رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران با اشاره به اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی متولی فن بازار است،گفت: نخستین مرکز فن بازار در مازندران تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود.
کد خبر: ۸۳۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶ 27 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس حسنعلی آقاجانی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران با تاکید براینکه ظرفیت‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی باید به جامعه معرفی شود، اظهار کرد: براساس ظرفیت‌های قانونی که به دانشگاه جامع علمی کاربردی داده شد تنها متولی نظام آموزش عالی مهارت محور، فناور محور و اشتغال محور است.
وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در کشور 12 تا 13 درصد است و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها 20 درصد است، افزود: میزان استاندارد بیکاری در جهان 3 تا 5 درصد است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران با بیان اینکه برای کاهش نرخ بیکاری به‌طور متوسط باید 300 هزار شغل ایجاد شود، اضافه کرد: برای ایجاد مشاغل جدید در جامعه باید الگو اشتغال‌زایی ایجاد شود.
این مسئول با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی در طراحی آموزشی خود بعد از 42 ماه اشتغال ایجاد می‌کند، گفت: 60 درصد دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی شاغل در ادارات، ارگان‌ها و نهادهای دولتی هستند، 40 درصد جوانان دانشجوی این دانشگاه براساس جایابی و یا مشاغل جدیدی که طراحی می‌شود مشغول به‌کار می‌شوند.
آقاجانی طراحی مشاغل جدید را براساس سند چشم‌انداز توسعه استان دانست و افزود: مشاغل جدید شامل کشاورزی، صنایع تبدیلی مرتبط با کشاورزی، جهانگردی، توجه به تکنولوژی پیشرفته مانند نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، آی تی و فناوری هسته‌ای است.
وی فعالیت ترانزیتی را از دیگر رشته‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی عنوان کرد و بیان کرد: به‌دلیل وجود دریا در شمال و جنوب کشور فعالیت ترانزیتی با کشورهای آسیای میانه انجام می‌شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران با اشاره به اینکه به‌طور متوسط حدود 90 تا 95 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی دارای شغل می‌شوند، خاطر نشان کرد: 770 رشته دانشگاهی در کشور آموزش داده می‌شود.
این مسئول با اشاره به اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی متولی فن بازار است، افزود: رویکرد دانشگاه‌های کشور به سمت فن بازار نرفته است اما تا پایان امسال نخستین مرکز فن بازار در مازندران راه‌اندازی می‌شود.
آقاجانی سیستم آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی که در دنیا به دانشگاه فناوری مطرح است را در مقابل دانشگاه‌های آکادمیک و نظری دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات دانشگاه جامع علمی کاربردی ناآشنا بودن مردم از فعالیت و رویکرد آموزشی این دانشگاه است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در بخشی از قوانین و فرهنگ ما در حوزه دانشگاهی مشکل وجود دارد، افزود: تاکید ما در دانشگاه جامع علمی کاربردی استفاده از مهارت خبرگان بدون مدرک است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه تاکید بر مهارت علمی، کاربردی و فناوری است که سبب ایجاد اشتغال می‌شود، اظهار کرد: دانش‌آموختگان دانشگاه علمی کاربردی با 10 درصد خطا و 95 درصد اطمینان یا شاغل هستند، یا خود اشتغال ایجاد می‌کنند و با کارآفرین می‌شوند.
آقاجانی با بیان اینکه بیش از 98 درصد اساتید دانشگاه نظری به نوشتن کتاب و مقاله توجه دارند، افزود: رهبری تاکید داشتند تا مقالات اساتید و دانشجویان به سمت اشتغال‌زایی هدایت شود.
وی بیان کرد: در دنیا از هر 3 هزار مقاله یک مورد ثروت و اشتغال ایجاد می‌کند، در جهان اول هر 300 مقاله یک اشتغال ایجاد می‌کند و در جهان سومی هر 8 هزار مقاله یک مورد اشتغال ایجاد می‌شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران با اشاره به اینکه تاکنون دانشگاه‌ها چهار نسل آموزش محور، پژوهش محور، فناوری محور و اشتغال محور را به خود دیدند، اضافه کرد: دانشگاه علمی کاربردی به سمت دانشگاه فناور و اشتغال محور حرکت می‌کند.
این مسئول با اعلام اینکه همه مراکز دانشگاه علمی کاربردی در مجاورت صنعت و کارخانجات قرار دارند، تصریح کرد: 50 درصد اساتید دانشگاه دارای مدرک تحصیلی و بقیه اساتید دارای مهارت و از افراد خبره هستند.
آقاجانی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید دارای مراکز رشد باشند تا مهارت به سمت تولید محصول و تجاری‌سازی برود، افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی بستر قانونی ایجاد اشتغال را دارد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون معیار عددی برای ارزیابی دانشگاه جامع علمی کاربردی اندازه‌گیری نشد، اظهار کرد: امسال ارزیابی عملکرد علمی کاربردی کشور استخراج می‌شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران با بیان اینکه اگر مراکز علمی کاربردی عملکرد خود را ارتقا ندهند حاضر به همکاری نیستیم، افزود: امسال سه مرکز علمی کاربردی مازندران در حال تعطیلی هستند که به‌صورت شفاهی اعلام شد.
این مقام مسئول در پایان سخنانش با اشاره به اینکه 40 مرکز علمی کاربردی در مازندران فعالیت دارند، گفت: 13 متقاضی برای راه‌اندازی مرکز علمی کاربردی تقاضا دادند که تا پایان سال تعداد مراکز این نهاد به 50 مرکز علمی کاربردی در مازندران می‌رسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار