مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم گفت: شتاب توسعه فناوری اطلاعات در این استان موجب شده تا در آخرین رده‌بندی استان ها، قم موفق به کسب عنوان ششم کشوری در شاخص توسعه فاوا و رتبه چهارم از نظر ضریب نفوذ پهن باند سیار شود.
کد خبر: ۸۹۷۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۸ 09 September 2020

به گزارش تابناک قم، سیدرضا موسوی مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم با اشاره به آخرین گزارش سازمان فناوری اطلاعات کشور افزود: بر اساس بررسی های انجام شده شاخص توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات (IDI) در سال ۹۸، استان قم در جایگاه ششم کشوری در سال ۹۸ از نظر توسعه فاوا قرار گرفت.

وی ادامه داد: شاخص توسعه فاوا بر مبنای درصد استفاده افراد از اینترنت،‌ درصد مشترکان پهن باند ثابت ومشترکان فعال پهن باند سیار به دست می آید که بر اساس ارزیابی اعلام شده،‌ این استان وضعیت نسبتا مطلوبی در مقایسه با سایر استان‌ها قرار دارد.

مدیر کل ارتباطات وفناوری اطلاعات استان قم اظهار داشت: شاخص IDI شاخصی برای سنجش توسعه از سه جهت آمادگی فاوا (سطح زیرساخت شبکه و دسترسی به امکانات پایه‌ای فاوا)، شدت فاوا (سطح استفاده از خدمات فاوا در جامعه) و تاثیر فاوا (نتیجه یا نتایج حاصل از استفاده موثر و کارآمد از فاوا) است که در اصل با سه گروه «دسترسی»، «استفاده» و «مهارت» معرفی می‌شود.

موسوی تصریح کرد : این شاخص توسعه‌ای، بنابر تعریف اتحادیه جهانی مخابرات، ابزار قدرتمندی برای نظارت بر پیشرفت در راستای یک جامعه اطلاعاتی جهانی در بستر زمان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به رتبه قم در زیرشاخص های توسعه فاوا افزود: در زیرشاخص «میزان استفاده فاوا» در استان‌ها که بر مبنای درصد استفاده افراد از اینترنت و درصد مشترکان پهن باند ثابت و مشترکان فعال پهن باند سیار به دست آمده است، نشان می‌دهد که قم موفق به کسب رتبه ششم میزان استفاده از فاوا ورتبه چهارم کشوری ضریب نفوذ پهن باند سیار قرار دارد.

موسوی ادامه داد: در زیر شاخص «سطح دسترسی فاوا» نیز که بر مبنای پنج مولفه شامل درصد مشترکان تلفن ثابت، درصد مشترکان تلفن همراه، پهنای باند بین الملل به ازای کاربران، درصد دسترسی خانوارهای دارای رایانه و درصد خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت به دست می‌آید، قم در رتبه هفتم کشوری قرار دارد.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم اظهار داشت: همچنین در زیرشاخص «مهارت فاوا» که برمبنای مولفه های نرخ باسوادی بزرگسالان ۱۵ سال به بالا و نرخ ثبت نام دانش آموزان می باشد این استان در رتبه دوازدهم قراردارد.

موسوی تاکید کرد: بنابراعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران مطابق آمار درگاه پایش جامعه اطلاعاتی، استان قم پنجمین استانی است که کمترین شکاف جنسیتی کاربران اینترنت را دارد و سهم استفاده از اینترنت دربین کاربران اینترنت مرد و زن تفاوت بسیار ناچیزی دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار