره‌ای احساس خطر کرده و نسبت به سازماندهی و جهت‌دهی کمپین نخریدن خودروهای داخلی اقدام کرده‌اند.

نظری ادامه داد: براساس شواهد موجود این واردکنندگان که بعضا پرونده تخلفات آنها به دلیل گران‌فروشی از سوی برخی مراجع رسمی کشور اعلام شده و در دست بررسی است، با سوءاستفاده از احساسات و خواسته‌های به‌حق مصرف‌کنندگان سعی در تضعیف صنعت خودروی داخلی با هدف سوق دادن تقاضای بازار به سمت خودروهای وارداتی چینی و کره‌ای دارند. این وضعیت در حالی است که در شرایط سخت تحریم و زیان‌دهی خودروسازان، این شرکتها از بیکاری کارگران جلوگیری و هم‌اکنون نیز به دنبال مشارکت با خودروسازان خارجی و انتقال تکنولوژی برای جبران کمبود تنوع محصول در سال‌های گذشته هستند.

اما این تنها حربه خودرو سازان برای مقابله با این اقدام مردمی نبود و اقدام جدید دیگری که خودرو سازی ها برای بالا نگه داشتن فروش خودرو انجام داده اند از تمام کارهایی که تا کنون انجام داده بودند جالب تر است، گویا خودرو سازی ها برای اینکه بتوانند تا حدودی مانع کمپین نخریدن مردم شوند از انصراف خریداران ممانعت کرده اند.

در گفته های بسیاری از مراجعان و کسانی که در روزهای گذشته اقدام به پیش فروش خودرو کرده بودند ولی با پیوستن به کمپین قصد انصراف از خرید خودشان را دارند، می شود دید، همچنین در کامنت هایی که در خبر قبلی تابناک در این مورد نیز منشر شده نمونه های بیشماری از این مورد وجود دارد که در ادامه برخی از آنها آورده شده است.


- من رفتم امروز از ثبت نامی که برج 2 کردم 206 انصراف بدم میگه فعلا انصراف بسته شده نمیشه. میگم چرا ما قرار داد داریم مگه میشه بزنید زیر قراردادتون میگه بله نمیشه که بیان انصراف بدن همه پول بخوان. اینه جوابشون به من .منم موندم حالا چی کار کنم...

- من هم چند روز پیش بعد از این که دیدم این کمپین راه افتاده مراجعه کردم و خواستم از خرید خودرو انصراف بدهم اما به من هم گفتند که سیستم عودت فعلا بسته است و نمی توانید خودرو را پس دهید.

- روز گذشته برای پس دادن خودرو به نمایندگی رفتم نگذاشتند انصراف بدم من چه کار باید بکنم

- این مشکلی است که برای من هم پیش آمده الان چند روزه کارم شده رفتن به این نمایندگی و آن نمایندگی، کسی به حرف ما توجه نمی کند آقا ما خودرو نمی خواهیم می خواهم پولم را پس بگیرم

- مگه می شه پل منو ندن من قرار داد دارم، طبق قراردادی که با ایرانخودرو دارم هر وقت انصراف دادم باید سود پول من را هم پرداخت کنند اما اینها حتی اصل پول را هم پس نمی دهند، اگر اینطوری باشه فردا می رم شکایت می کنم

- من همین امروز رفتم پولمو پس بگیرم،ندادند.

پاسخ های جالبی که در کامنت ها برای راهنمایی این افراد ارائه شده بود هم در نوع خود جالب است:

- دوست عزیز شکایت به دیوان عدالت اداری ، بمحض اینکه اقدام کنین جا خالی میکنن

- برو سریع شکایت کن و پولتو ازشون بگیر،اینها انشااله آخر خطند

- برو سازمان بازرسی شکایت کن اینم شمارش

6----1

سازمان بازرسي كل كشور

بگين اداره كل صنعت، معدن و تجارتو وصل كنن. با آقاي ..... صحبت كنين.

این درحالی است که مطابق قانون اگر کسی بخواهد خودرو خریداری شده را پس دهد علاوه بر اینکه اصل پول باید به حساب شخص متقاضی بازگردانده شود، بلکه باید سود مدت زمانی که پول در اختیار خودرو ساز بوده نیز به خریدار داده شود، اما در حال حاضر گویا خودرو سازی ها قصد چنین کاری را ندارند و خریداران را مجبور به خرید محصولات خود کرده اند.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
فواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
ببینید با چه شرکتهایی طرف هستیم، به قرارداد های خودشون هم پای بند نیستند و کمترین حق مشتری را به راحتی زیر پا میزارند. (خرید خودرو صفر ممنوع)
زنده باد کمپین ،خرید خودرو ممنوع .
فواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
زنده باد کمپین خرید خودرو ممنوع ، تا سقوط خودروسازان انحصار طلب.....این راه ادامه دارد، انشاءالله.
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
وزیر صنعت میفرمایند هرکه خودروهای این دوخودروساز قاتل و خائن رو تحریم کنه «ضد انقلاب است »!!! یعنی هرکی پراید نخره ضد انقلابه ؟!! با اینحساب اکثر مسولین که ماشینهای لندکروز وبنز سوار میشوند شامل این قاعده خواهند بود یا فقط مردم عادی مجبورند !!! هرکی پراید نخره عاقل است نه ضد انقلاب آقای وزیر !!!!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار